Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp ang kammaxlar.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Hjälp ang kammaxlar.

    Kan nån beskriva skillnaden på de olika kammaxlarna på tex maptuns hemsida?

    Fördelar, nackdelar, vilken motor de funkar bäst till, vad man ska tänka på osv.

    Är helt "noob" inom kamaxlar men vill gärna lära mig!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Egentligen bör man akta sig för att skriva generella saker om kamaxlar, men lite i stora drag kan man ändå säga att ökat lyft ofta ger mer av de egenskaper man vill ha på en gatbil än längre duration. Ökat lyft ger vanligen bättre drag över hela registret, medan ökad duration oftast inte ger nämnvärt mer maxvridmoment, men håller i längre upp i varv och ger därmed högre effekt, samtidigt som man får betala med ett sämre bottendrag. Högre lyft brukar inte ge lika mycket högre bränsleförbrukning som längre duration ger.

    Vidare måste man titta på hur snabbt ventilerna öppnar och stänger. Med snabba nockar så får man ju ut ett högre lyft under större del av öppningsfasen än om den långsamt går upp och vänder direkt. Nackdelen är att det kräver hårdare fjädrar, vilket ger högre slitage och eventuellt högre oljud.

    Sedan har man ju nockvinkeln som bestämmer overlap, och med det kan man kompensera eller förstärka de egenskaperna som en lång duration ger (jo, det gäller ju så klart även för låg duration, men det blir ännu viktigare att välja rätt vid extrema kammar). En turbomotor med krav på hyfsad lågvarvsrespons bör ha ett mindre overlap än vad en sugmotor kan klara sig med. Högre nockvinkel ger kortare överlappning. Överlappningen är alltså den lilla stund när både avgas och insug är öppna samtidigt och man får ett visst "korsdrag", för normalt sett så öppnar insugsventilen innan avgasventilen stängt helt.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Vad skulle ni rekomendera för kammar till den här motorn då ? och motivera varför.

    ps. kommer inte köra på strippen eller bana med bilen, kommer gå som aggressiv gatbil och trycka till en och annan volvo raggare på motorvägen.


    ¤ Holset HX-40 turbo
    ¤ Intercooler
    ¤ 38mmTial WasteGate, (1bar fjäder)
    ¤ 91mm Smidda JE kolvar
    ¤ B206 block borrat till 2,4Liter, moddat för överladdning.
    ¤ Siemens Deka 630cc,
    ¤ Maxportad top av Mike Billet.
    ¤ Hårdare ventilfjädrar
    ¤ ExtraktorGrenrör
    ¤ 3.8bar BTR från audi RS2.
    ¤ 3 Bars Mapsensor
    ¤ 3" Downpipe + hela vägen bakåt.

    Vet inte riktigt vad av det ovan som direkt påverkar valet av kammar.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Med den specen och dom små spridarna så skulle jag välja 268/9.6 tack vare deras underbara gång om dom är rätt inklockade.

    Men vad tycker din mappare då att du skall ha?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Jag skulle nog vända på det där med toppen och säga att upp till 400 hk skulle jag aldrig porta toppen. Möjligen blueprinta den lite. Men när du skrivit maxportning så kommer den bara gå sämre av det så länge du inte behöver komma upp i 4-500 hk eller mer. Men med tanke på de övriga komponenterna så kanske du siktar på just 4-500 hk. Jag skulle fortfarande dock inte maxporta. Kanske en lätt portning och kammarna som RZ föreslår. Kanalerna är faktiskt relativt stora redan original på Saabs toppar från 94 och framåt. Med en långtopp behövs det dock lite mer portning för höga effekter.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Läser man bara detta: ¤ Intercooler
    ¤ 38mmTial WasteGate, (1bar fjäder)
    ¤ 91mm Smidda JE kolvar
    ¤ B206 block borrat till 2,4Liter, moddat för överladdning.
    ¤ Siemens Deka 630cc,
    ¤ Maxportad top av Mike Billet.
    ¤ Hårdare ventilfjädrar
    ¤ ExtraktorGrenrör
    ¤ 3.8bar BTR från audi RS2.
    ¤ 3 Bars Mapsensor
    ¤ 3" Downpipe + hela vägen bakåt.

    Så låter det ju som ett 600hk resept.. frågan är bara hur mycket turbon klarar av. har de nog svarat att välj kammar efter effektönskemål.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Allt som står i specs är redan inhandlat och klart så behöver utgå ifrån det.
    Toppen är iaf kraftigt portad.

    Turbon klarar 600hk ca, och kompressorsidan ca 700hk+ det är avgashuset som sätter stopp diskuterades det i en annan tråd.

    Vill ha en bil som går bra helt enkelt, ska inte vara allt för mycket "racing" (oren tomgång osv)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av Mitsu Bitchie TD-007
    Jag skulle nog vända på det där med toppen och säga att upp till 400 hk skulle jag aldrig porta toppen. Möjligen blueprinta den lite. Men när du skrivit maxportning så kommer den bara gå sämre av det så länge du inte behöver komma upp i 4-500 hk eller mer. Men med tanke på de övriga komponenterna så kanske du siktar på just 4-500 hk. Jag skulle fortfarande dock inte maxporta. Kanske en lätt portning och kammarna som RZ föreslår. Kanalerna är faktiskt relativt stora redan original på Saabs toppar från 94 och framåt. Med en långtopp behövs det dock lite mer portning för höga effekter.

    Motorn är bänkad till 568hk på E85 innan.
    Jag ska höra mer om portningen, jag kan ha hört fel. Men toppen är iaf portad av mikebillet, och jag utgår ifrån att det inte handlar om att beta av nån milimeter här o där om just han gör det, för han är väl snordyr.

    Jag kommer mappa bilen hos SQR, får höra med dom vad dom säger sen och tipsar om, ville bara få lite kunskap om kammar och skillnaden.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Med den specen och dom små spridarna så skulle jag välja 268/9.6 tack vare deras underbara gång om dom är rätt inklockade.

    Men vad tycker din mappare då att du skall ha?

    Spridarna är nog bara temporärt just denna sommar, tills man får råd med quaife drevsatsen nästa år.
    Tänkt köra på 1660cc spridare och dubbla walbro 255L sen, men det känns overkill just nu med en förstärkt diffad orginal låda.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3t -96 inställning av kammaxlar, nolla motor
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 23:44
  2. hur ta loss kammaxlar?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 23:32
  3. nr på dessa kammaxlar?
    Av turbofantast2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •