Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: T16 i saab 90 -87

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50

    T16 i saab 90 -87

    Hej!

    Jag har precis köpt mig en saab 90 -87 med förgasare och vill då självklart ha i en t16 motor istället.

    Jag söker ALLA tips och trix som kan hjälpa mig med detta. Väldigt tacksam för svar.

    Ex.
    -Passar motorn med drivlina, fästen osv?
    -Räcker bränslepumpen till?
    -Vad behövs inför reggning?
    -Vad bör jag tänka på?

    m.m

    Mvh Johannes

    En bild på bilen självklart


  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Sök lite så finner du massa trådar. Kolla lite hur Ragnar och Jonka har gjort, bland andra...

    Motorn passar men du fär ta ner remhjulet lite, annars blir det väldigt tight mot torpeden.
    Motorfästena stämmer förutom det högra. Du måste svetsa ihop en hybrid av den undre delen av det färste du har och den övre delen av ett 16V-fäste.
    Bränslepumpen från din förgasarmotor har inte en chans i helvete att leverera det tryck som behövs. Ta en komplett T16-tank från skroten istället.


    Jävla fin bil det där. Sabba den inte med massa bling-bling-skit...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Hur är det med en 9000 motor från -87, hur pass passar den? 2.0T

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av JohannesL
    Hur är det med en 9000 motor från -87, hur pass passar den? 2.0T

    Det ska tydligen passa OM du byter bröstkåpor och lite mer grejor...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av JohannesL
    Hur är det med en 9000 motor från -87, hur pass passar den? 2.0T

    Det ska tydligen passa OM du byter bröstkåpor och lite mer grejor...
    Okej, låter som att jag ska leta rätt på en 900 motor istället kanske!

    Har jag rätt nu; det är en fördel att jag har en -87 och inte 86 och äldre va?

    Mvh

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    På 86½ och framåt har du de större inre drivklockorna som är lite kraftigare.

    Du får ju nästa skaffa en 900 motor också om du skall bygga om en 9000 motor så den passar i din bil. Så det är ju lika bra att skaffa en motor ifrån en 900 från 87 och framåt för att få drivaxlarna att passa i växellådan. Annars kan du ta växellådan ifrån din 90a...

    Eftersom du ändå måste ha tank, sprut och komplett motor så är det kanske enklast att skaffa en hel donatorbil som e rostig. Satsa i så fall på en nyare än 88 för då kan du plocka spindlar fram och bakaxel så får du bättre bromsar och även det andra bultmönstret 108x4.

    Har du fler frågor så var inte rädd för att fråga, här på forumet finns det många som har erfarenhet av dessa operationer.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Tack för svaren!

    Jag kan annars väl använda lådan som jag har i nu? (5vxl) Eller är det inte samma låda? Då passar ju drivaxlarna likabra på en t16 låda som min? Eller? Och vad ska jag byta på framvagnen? Spindlar? hela navet då eller med 900 bromsskivor? Peppa mmig med info

    Kommer projekttråd förhoppningsvis snart

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    Citat Ursprungligen postat av JohannesL
    Tack för svaren!

    Jag kan annars väl använda lådan som jag har i nu? (5vxl) Eller är det inte samma låda? Då passar ju drivaxlarna likabra på en t16 låda som min? Eller? Och vad ska jag byta på framvagnen? Spindlar? hela navet då eller med 900 bromsskivor? Peppa mmig med info

    Kommer projekttråd förhoppningsvis snart
    jepp lådan du har kan du använda.
    du tar spindlarna från en 900 och sätter på 99an så kan du köpa nya fräsha skivor och belägg o få mycket bättre promsprestanda än innan. dock vet jag inte hur det blir drivaxlarna om dom passar rakt av eller ej..

    Men som sagt så är det absolut bästa, billigaste och lättaste att köpa en billig donatorbil att ta grejer ifrån. bara att kolla så det man ska plocka är någorlunda fräsht sen är det "bara" att byta.

    Mvh tobias

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 278
    Medlem#
    4827
    Hej Johannes!

    Jag ställde frågan till VV när jag ägde min gamla Saab 99 cabriolet -72 och fick följande svar.

    Med följande modifieringar;
    Huvudcylinder minst 20,64mm diameter
    Bromsok fram skall vara av det seriemässiga utförandet av 1975 eller senare.
    Stötdämparna skall vara v gastryckstyp
    Växellåda skall vara av 1978års eller senare.
    ...då tillåts 136kW och 314Nm


    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Dina drivaxlar passar i de nyare spindlarna, har den kombinationen själv.

    En 4växlad låda är ju starkare än den 5växlade. Men det går allt att få en 5växlad att hålla också om man kör med insidan av huvudet.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Dina drivaxlar passar i de nyare spindlarna, har den kombinationen själv.

    En 4växlad låda är ju starkare än den 5växlade. Men det går allt att få en 5växlad att hålla också om man kör med insidan av huvudet.
    Jag hade tänkt köra runt 200-220 hk så lådan håller ett tag iaf...Får väl se hur det blir.

    Så jag tar alltså mina drivaxlar i spindlar(*) från 900i/s/turbo?

    *Vad innefattar uttrycket "spindlar"? Nav, o hela köret?
    EDIT: Eller bara spindelleder?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Har dykt upp lite mer frågetecken för mig, måste man regga den som ombyggt fordon? Vad måste isf bytas för att den ska godkännas med motorn? Om man byter till 900 delar, vilka fjädrar passar då? Och stötdämpare osv...

    Tacksam för svar

  13. #13
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 077
    Medlem#
    2661
    Behöver inte regga den som ombyggt fordon, utan du får gör en komponentkontroll på Saab och sedan en regbesiktning. Om det nu inte är ändrat förstås....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Det var det jag trodde också, jag blev bara lite misstänksam när han sa så, någon mer som vet eller ska man ringa saab och kolla?

    Mvh

  15. #15
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 132
    Om du byter ut hjulupphängningar med bromsar till den senare modellen kan säkert någon dryg besiktningsman få för sig att den ska reggas som ombyggt fordon, men det är bara att stå på sig. Vill minnas att Ragnar råkade ut för detta, men lyckades prata sig ur det.

    Nu senast reggade jag tjejens 900GL med motor från 900T16 ´90 och bad besiktningsmannen att skriva in att bromsarna var tagna från en 900 ´90, vilket inte var något som helst problem.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Om du byter ut hjulupphängningar med bromsar till den senare modellen kan säkert någon dryg besiktningsman få för sig att den ska reggas som ombyggt fordon, men det är bara att stå på sig. Vill minnas att Ragnar råkade ut för detta, men lyckades prata sig ur det.
    Så det bästa är att INTE byta till nyare delar, borde inte det vara bättre om den ska reggas som t16? Bättre bromsar är ju aldrig fel...

    /Johannes

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Citat Ursprungligen postat av JohannesL
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Om du byter ut hjulupphängningar med bromsar till den senare modellen kan säkert någon dryg besiktningsman få för sig att den ska reggas som ombyggt fordon, men det är bara att stå på sig. Vill minnas att Ragnar råkade ut för detta, men lyckades prata sig ur det.
    Så det bästa är att INTE byta till nyare delar, borde inte det vara bättre om den ska reggas som t16? Bättre bromsar är ju aldrig fel...

    /Johannes
    Det bästa är att byta till nyare bromsar och regga bilen med dom. Besiktningsgubbar har ju lite varierande åsikter om saker och ting så det är en klar fördel om det står i regbeviset att bilen är försedd med dom nyare bromsarna, då har du ju svart på vitt att det är ok.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •