Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen helt död... immobilisern ?

  1. #1

    Bilen helt död... immobilisern ?

    Tjenare!
    Har en ng900 97a 2.0t. Var ute och körde idag. När jag stannade bilen var allt som vanligt. Skulle starta bilen 20min senare då var den helt död. Jag har immo på bilen och försökte lås och låsa upp ett flertal gånger. Utan resultat. så fick bogsera hem skiten för vidare felsökning.

    Prövade att byta Tändkasseten...
    Plocka av plus och minus från batteriet..
    Använda olika larmdosor och nyklar...
    Men den är fortfarande död...

    När man vrider om så försöker den starta, men de är precis som inte bensinpumpen matar fram bensin. Försökte höra om pumpen drog igång när jag vred på tändningen men utan något ljud.


    Nu är då fråga....

    Kan det vara bensinpumpen ?
    Är det immoblisern ?
    Eller något annat skoj ?

    Jag är helt novis på detta med Saab, har alltid kört Volvo innan. Så tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig.

    Enligt Henyes så skulle man demontera hela bensintanken, men efter ha pratat med killarna på irc kanalen så skulle man klippa upp ett under baksätet och på så sätt kunna byta pumpen enkelt...

    Tacksam för svar

    Mvh BamZe
    Brr, att folk orkar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sundsvall men bor i Umeå
    Inlägg
    76
    Hade samma problem. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=210554
    Kan tillägga att lättaste sättet att kolla om du inte får nå soppa är att ta lös tändstiften o kolla om dom är torra.
    Det absolut lättaste är att klippa upp i plåten.. Var däremot J***igt försiktig så du inte gör som jag och klipper av både det ena och det andra, kan även tillägga att det lönar sig att spruta 5-56 eller dylikt när du ska ta upp nipplarna i tankarmaturen då dom oftast har passerat bäst före datum med X antal år och brukar spricka så fort man kollar lite snett på dom...
    Annars är det ingen stor sak egentligen, då till och med jag lyckades
    Se till att byta soppafilter bara så du minimerar risken att det händer igen inom närmsta framtiden...
    MVH// Christoffer
    NG 900SET 3d -96
    OG 9-3 2,0t 5d -01(under renovering)
    OG 9-5 2,3t 5d -03(snuthäcken)

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Quicken
    Hade samma problem. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=210554
    Kan tillägga att lättaste sättet att kolla om du inte får nå soppa är att ta lös tändstiften o kolla om dom är torra.
    Det absolut lättaste är att klippa upp i plåten.. Var däremot J***igt försiktig så du inte gör som jag och klipper av både det ena och det andra, kan även tillägga att det lönar sig att spruta 5-56 eller dylikt när du ska ta upp nipplarna i tankarmaturen då dom oftast har passerat bäst före datum med X antal år och brukar spricka så fort man kollar lite snett på dom...
    Annars är det ingen stor sak egentligen, då till och med jag lyckades
    Se till att byta soppafilter bara så du minimerar risken att det händer igen inom närmsta framtiden...
    Strålande. Jag ska väl byta soppapumpen då. Känns bara så jävla struligt jag har tummen nitt i näven oxå. Men du klippte av bensinslangen ? Är de lätt att Råka göra det ? du skrev om nipplarna med... om dem går sönder sitter där inte nya nipplar på den andra pumpen som man köper ny ? tack för din hjälp!
    Brr, att folk orkar!

  4. #4
    Kan det inte vara immoblisern som inte kodar av och startar pumpen ?
    Först så gick den nästan igång när jag försökte första gången men de va precis som inte pumpen orkade pumpa fram tillräkligt den hakade och hade sig.... ?
    Brr, att folk orkar!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Nipplarna sitter pressade i slangarna och inte i pumpen så det följer inte med några nya när du köper pump. Nipplarna är ganska billiga att köpa men ganska jobbiga att byta.
    Att den nästan gick igång första gången beror troligtvis på att där fanns lite bränsle uppe vid insprutarna och fuelrailen men inte tillräckligt för att bilen skulle gå igång helt av det.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  6. #6
    Nu har jag varit på skroten och övat lite på deras bilar. Det verkar vara lite mekigt att få upp armarturen från hålet. Men allt ska nog gå vägen. Snackade med en poolare. Han sa att en poolare stoppar örat vid pumpen och lyssnar, men min är helt död. Ska kolla säkringarna och relärerna innan jag börjar klippa....de känns argt att klippa i denna fina bil

    Men Saab ska ha 3100:- för tankarmartur inkl motor PLUS arbete. Så jag prövar att byta den själv. Har köpt en motor på skroten och en på Biltema.

    Tack för all hjälp...

    återkommer senare ikväll med mer info...

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

  7. #7
    Tjenare!
    Började med att kolla säkringar,relä och tändkasseten. Det var inget svar därifrån. Så jag åkte till skroten och klippte upp golvet under baksätet på en 900 där och kollade var armaturen satt. Och "öva" på en skrota bil. Sen åkte jag hem och klippte upp mitt golv och bytte bensinpumpen. Det var de som var felet så nu går bilen igen. Riktigt skönt! Blev inte riktigt snyggt men de sitter under baksätet. Ska spakla igen skiten och lägga rostskyddsfärg där och limma på en tygbit så är de ingen som kan se vi varit där.

    Tackar alla som hjälpt mig med tips och länkar!

    Mvh BamZe
    Brr, att folk orkar!

  8. #8
    Hejsan!
    Nu har jag precis kommit in från att ha meckat. Var iväg och körde så dog bara bilen och vägrade att starta men pumpen till bensinen drog runt. Så fick bogsera den hem. Väl hemma så ser vi att slangen till bensninpumpen har hoppat av.

    Så med detta vill jag säga att om ni byter slangen mellan T-kopplingen och bensinpumpen, var noggran med att sätta på en slangklämma och spänna den ordentligt. Då det kom bensin i den nya slangen expanderade den och losande.

    Det var allt ifrån bamzes meckhörna

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

Liknande ämnen

  1. hmm bilen helt död ibland !!
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:26
  2. bilen helt störd
    Av Luke Trenwalker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 12:46
  3. Balansaxelkedja sönder, bilen helt död!!!! hjälp
    Av jille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •