Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gulvitt klet i motoroljan?!

  1. #1

    Gulvitt klet i motoroljan?!

    Hej

    Kollade oljan idag och upptäckte att det var väldigt lite olja och en massa gul/orange färgade klumpar som påminner om vax en del. Torkade bort så mkt jag kunde och fyllde på med ny olja (Syntetisk).

    Körde en sväng och hoppades att kleten skulle försvinna men när jag kollade var det massa klet kvar och det var mer vitt istället? Dock fanns olja med kletet.

    Vad kan detta vara? I övrigt går bilen kanon utan några problem
    En Saab 9-5 Aero 01, ca 11.800 km, fullsaervad enligt bok, inte trimmat
    på ngt sätt.

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524
    Om du har tur så är det bara kondens.
    Annars så verkar du ju fått in vatten i oljan, kanske genom brusten toppackning..?

    Sen så ska du väl ha helsyntetiskt olja i din bil?

    Edit:fick för mig att du skrev delsyntetiskt

    Edit igen: fyllde du på eller bytte du oljan?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Hej, tack för snabbt svar! (orolig)

    Kör helsyntetisk olja, fyllde bara på oljan. Hur ser jag ifall det är topplockspacknbingen eller om det bara är kondens?

    Kör bilen 2 gånger per dag fram och tillbaka från jobbet (Ca. 12 minuter enkelväg), kan det vara för att det är korta sträckor?
    Kan jag varmköra den för att bli kvitt detta?, vågar jag köra den nu?

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Att man har majonäs i oljan kan mycket väl bero på att man kör korta sträckor. Om det bara beror på att det är kondens som inte försvunnit så försvinner majonäsen om du varmkör den riktigt ordentligt så att kondensen försvinner! Skadar inte att kolla upp hur din vevhusventilation ser ut heller!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Vevhusventilationsmodifiering version 3?
    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar

    Om så är fallet, uppdatera till 6:an...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    871
    Medlem#
    6272
    Detta låter som inget annat än så kallad majonnäs. Det uppstår av kondens till följd av korta körsträckor och ja, dina körsträckor är för korta. Varmkör den riktigt ordentligt och kolla sedan. Om du tar ut den på längre körningar en eller ett par ggr i veckan brukar dessa problem försvinna.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    963
    Byt olja+filter.

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    I denna tråd finns beskrivning på hur du byter till den senaste versionen av vevhusventilationen! http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=213655

  9. #9
    Stort tack! :)

    Ska ta den på en riktig tur ikväll då, bör jag se en skillnad på en gång ifall jag varmkör den?

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Vet faktiskt inte hur snabbt man ser det, men om du tar några längre turer så ska man väl se det snart tycker jag! Kolla även oljan med jämna mellanrum så du inte har en läcka så du får in vatten, då ska du INTE köra med bilen! Sen ska du vänja dig vid att kolla oljan ofta om den nu drar olja, inte bra att köra med för lite!

  11. #11
    Hej

    Ja det tycker jag låter rätt, måste verkligen blir bättre på att kolla. Var nog 3 månader sen jag kollade oljan sist :/. Frågan är ifall jag bör ta bilen till en meck så han kan titta ifall topplocket har gått eller om det är någon tätning som är trasig.

    Vad händer ifall så är fallet och jag kör? Något som skär sig?

  12. #12
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 524
    Jag tycker du ska göra ett oljebyte inkl filter, kanske även skölja motorn så du får väck all skit.

    Sen så håller du koll, och ser till att varmköra bilen då och då.

    Om det sedan fortsätter så kan man spåna vidare..

    När byttes oljan senast?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  13. #13
    Okay, den har stora servicen om 200 km, bör jag vänta eller göra det på en gång? Oljan byttes för ca. 800 km sedan. Då bytte man filter etc. på samma gång.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Vevhusventilationsmodifiering version 3?
    http://www.mitt-eget.com/saab/informati ... ifieringar

    Om så är fallet, uppdatera till 6:an...
    Jag tar upp min fråga igen...

    Har du trean får du majonäs om du kör kortare sträckor, svårare än så är det inte.

  15. #15
    Hej.

    Jag har läst igenom länken, dock förstår jag inte allting av vad som nämns. Hur vet jag ifall jag har trean, och vad innebär trean?

    Jag har följande motor:
    95 2,3 Aero B235R

    Är detta något som Saab eller den firma som sålt bilen till mig som skall återgärda detta? Tack för att du poängterade detta en andra gång.

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    Be din saabhandlare kolla vilken version du har, har du inte den senaste hade jag bytt till den, hade även bytt dom övriga slangarna i vevhusventilationen som inte ingår i den senaste versionen!

    Version 6 http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/12,1200.jpg

    Det skadar inte att byta alla slangar så att man vet att dom inte är igensatta & att gummit är fräsht. Kostnad på saab här i Kristianstad ligger på drygt 1000kr. Lite mer om man byter ut dom slangar som inte ingår i sattsen!

    Att "Psycho Dave" undrar om du har den tredje versionen beror på att just den gjorde att det väldigt ofta blev just majonäs i oljan!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Har du trean så har du en liten slang ansluten till oljepåfyllningsröret, förmodligen ditsatt med hjälp av en bromsluftningsnippel, har du sexan som du skall ha (om jag får säga vad jag tycker) så har du en bred slang ansluten till oljepåfyllningsröret.

Liknande ämnen

  1. Klet i vevhusventilationen 9-5 00 aero
    Av viggenmicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 14:31
  2. Klet att skruva i
    Av TurboVulc i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 15:53
  3. Klet i expansionskärlet?
    Av i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 22:55
  4. Gult klet i dörrarna
    Av turbo_erik_ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 10:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •