Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp Temp mätare som strular

  1. #1

    Hjälp Temp mätare som strular

    Hej jag har en underligt problem....med min Temp mätare!! När jag kör i stan så e det inga problem! den kommer upp till halva mätaren som den ska utan problem! men när jag kör på motorväg eller 90 vägar, så går den bara up ca 1/4 altså lite över blåt bara varför detta? tempen ute e ca 0 grader spelar ingen rol om jag kör 10 mil det går inte upp mer en ca 1/4 del e det för att det e så kalt ute? det e ca 0 til 5 grader här

    e det min termostat som spökar? men när jag kör i stan så går den aldrig över halva mätaren altså den ligger på normal arbetstemp halva mätaren men när jag kör ut på motorväg så sjunker til 1/4 den ska det vara så? jag har bara haft bilen ett tag och aldrig kört den på motorväg förren i går
    tacksam för svar

    e det svårt att byta termostaten om det e det som e fel`? nåt man bör tänka på ? vilken termostat ska man ha?

    tacksam för svar

  2. #2

    bilen

    bilen i fråga är en saab 9-5 2.0t manuell 1998 snart 28.000 mil

    fläkten går i gång som den ska!!

    tacksam för svar...

  3. #3
    Har eller har haft samma fel som du!

    Min tempmätare i bilen brukar inte gå upp till mitten t ex när jag kör till jobbet 3 mil.

    Kan hända att han går till "normalt" efter några mil! 2 mil kanske!

    Jag har bytt termostat på den men ingen skillnad!

    Har frågat om detta på forumet och dem som verkade kunna något skrev att det kan vara tempgivaren! Den sitter på högra sidan om motorblocket strax under ventilkåpan! Det är en blå kontakt! ska se hur min bil beter sig när jag tar ut den från vinterförvaring. Får kanske byta tempgivaren då!

    En sak man kan göra för att se så inte mätaren det är fel på är att mäta direkt på motorn med en sån däran laser mätare!

    Mvh //Anders

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    304
    tjabba... jag hade samma problem med en 9000, jag byte tempgivaren sen funkade allt..... och den är inte dyr, 160kr har jag för mig jag gav för den på saab
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    målilla
    Inlägg
    217

    hej

    jag hade samma fel jag också ett tag på min saab 95a-01årm
    körde till jobbet har 6 mil ditt halva vägen så går den upp på normalt o sen dog tempraturen till boten då tände motorlampan nått var fel så jag ringde till saab så sa dom att det var termostaten som är kass.
    så jag köpten en sådan körde 1 tag så fugerade det igen så jag tror att du ska bytta termostaden

    vad är det för bil du har?

    mvh areot16

  6. #6
    tack för alla svar ska prova och byta tempgivare och termostat...


    bilen e en saab 9-5 1998 2.ot manuell....

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Standardfelsökning när det gäller just vattentemp brukar vara att byta ut termostaten som man så klart oftast enbart märker att inte fungerar vintertid och gärna när det är så kallt som möjligt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. 2.3T 9-5 Hög bränsleförb. Utvändig temp. mätare??
    Av kibil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 23:33
  2. temp o tryck mätare
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-07, 21:49
  3. Skramlande temp mätare..
    Av mazone i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 17:42
  4. Avgas temp mätare
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •