Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hjälp med bakbromsok "justeringsskruv inte på jäng"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Hjälp med bakbromsok "justeringsskruv inte på jäng"

    Hello..
    Sånt här händer bara mig! :/
    Tänkte byta bakre bromsbackarna nu ikväll på min 9000 -94.
    Iaf tog bort allt och det gick bra tog bort dammskruven för justeringsskruven, började skruva upp.. oket for uppåt men slutat plötsligt (var inte hela vägen in).. så jag fortsatte och skruva och tänkte att den ger sig... så var inte fallet utan blev tvungen att trycke upp den med en polygrip.
    Nu så har den där justeringskruven åkt för långt ut eller något, för då jag försöker skruva ner den så händer inget, känns som jag håller på att skruva i luft, dvs att den inte är på gäng alls, kan tilläggas att det kommer bromsvätska ur det här hålet där justerskruven är också. har själva dambulten där som stopp nu så den inte läcker.

    tips, ideer?
    Snabba svar uppskattas då jag skulle vilja ha den rullande igen..

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Menar du att du använder insex 4 bakom en 14mm bult?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Menar du att du använder insex 4 bakom en 14mm bult?
    Yupp precis den insexbulten..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Antingen är själva justerskruven kass eller också sitter felet i kolven.

    Det bästa är att byta ok direkt. Börjar det krångla brukar det bli byte förr eller senare ändå.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Antingen är själva justerskruven kass eller också sitter felet i kolven.

    Det bästa är att byta ok direkt. Börjar det krångla brukar det bli byte förr eller senare ändå.
    Hade gjort det, men är inte så lätt att få tag i den här tiden :/

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    jag tror nog du har missuppfattat funktionen, man backar skruven men du får trycka in kolven manuellt. Det finns liksom ingen gänga därinne som drar tillbaks kolven samtidigt du skruvar.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tror nog du har missuppfattat funktionen, man backar skruven men du får trycka in kolven manuellt. Det finns liksom ingen gänga därinne som drar tillbaks kolven samtidigt du skruvar.
    Håller med!
    Men skrev inte så med tanke på att han säger att han har bromsvätska där nu

    Han får nog prova igen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tror nog du har missuppfattat funktionen, man backar skruven men du får trycka in kolven manuellt. Det finns liksom ingen gänga därinne som drar tillbaks kolven samtidigt du skruvar.
    Håller med!
    Men skrev inte så med tanke på att han säger att han har bromsvätska där nu

    Han får nog prova igen.
    Jo, kolven ska dras in när man vrider den lilla insexen moturs. Däremot är det väldigt enkelt att rensa gängorna i grejorna så man står där med fritt roterande justerskruv och inget händer...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Sådärja löst, tills nästa gång det ska bytas i alla fall!

    Kolven åker in om man skruvar den där insexen motklocks.

    I alla fall så var det som sades tidigare, "splainesen" eller vad man ska säga vad helt slut längst så den kunde inte hugga tag och dra kolven.
    Rondellen och slipa bort det som var bortnött löste det, provisoriskt i alla fall.
    Satte en till bricka som var lika hög som det jag slipa bort nedanför låsbrickan också.

    Tack för hjälp.

    Mvh

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Jo, kolven ska dras in när man vrider den lilla insexen moturs. Däremot är det väldigt enkelt att rensa gängorna i grejorna så man står där med fritt roterande justerskruv och inget händer...
    Det kan även bli knas i kolven där "muttern" för justeringen sitter
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    men det är ganska märkligt.........jag har bytt bromsar på säkerligen hundratals bilar med detta system. peugeot, Volvo 440, Saab har det och jag har aldrig noterat att kolven åker in själv på tillbakavägen. Jag är faktiskt mycket tveksam till att det ska vara så även om justeringen i vissa fall tillåter detta. En ynka M5 skruv eller vad det nu än är kan knappast vara dimensionerad för den uppgiften och att så många drar sönder delarna därinne kanske har sin förklaring i just detta?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    men det är ganska märkligt.........jag har bytt bromsar på säkerligen hundratals bilar med detta system. peugeot, Volvo 440, Saab har det och jag har aldrig noterat att kolven åker in själv på tillbakavägen. Jag är faktiskt mycket tveksam till att det ska vara så även om justeringen i vissa fall tillåter detta. En ynka M5 skruv eller vad det nu än är kan knappast vara dimensionerad för den uppgiften och att så många drar sönder delarna därinne kanske har sin förklaring i just detta?
    Justerskruven på Saab ska kunna dra kolven både inåt och utåt.
    Det är inte den lilla skruven som sköter detta utan en större skruv i storlek ungefär som en M8.
    Jag tror det är större risk att förstöra mekanismen om man använder våld istället för justerskruven när kolven ska tillbaka

    Den lilla "skruven" har inga gängor utan enbart kuggar som överför vridmoment till den stora skruven som i sin tur flyttar kolven. Den stora skruven roterar fritt i bromshuset och själva "muttern" som gör att kolven flyttar sig sitter i själva kolven.
    I kolven sitter även mekanismen för självjusteringen.
    Är tätningar och damasen trasiga så det börjat rosta blir det såklart problem med justeringen..

    Den lilla "skruven" finns/fanns i EPC som repsats och ska tydligen gå att byta. Det är ganska bökigt att få bort den lilla "skruven", men det går.. Någonstans innanför lilla "skruven" sitter en o-ring som följer med p-satsen till oken, troligen är även den kass på trådskaparens ok. Själv har jag aldrig lyckats komma åt den o-ringen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Ska gå? vem säger det. Om det står så i en verkstadshandbok att det uttryckligen är så det fungerar så ger jag mig på den punkten men jag tycker fortfarande att det låter besynnerligt. Jag har i alla tider backat skruven och tryckt in kolven manuellt och jag har aldrig upplevt nå problem med sönderdragna grejer så jag bara undrar om det finns nåt samband mellan detta och de som uppenbarligen drar tillbaks kolven medelst skruven?

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Jag har i alla tider backat skruven och tryckt in kolven manuellt


    Bit för bit, skruven går lätt i början, så fort den gått lite trögt så trycka tillbaks kolven.
    Och upprepa det hela tiden tills man får dit dom nya.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Vi får väl leta reda på en verkstadshandbok å kolla hur Saab tycker man ska göra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Den lilla "skruven" finns/fanns i EPC som repsats och ska tydligen gå att byta. Det är ganska bökigt att få bort den lilla "skruven", men det går.. Någonstans innanför lilla "skruven" sitter en o-ring som följer med p-satsen till oken, troligen är även den kass på trådskaparens ok. Själv har jag aldrig lyckats komma åt den o-ringen
    Var ju det jag gjorde.. Men var bra många svordommar innan jag fick bort låsbrickan som sitter utanför justerskruven.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av paef
    Var ju det jag gjorde.. Men var bra många svordommar innan jag fick bort låsbrickan som sitter utanför justerskruven.
    Tror du når o-ringen från andra hållet, dvs inifrån och den låsringen är inte enklare
    Med rätt verktyg är den troligen busenkel
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Vad jag vet och har lärt mig är att man ALDRIG ska trycka in kolven på oken bak på og900 (med handbromsen bak) och 9000!
    Justera in dom med den lilla insex nyckeln och sen justerar man de tills de precis går att dra runt skivan för de lär de va perfekt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Jag har alltid skruva kolven medsols så den går tillbaka. Jag har förvisso bara kört 9000.. Men det är dock den 4:e jag är inne på. Men det är ju jag det.. Sen använder man ju justerskruven (4mm insex) för parkeringsbromsen.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Enligt Haynes ska insexskruven skruvas i botten för att dra in bromskolven.

    Rent generellt är jag skeptisk till Haynes så det skulle vara intressant att veta hur Saab tycker man ska göra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. NG900 startar inte, felsökt "allt" Hjälp...
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 01:01
  2. Bilen varvar inte och låter konstigt?"Hjälp"
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •