Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Reset av motorvärmare

  1. #1

    Reset av motorvärmare

    Jag råkade ha motorvärmaren igång i några dyng och nu värmer den inte alls. Går det reseta den på något sätt?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    om du menar vanlig Calix/Defa blockvärmare så är svaret nej. De är på så låg effekt så det finns inget överhettningsskydd i dem utan har den slutat att värma så har den antingen gått hädan eller så är det nåt annat glapp nånstans.

  3. #3
    Det är en Defa som gått hädan. Om man ska byta så är det väl bara och skruva bort den gamla och i med en ny lr?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26
    Ja det är bara att tömma ut kylvätskan och demontera värmaren.
    Innan du monterar den nya putsa hålet i motorblocket med fint slippapper så att du tar bort rost och andra ojämnheter.
    Sedan smörjer du O-ringen med vaselin eller lite kylvätska och trycker in värmaren.
    Dra muttern lagom hårt, är inte så stark.
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  5. #5
    Lånar tråden lite:

    Har aldrig använt motorvärmare tidigare men har nu en monterad på Saaben jag köpte. Hur långt innan rekommenderas det att man sätter igång den? Ett par timmar för bästa effekt? Och med anledning av problemet i tråden, hur länge kan den vara igång utan att riskera att den skadas?
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26
    1 timme är ofta lagom, är det -20 bör du ha den igång 2 timmar.
    Med de föreslagna tiderna är motorn inte driftvarm men det är en lämplig utgångs punkt för att prova dig fram.

    Jag tror inte att långa drifttider är något problem för livslängden, tex. att alltid köra den 4 timmar. Har själv glömt den på något dygn utan att den tagit skada.

    Det som absolut dödar den fort är parkeringsplatser som pulsar strömen, på 10 minuter, av 10 minuter, på 10 minuter osv.
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  7. #7
    Tack så mycket Peter, uppskattas!
    Saab 9-5 2,3t -03 SC. Vector+Pilot
    Garaget

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Kan fråga då samtidigt här..

    Min nuvarande 9000 från -94a så värmer motorvärmaren jätte lite, på morgonen när jag kommer ut så har den bara värmt upp vattnet så temp mätaren inne i bilen kommer upp precis där det Blåa slutar.. På min gammla 9000 a50 -97a så var det inte långt kvar till arbetstemperatur när jag hade haft igång motorvärmaren..

    Varför är det så stor skillnad mellan dom 2 bilarna? tror att det satt motorvärmare på dom original, vet inte om det är defa eller något på dom..

    Men kan man inte ställa in detta så man kan höja det lite?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Aero 250hp
    Ja det är bara att tömma ut kylvätskan och demontera värmaren.
    Innan du monterar den nya putsa hålet i motorblocket med fint slippapper så att du tar bort rost och andra ojämnheter.
    Sedan smörjer du O-ringen med vaselin eller lite kylvätska och trycker in värmaren.
    Dra muttern lagom hårt, är inte så stark.
    Din beskrivning beror väl på vilken bil trådskaparen har
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    att ha värmare i dygnet runt fungerade i ungefär 2mån sen upplevde jag att den blev sämre och sämre tills den dog helt.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    längre än 2-3 timmar ger inga fördelar eftersom effekten är så låg, det drar bara mer ström och man ska inte inbilla sig att motorn blir varmare och varmare bara för att den är i dygnsvis.

Liknande ämnen

  1. Nollning/Reset av service påminnelse
    Av pihlanker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 01:23
  2. Hur ser jag om jag har motorvärmare?
    Av Bowman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 20:32
  3. Konstant inkopplad motorvärmare
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •