Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Radio tappar minnet OG9-3/OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    1

    Radio tappar minnet OG9-3/OG9-5

    Har en Saab 9-3 SE -02 där radion tappar minnet på band U1.
    De förinställda radiokanalerna försvinner så fort tändningen eller radion stängs av. Om förinställningen görs om så fungerar det ända tills tändning eller radio stängs av igen. Radion tappar minnet på band U1, band U2 fungerar som det ska. Lite irriterande då rattknapparna inte kan användas för band U1 och att man manuellt måste ändra till band U2 innan de förinställda kanalerna kan knappas fram med rattknapparna.

    Någon som kan ha något tips, på vad det kan vara för fel?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Är ett standardfel, en krets har pajjat, kostar en bra slant att fixa, har skrivits om det förut på forumet, gör en sökning så hittar du mera.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Är det i radion som den kretsen sitter, min far har samma problem!
    Räcker det med att man byter radion montro?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Är det i radion som den kretsen sitter, min far har samma problem!
    Räcker det med att man byter radion montro?

    /A
    Ja och ja.

    Det är fabrikationsfel/dålig kvatitet på någon ic-krets i originalstereon, och det är billigare att byta till en annan stereo än att försöka reparera.

  5. #5
    Du får la använda u2. har samma problem på min 9-5 men jag tänker inte göra nåt åt det förutom att slå om till u2 när jag nu ska lyssna på radio!!

    Mvh //Anders

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Så enklt får bli att skaffa en ny radio då helt enkelt!

    Så bra ett problem mindre!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255

    Bilradion tappar minnet på U1. SAAB 9-5 -00

    Hej!

    Detta ämne har varit uppe tidigare i dessa trådar AS2 stereon tappar radiostationsminnet och As3 Raderar radiominnet.

    Min radio började häromdagen att tappa stationsminnet på "U1", "U2" fungerar normalt. Inte hela världen, men man blir lite nyfiken på vad det kan bero på!

    Inläggen ovan kom inte fram till någon slutlig lösning, flera tycks ha letat efter backupbatteri utan att hittat något. Någon nämner att det kan vara en "supercap" som sköter backupen.

    Trådarna ovan är några år gamla, det borde ha dykt upp lite ny kunskap hos någon av alla experter här på forumet!?

    Tacksam för tips, är löd- och elektronikkunnig till viss del...

    /EDIT/ Bilen är en 9-5 -00
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Om det verkligen är en supercap som sköter backupmatningen så tycker jag inte det borde vara begränsat till U1-bandet. Om det däremot lagras i ett EEPROM så kan detta bli "slitet" med tiden och få svårt att lagra info. Speciellt på en parameter som används/uppdateras ofta, vilket stämmer bra med att just U1 är drabbat då det troligen är det mest använda bandet. Låter ju i tidigare trådar som att någon verkligen hittat en supercap där, men den kanske används till något annat. T.ex klocka eller liknande.

    Sitter det ett EEPROM utanför själva processorn så skulle det kunna vara en liten 8-pins krets med en beteckning som slutar på något delbart med 8. T.ex 2408, 2416 etc.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om det verkligen är en supercap som sköter backupmatningen så tycker jag inte det borde vara begränsat till U1-bandet.
    Du har en poäng där! Jag har själv ingen erfarenhet av "supercappar", men av namnet att döma så är det en kondensator, så den borde gå att mäta med Flukens kapacitansmätare!

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om det däremot lagras i ett EEPROM så kan detta bli "slitet" med tiden och få svårt att lagra info. Speciellt på en parameter som används/uppdateras ofta, vilket stämmer bra med att just U1 är drabbat då det troligen är det mest använda bandet.
    Jag har iofs aldrig hört talas om att ett EEPROM kan bli "slitet", men osvuret är bäst... Nu på morgonen när jag startade bilen och radion, så hade den bytt till "U1" och den bara väste på 87,5 MHz, skiftade till U2 och där finns alla stationer kvar, märkligt minsann!

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Låter ju i tidigare trådar som att någon verkligen hittat en supercap där, men den kanske används till något annat. T.ex klocka eller liknande.
    Möjlig ubåt!

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sitter det ett EEPROM utanför själva processorn så skulle det kunna vara en liten 8-pins krets med en beteckning som slutar på något delbart med 8. T.ex 2408, 2416 etc.
    OK, jag skall tu ut radion och kika runt lite. Någon nämnde på de gamla trådarna att det kan vara troligt att allt är integrerat i en specialsydd krets. Isf kan det stämma att ett helt kort måste bytas, Saabverkstan byter knappast ytmonterade komponenter...
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Sitter det ett EEPROM utanför själva processorn så skulle det kunna vara en liten 8-pins krets med en beteckning som slutar på något delbart med 8. T.ex 2408, 2416 etc.
    Huvudenhet AS2 och AS3 (tillverkad av Pioneer) till 9-5 använder ingen supercap. Inställningar lagras i ett EEPROM, 8 ben, med beteckningen IC602. Typen är S-29220A, ett 2Kbit CMOS seriellt EEPROM från Seiko Instruments. Varje ord i ett sådant minne ska klara minst 100000 skrivningar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Ok. Då var ju iallafall det mesta rätt! Det var bara min gissning på beteckning som sket sig. Många sådana seriella EEPROM heter något som slutar på ett tal delbart med 8, men naturligtvis inte alla. Tack för infon, Göran! :-)

    Även om det är gjort för 100000 skrivningar så är det lätt att, av misstag, snabbt göra slut på dom cyklerna. Jag har varit med om liknande fel på andra produkter där man haft fel i styrprogrammet som faktiskt gjort att den sparar om informationen i minnet för ofta. Då tar dom cyklerna slut alldeles för fort.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Huvudenhet AS2 och AS3 (tillverkad av Pioneer) till 9-5 använder ingen supercap. Inställningar lagras i ett EEPROM, 8 ben, med beteckningen IC602. Typen är S-29220A, ett 2Kbit CMOS seriellt EEPROM från Seiko Instruments. Varje ord i ett sådant minne ska klara minst 100000 skrivningar.
    OK, tack för info.

    Men hur vet man vad för bilradio man har i bilen, om det är en AS2 eller AS3 och tillverkad av Pioneer? Jag har tydligen den som heter "Popular" och är visst den som krånglar mest enligt min lokala Saabmek.

    Så här ser typskylten ut:



    Bild på innanmätet:



    Du har ingen susning om var på kretskortet denna IC602 sitter eller är den placerad inne i tunern?
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Data-Saab
    Men hur vet man vad för bilradio man har i bilen, om det är en AS2 eller AS3 och tillverkad av Pioneer?
    Om man har en 9-5 tittar man naturligtvis på min hemsida!

    Citat Ursprungligen postat av Data-Saab
    Jag har tydligen den som heter "Popular" och är visst den som krånglar mest enligt min lokala Saabmek.
    Popular (utan kassett) är AS1 och tillverkas av Clarion. AS2 (Premium) och AS3 (Prestige) har samma huvudenhet tillverkad av Pioneer; det är bara förstärkare och högtalare som skiljer.

    Citat Ursprungligen postat av Data-Saab
    Du har ingen susning om var på kretskortet denna IC602 sitter eller är den placerad inne i tunern?
    IC602 gäller för AS2 och AS3. Hur det ser ut i en AS1 vet jag tyvärr inte då jag saknar servicemanual/schema.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Om man har en 9-5 tittar man naturligtvis på min hemsida!
    Din fantastiska hemsida har jag besökt många gånger, men jag hade inte detta med "popular" mm klart för mig då.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Popular (utan kassett) är AS1 och tillverkas av Clarion. AS2 (Premium) och AS3 (Prestige) har samma huvudenhet tillverkad av Pioneer; det är bara förstärkare och högtalare som skiljer.

    IC602 gäller för AS2 och AS3. Hur det ser ut i en AS1 vet jag tyvärr inte då jag saknar servicemanual/schema.
    OK, nu är bilden stjärnklar! Tack så mycket!

    Så nu återstår "bara" att lista ut hur AS1:an är konstruerad... Eller gilla läget och låta det vara som det är, U2 funkar än så länge.

    Tack för hjälpen alla!
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Så har även jag fått detta felet med att radion tappar minnet...

    Jäkligt irriterande iallafall, lyssnar omväxlande på reklamkanaler och P1, dvs byter till nyheter när de börjar och när P1 blir för trist så blir det skvalradio... Och byter ibland till 107.1 som brukar ha bra trafikmeddelanden... Nu går det ju inte att byta runt längre...

    Ska imorrn prova att trixa med "REG", ställa om till/från USA läget och prova om U2 bandet behäller minnet... Om nån kommit längre i att analysera felet, skriv gärna i tråden! Verkar ju inte för osannolikt att nåt blir tokigt med nån checksumma så den raderar minnet snarare än att nåt batteri är slut eller eepromet är sönderskrivet... Så kunde man totalnollställa radion kanske den kan laga sig självt?

    tillägg: snik (polar) 9-3 OG -02 = AS2?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Njaa. Jag tror nog faktiskt på teorin om "utslitet" minne ändå. Varför skulle det annars bara hända på ett band isåfall?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Du får la använda u2. har samma problem på min 9-5 men jag tänker inte göra nåt åt det förutom att slå om till u2 när jag nu ska lyssna på radio!!

    Mvh //Anders
    U2???
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Radio tappar minnet

    När du använder snabbvalen 1-6 för FM så står det U1 i displayen, och när du använder snabbval 7-12 så står det U2.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Re: Bilradion tappar minnet på U1. SAAB 9-5 -00

    Jag har samma problem på min og9-3 -01, AS2. Men där sträcker sig minnesförlusten till SID2 också, där den glömmer av vilken inställning den hade senast.
    Stänger man av CD och sätter på den igen så börjar den om på spår ett igen (men det kanske den ska?).

    Vad kan det va då?

  20. #20

    Re:

    Hej.
    Jag är ännu en ägare som har problem med förlorade inställningar på min radio.
    Bilen är en 9-3 -02:a. Ganska säker på att det är en AS2 som sitter i, dock är den väldigt lik den som "Data-Saab"' har visat upp, men med annat artikel nummer, PU-2135C.

    Enligt denna sida, http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio- ... nector.htm, så är min radio tillverkad utav Clarion. ( är det fortfarande en AS2?)
    Enligt sidan så skall det finnas ett 93C56 EEPROM.

    Tittade runt i radion och i top mitten satt ett EEPROM. IC501 ATMEL128, 93C56W S127.


    Många har antytt i detta forum att just EEPROMen blir dåliga.
    Men då återstår ju den stora frågan. Kan man byta detta EEPROM rakt av eller behöver det vara förprogrammerat med något innehåll?
    Någon som vet vart man kan köpa sådant EEPROM? Elfa verkar inte ha något :-(

    hör av er ;-)

    mvh
    lars

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tappar minnet/Inställningar NG9-5
    Av Baybas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-07-10, 23:06
  2. [LÖST] OG9-3 -01 ACC tappar minnet
    Av johanbiff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-18, 16:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •