Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9000 2,3t -92 stannar lite när den vill + tickande i motor

  1. #1

    9000 2,3t -92 stannar lite när den vill + tickande i motor

    tjena jag har 2 st fel på min saab,

    1: när den är kall är den svårstartad (ibland när den är varm med) men när man får igång den går den som den ska, när den gått ett tag när den blivit halv varm så bara dr den och oftast går den inte starta igen utan då får man vänta ett tag, vevaxelgivare? om det skulle vatt en t7 så skulle ja bytt varvtalsgivarn direkt men 9000 har ja inte så stor erfarenhet av så ja undrar om det är vanligt på dom med?

    2: den tickar i motorn oroväckande, den har stått i över ett år men ja har haft igång den ett bra tag nu o ja tycker det borde tystna men de gör det ej. olja finns i motorn (iaf enligt stickan) jag lyfte ventilkåpan och tryckte på lyftarna men jag tyckte inte dom gick så lätt som dom borde gjort om dom skulle vatt trasiga(för det sitter väl nån form av backventil i dom som håller kvar oljan? aja iaf såg ja inget fel...
    hoppas iaf inte att det är nån kolv vad tror ni?

    mvh
    tack på föhand
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    vet inte reglerna för lyftning, men ja lyfter
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Tickandet kan vara kamkedjan som låter, mät upp sträckaren och skriv resultatet här.

    Den andra frågan har jag tyvär inte en aning om vad som kan vara galet, men att det är vevaxelgivaren tror jag därimot inte, då skulle den starta lätt när den och kall och stanna eller gå väldigt illa när den blir varm.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    asså nej kedjan är det inte, det är ventilknackande ljud. antar att det är lyftarna men hur vet ja vilken?

    det svårstartande felet och att den stannar kanske inte hör ihop ja vet inte...
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Hmm, om du är så säker på att det inte är kedjan så kan jag väl inte göra mycket annat än att säga att du ska prova trycka på tryckarna för att se att alla är stumma och fina, men det verkar du redan har gjort så.
    Såg du till så att nockarna på kammarna låg helt fri från tryckarna när du provade att känna på tryckarna?

    EDIT: Oj, läste igenom första inlägget lite bättre nu och det där låter onekligen som vevaxelgivaren, sitter innanför vevaxelremskivan.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    ja kännt på lyftarna har ja gjort.. men det är väl bara att plocka bort dom o rengöra dom då va? nån som har bra tips till det? jag har aldrig gjort det.. får se om ja kanske byter givarn då..!?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  7. #7
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Är tryckarna stumma när du trycker på dom och det inte rä någon som helst belastning på dom så är det inte fel på dom, vet inte vad det kan vara annars, kamkedjan kan låta som ett tickande ljud med så enligt mig kan sträckaren vara värd att kolla upp.
    Jag skulle tro att det är givaren som spökar, inte säker men det låter onekligen som att den är mindre pigg på din bil.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Gyttorp
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Vevaxelgivaren är ett vanligt fel. Om inte varvräknaren rör sig alls vid startförsök, är det garanterat det felet.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av CoAx Visa inlägg
    Vevaxelgivaren är ett vanligt fel. Om inte varvräknaren rör sig alls vid startförsök, är det garanterat det felet.
    Är det verkligen så vanligt på en 9000 -92, med dom symtomen?
    För övrigt får vi verkligen hoppas att TS fått ordning på bilen, så här nästan 7 år senare.
    Signaturlös

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Gyttorp
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har haft felet, men hur vanligt det är kan jag inte säga. Det är dock lätt att felsöka. Ligger varvräknarnålen på 0 under startförsök, är det med största sannolikhet givaren som är paj.

Liknande ämnen

  1. torkarma stannar lite som de vill
    Av aeromagnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 17:46
  2. Vill ha lite mer pulver i min 9000 en 2.0t -97
    Av saab_krille88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 11:48
  3. Tickande motor 9000 2.3i
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 19:20
  4. 9000 2,3t -92 olika oljestickor? tickande motor...
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 20:25
  5. Vill ha lite fakta om oljan? Motor samt toppen?
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •