Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Problem med oljud i framvagn 9-3SS!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508

    Problem med oljud i framvagn 9-3SS!

    Jag har problem med smällande/klonkade ljud från framvagnen på min 9-3 -03a
    Jag hör det när jag kör långsamt oavsett gas eller ej, oftast när jag svänger!
    Nästan säker på att det inte är länkarmar då jag bytt dessa!
    Men jag funderar på om en fjäder kan gått av eller om det sitter nån bussning i botten på fjädern fram som det gör bak??
    Har kollat så att drivknutsdamaskerna är hela men de kanske kan vara kass ändå?? Inte mer än någon månad sen bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning!

    Kom med ideer börjar låta lite mkt nu!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Problem med oljud i framvagn 9-3SS!

    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Jag har problem med smällande/klonkade ljud från framvagnen på min 9-3 -03a
    Jag hör det när jag kör långsamt oavsett gas eller ej, oftast när jag svänger!
    Nästan säker på att det inte är länkarmar då jag bytt dessa!
    Men jag funderar på om en fjäder kan gått av eller om det sitter nån bussning i botten på fjädern fram som det gör bak??
    Har kollat så att drivknutsdamaskerna är hela men de kanske kan vara kass ändå?? Inte mer än någon månad sen bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning!

    Kom med ideer börjar låta lite mkt nu!
    På min SS så levde det om i framvagnen så jag höll på att bli tokig. När sedan det blev kallt ute började det gnälla som en hästskjuts och det ljudet lyckades jag härleda till krängningshämmarbussningarna. Jag rev bort dom och smorde dom och efter det så blev HELA framvagnen tyst.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782

    Re: Problem med oljud i framvagn 9-3SS!

    Citat Ursprungligen postat av Källén
    Jag har problem med smällande/klonkade ljud från framvagnen på min 9-3 -03a
    Jag hör det när jag kör långsamt oavsett gas eller ej, oftast när jag svänger!
    Nästan säker på att det inte är länkarmar då jag bytt dessa!
    Men jag funderar på om en fjäder kan gått av eller om det sitter nån bussning i botten på fjädern fram som det gör bak??
    Har kollat så att drivknutsdamaskerna är hela men de kanske kan vara kass ändå?? Inte mer än någon månad sen bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning!

    Kom med ideer börjar låta lite mkt nu!
    På min SS så levde det om i framvagnen så jag höll på att bli tokig. När sedan det blev kallt ute började det gnälla som en hästskjuts och det ljudet lyckades jag härleda till krängningshämmarbussningarna. Jag rev bort dom och smorde dom och efter det så blev HELA framvagnen tyst.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    okej, jag har också känslan av att det blir sämre när det är kallt men det är ganska ordentliga smällar! Var sitter dessa bussningar och vad smorde du med?
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    okej, jag har också känslan av att det blir sämre när det är kallt men det är ganska ordentliga smällar! Var sitter dessa bussningar och vad smorde du med?
    Dom sitter inte allt för kul till men tar man bort innerskärmarna så ser man dom och det går att få bort dem utan att ta bort något annat.
    Jag smorde med ett fett som är "neutralt" mot gummi men vanligt vaselin eller siliconspray fungerar nog.
    Du kan ju börja med att lossa krängarens fästen på fjäderbenen och prova om det blir någon skillnad.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    okej, tror jag har lokaliserat bussningarna på bild iaf och känns som de kan vara boven i dramat! Men jag köper nog nya de verkar bara kosta 40kr på speedparts! Men vad ska det bli för skillnad när jag skruvar bort krängningshämnaren? menar du att det ska bli tyst då??

    Ska nog testa och byta bussningar i helgen då de var billiga och verkar inte vara för jävligt att byta!

    Någon som har någon annan ide vad det kan vara?? har kommit på att de första gångerna jag hörde oljuden var alltid efter att jag tvättat bilen så¨låter som dåliga bussningar!?!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    okej, tror jag har lokaliserat bussningarna på bild iaf och känns som de kan vara boven i dramat! Men jag köper nog nya de verkar bara kosta 40kr på speedparts! Men vad ska det bli för skillnad när jag skruvar bort krängningshämnaren? menar du att det ska bli tyst då??

    Ska nog testa och byta bussningar i helgen då de var billiga och verkar inte vara för jävligt att byta!

    Någon som har någon annan ide vad det kan vara?? har kommit på att de första gångerna jag hörde oljuden var alltid efter att jag tvättat bilen så¨låter som dåliga bussningar!?!
    Jag menade inte att du skulle skruva bort hela krängningshämmaren utan bara stagen för att ev. utesluta att det är där felet sitter.
    Om du byter gummin så glöm inte att smörja in dom före mont.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    Jag menade inte att du skulle skruva bort hela krängningshämmaren utan bara stagen för att ev. utesluta att det är där felet sitter.
    Om du byter gummin så glöm inte att smörja in dom före mont.
    Ja givetvis då uppfattade jag dig rätt! Blir till helgen hoppas det är enkelt!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    kollade lite förut när jag hade tid! inga fjädrar av iaf!

    På min SS så levde det om i framvagnen så jag höll på att bli tokig. När sedan det blev kallt ute började det gnälla som en hästskjuts och det ljudet lyckades jag härleda till krängningshämmarbussningarna. Jag rev bort dom och smorde dom och efter det så blev HELA framvagnen tyst.
    Men varför tog du bort inneskärmarna? Vad jag såg verka det gå utan att ta bort dem??
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    kollade lite förut när jag hade tid! inga fjädrar av iaf!

    På min SS så levde det om i framvagnen så jag höll på att bli tokig. När sedan det blev kallt ute började det gnälla som en hästskjuts och det ljudet lyckades jag härleda till krängningshämmarbussningarna. Jag rev bort dom och smorde dom och efter det så blev HELA framvagnen tyst.
    Men varför tog du bort inneskärmarna? Vad jag såg verka det gå utan att ta bort dem??
    Lyckas du utan att ta bort inneskärmarna får du allt tala om hur du gjorde och även visa kort på hur många leder dina armar har
    Såg du verkligen hur illa till överfallen sitter?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    förstår inte riktigt vad du menar med överfall?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/r..._9-3_03-.shtml

    För du menar väll krängningstag som är nummer fyra på den här bilden?
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    förstår inte riktigt vad du menar med överfall?

    http://www.speedparts.se/shop/prod/r..._9-3_03-.shtml

    För du menar väll krängningstag som är nummer fyra på den här bilden?
    Stagen (4) kommer du åt UTAN att ta bort inneskärmarna men skall du byta eller smörja bussningarna (3)till krängningshämmarna så måste du nog ta bort inneskärmarna.
    Om det är bilden från Speedparts du tittat på och inte varit under bilen så förstår jag att du tycker det ser enkelt ut.............
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    okej så du menar de undre bussningarna på krängninsstaget?? Jag har hela tiden trott att det är den övre nr.3 på bilden!

    Har varit under bilen men kollade inte så noga på de nedra bussningarna då jag trodde på de andra!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    okej så du menar de undre bussningarna på krängninsstaget?? Jag har hela tiden trott att det är den övre nr.3 på bilden!

    Har varit under bilen men kollade inte så noga på de nedra bussningarna då jag trodde på de andra!
    Det är bussning nr.3 som är den som ev. skall bytas eller smörjas.
    tro inte att det ser ut som på Speedparts bild bara för det är inte riktigt så.
    Gummibussningen är delad och sedan sitter det ett överfall i plåt som sitter med 2st M-8 skruv. Den ena kommer man åt underifrån medan den andra måste tas från hjulhuset vilket innebär att inneskärmen måste bort.
    Det är lika på båda sidorna.
    Men som jag tisigare skrev så prova med att ta bort båda stagen(no.3) och ut och åk och se om det blev tyst,. Om inte så är det ju något annat som lever om och du behöver inte byta bussningarna(no.3) i alla fall.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    blev inte riktigt klok fortfarande, måste vara dum??!?! det borde väll vara en bussning nere på stagen och en uppe eller?? Så jag behöver 4a bussningar om jag ska byta alla??

    Ska prova och skruva bort stagen i helgen iaf och se vad som händer! Hoppas det är en sån där dag som det väsnas bara för det gör det inte alltid!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    blev inte riktigt klok fortfarande, måste vara dum??!?! det borde väll vara en bussning nere på stagen och en uppe eller?? Så jag behöver 4a bussningar om jag ska byta alla??

    Ska prova och skruva bort stagen i helgen iaf och se vad som händer! Hoppas det är en sån där dag som det väsnas bara för det gör det inte alltid!
    Och hur gick det för dig?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    var för lat i helgen orkade inte ta tag i det! tyckte det var roligare att vaxa bilen! men har köpt bussningarna och de ska på senast i helgen! Hoppas på det bästa!
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    var för lat i helgen orkade inte ta tag i det! tyckte det var roligare att vaxa bilen! men har köpt bussningarna och de ska på senast i helgen! Hoppas på det bästa!
    Återkom gärna med resultatet, alltid kul att veta om man lyckats hjälpa någon.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    nu har jag varit och skruvat på en helt annan bil än min men förstår nu varför jag behöver ta bort innerskärmarna!!

    Har hela tiden trott att det har varit staget som går från själva krängningshämnaren till fjäderbenet som bussningen satt men nu vet jag att den sitter mer inne i motorrumet typ på subframen eller så!¨

    Skriver efter helgen så du får veta hur det gått
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Arboga
    Inlägg
    26
    Jag hade liknande ljud på min bil. Då var det fjäderbenslagret som var slut. Alltså det agret som sitter längst upp på fjäderbenet.

    Om du har grus eller liknande i det så kan inte fjäderbenet vrida sig när du svängen, då klonkar det.

    /Ola
    ---------------------------
    9-3 SS Aero -04

Liknande ämnen

  1. Oljud från framvagn NG9-3
    Av Magnus2114 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-05-06, 07:45
  2. Oljud framvagn 9-5 Vector -02
    Av gn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •