Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: trimmad motor (stora problem) går inte som den ska 9k 2.3T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    95

    trimmad motor (stora problem) går inte som den ska 9k 2.3T

    Har under två veckors tid försökt att få min bil till att gå som den ska men utan resultat. Kan börja med att säga att där sitter en T3/T4 turbo, portat och planad topp, x-grenrör,inga balansaxlar, chippad apc, spridare byter mellan original, och grönisar. Motorn går fint men det är när jag börjar belasta motorn som det "roliga"kommer den spikar, bryter motorn helt tvärt, vill inte ladda över (enligt mätaren 0.6- 0.7) och efter jag har gasat på och jag släpper efter så går den välldigt oroligt 3-4 sekunder sen går den i gen. MV gick i sönder först en gång så jag hämtade en ny och den har i sin tur gått sönder den med, så två stycken har ryckt på bara ett litet tag, jag körde på dragläge i 2:an i dag och ökade försiktigt på gasen och den jobbade sig upp vid 3700 varv gav jag gasen i botten och då kommer den och turbon börjar ladda riktigt men bara 2 sekunder sen bryter den. Sitter dom små spridarna på så går den bättre än med dom stora "grönisar" för har jag tur och MV fungerar kommer jag upp i över ett bar sen bryter den tvärt troligtvis för att den inte får soppa, sen sätter man på grönisarna och då kommer man bara upp vid 0.6 bar sen börjar den spika, snackade men en kille om detta och han sa att om jag har för lite tryck på bränslet kommer det bara bli sämmre med större spridare för trycket i motorn slår ut trycket i soppan och bensinen kommer inte fram som den ska. Hur har ni gjort med era bilar som ska ha runt 370 hk? har ni haft liknande problem som mig? och vad gjorde ni åt saken? Min turbo är fullt nerskruvad för jag skulle se hur den gick, men den laddar ändå mer än original. Behöver hjälp för jag har kört fast riktigt med mitt problem, så jag är mycket tacksamm för svar.
    Kan också säga att där satt en 2.0 T innan med td04 agg och den laddade 1.7-1.8 bar och den gick bra och soppan räckte till med en 3bars btr precis som jag har nu.
    Mvh F
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Kanske en dum fråga men är ditt chip anpassat för dom gröna spridana??

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    95
    nej mitt chip är inte gjort för dom spridarna, men det är igentligen inte turbo, topp, grenrör mm heller, men av nån anledning går min bil kasst och jag vet andra folk som kört på detta och deras bilar har fungerat, men frågan är vad dom gjort som inte jag gjort
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    En fråga som jag tycker du ska ställa dig själv är,tycker du att du har någon som helst koll på vad du sysslar med ?Det tips jag kan ge dig är att kontakta en firma eller dylikt som kan hjälpa dig att mappa bilen.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    De första du ska göra är att skaffa ett chip som är anpassat för den hårdvaran du har.
    Funkar de inte då så skriv igen.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    462
    Citat Ursprungligen postat av Micke
    En fråga som jag tycker du ska ställa dig själv är,tycker du att du har någon som helst koll på vad du sysslar med ?Det tips jag kan ge dig är att kontakta en firma eller dylikt som kan hjälpa dig att mappa bilen.

    SAAB 9-3 Aero -01

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De första du ska göra är att skaffa ett chip som är anpassat för den hårdvaran du har.
    Funkar de inte då så skriv igen.

    MVH

    F
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    95
    jag har skruvat ett tag med bilar, men aldrig gjort en sån här operation förr, men jag trodde att man lärde sig på vägen och att alla har varit nybörjare, och man lär så länge man lever eller? Min tanke var att jag skulle trimma bilen men börja försiktigt med laddtryck mm och köra in den och sen gå vidare
    Men men, nu till min andra fråga då, jag ska på nått sett mappa den men jag kan inte bygga ett MS själv så ska jag försöka få nån till att bygga ett MS eller ska jag fixa ett riktigt sprut som T.ex haltech eller ska jag lämna in bilen i (mitt fall) Åstorp och få ett unichip? Vad tror ni blir bäst?
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Bulbazar
    jag har skruvat ett tag med bilar, men aldrig gjort en sån här operation förr, men jag trodde att man lärde sig på vägen och att alla har varit nybörjare, och man lär så länge man lever eller?
    Det är väl en bra grundinställning men det kan bli dyrt om man inte börjar med att skaffa vissa grundkunskaper om motorstyrning innan man öppnar motorhuven.

    Eftersom du verkar vara inne på att göra det mesta själv tycker jag du ska titta på T5Suite ( http://members.home.nl/t5suite/ ). Läs särskilt igenom den dokumentation som finns om T5. I korthet så kan du med T5Suite och ett billigt BDM-interface modifiera ditt motorstyrdon själv.
    Kolla sedan på forumet på www.ecuproject.com där det finns folk som kan tänkas hjälpa dig att få lämpliga grundinställningar som du sedan kan finjustera själv.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    95
    tack, ska läsa igenom det nu, och hoppas på att jag blir klokare, men om du skulle föreslå nått av alternativen MS,Haltech, unichip vad hade du sagt då?
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Bulbazar
    tack, ska läsa igenom det nu, och hoppas på att jag blir klokare, men om du skulle föreslå nått av alternativen MS,Haltech, unichip vad hade du sagt då?
    Har bara lite erfarenhet av MS men det var billigt och trevligt.
    Det framgår inte riktigt vad din bil har för styrdon idag. Om det inte är T5 så kanske det kan vara ett alternativ att byta till T5.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Om det är den bilen som i garaget länken så är det lh 2.4.2 ?

    I så fall trir jag det är som så att eftersom du inte har ett anpassat chip till lh styrdonet så har du orginal " luftflödes " spärr kvar...

    Den gick i vid 0,7 ungefär när jag höll på med t4/t3 hybrid.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av Bulbazar
    jag har skruvat ett tag med bilar, men aldrig gjort en sån här operation förr, men jag trodde att man lärde sig på vägen och att alla har varit nybörjare, och man lär så länge man lever eller? Min tanke var att jag skulle trimma bilen men börja försiktigt med laddtryck mm och köra in den och sen gå vidare
    Men men, nu till min andra fråga då, jag ska på nått sett mappa den men jag kan inte bygga ett MS själv så ska jag försöka få nån till att bygga ett MS eller ska jag fixa ett riktigt sprut som T.ex haltech eller ska jag lämna in bilen i (mitt fall) Åstorp och få ett unichip? Vad tror ni blir bäst?
    Att köra in en bil som går för fett är ingen lyckad kombination det "sliter" istället ut motorn ganska fort.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    95
    har fixat lite hjälp med att mappa men behöver bygga om till trionic 5.2!har en hel del att läsa nu men det ska nog gå bra
    med lite jävlar annama
    Där bensinen är gratis och där rödljusen alltid lyser grön, det måste vara himmlen

    Ny bil http://www.garaget.org/?car=120805

Liknande ämnen

  1. Trimmad motor och Automatlåda..
    Av Mickemannen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 14:58
  2. Hur välja grundladdtryck på trimmad motor?
    Av Turbo S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 14:20
  3. Oljeförbrukning med trimmad motor och nya VV
    Av gazer3312 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 23:09
  4. Stora problem!!! Med trimmad 9000
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •