Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Säkring och utbyte av bältessträckare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51

    Säkring och utbyte av bältessträckare

    Jag ska byta bilbälte i en ng900 -96. Haynes och den upplaga av WIS jag tittat i anser att sträckaren säkras genom att en röd plastspak viks fram. Det är uppenbart fel, sträckaren på bältet har ingen spak alls. Sträckaren är ansluten elektriskt till bilen. Sannolikt beroende på att det verkar ske ett konstruktionsskifte under årsmodell 95.

    Hur går jag tillväga för att utan att detonera sträckaren få bort den från bilen och sedan få dit den nya? Är det bara att koppla bort bilbatteriet och sedan dra loss kontakten vid sträckaren, byta bältesenhet och återansluta den nya sträckaren till kontakten?

    Vad gör jag sedan med det gamla bältet, hushållssoporna är väl knappast rätt plats för en bältessträckare?
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Hej!

    Det stämmer, är bara 94´an som hade den röda spaken.

    Mvh
    marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301

    Re: Säkring och utbyte av bältessträckare

    Citat Ursprungligen postat av Mazarin

    Vad gör jag sedan med det gamla bältet, hushållssoporna är väl knappast rätt plats för en bältessträckare?
    Åk förbi en Saabhandlare och fråga om de kan skrota gamla bältet åt dig.

    Jag stod och smällde av ett 30 tal bälten på jobbet en dag, tro mig det blir faktiskt tråkigt efter ett tag.
    SAAB 9-5 Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    51
    Någon fågel viskade i mitt öra att man lämpligen berättar hur det har gått så att forats kunskapsbas växer, så här är min historia.
    Som konstaterats ovan har ng900 inte någon mekanisk sträckare och därmed inte någon röd säkringsspak. Detta behandlar sträckare med elektrisk anslutning.
    Jag har en 5-dörrars så texten utgår från det.
    Demontering av diverse klädseldetaljer:
    1 Släpp loss bältet från stolen, görs genom att man petar in den lilla flärpen och samtidigt drar spännet rakt upp. Drag fram stolen och res ryggen så att själva stolen är ur vägen.
    2 Ta en mellanstor spårmejsel och tejpa spetsen för att inte repa div paneler
    3 Bänd försiktigt bort "sparkplåtarna", dvs de SAAB-märkta plastbitar som sitter på tröskeln. I både fram- och bakdörr.
    4 Dra loss dörrlisten från B-stolpen, i både fram- och bakdörr.
    5 Snäpp loss den övre panelen från B-stolpen. Sitter med små snäppen utmed dörröppningarna. Sannolikt behöver du din skyddstejpade mejsel som hjälp.
    6 Bänd loss den nedre panelen, sitter med två pluggar i nederkant, lirka försiktigt med mejseln så kommer den. Plasten är ganska seg men tål självklart inte vad som helst.

    Demontering av bältet:
    1 Du ska strax lossa kontakten till bältessträckaren. Därför gör du nu bilen strömlös genom att koppla bort batteriet.
    2 Bältet sitter med tre skruvar, lossa de två första: Den övre vid höjdjusteringen, den mellersta vid bygeln som leder remmen.
    3 Lägg ned bälteshärvan på golvet så att den är urvägen
    4 Titta på rullen och det ca 25 cm långa röret, på rörets nedre del sitter det en liten klump och på den en kontakt.
    5 Lossa kontakten, den dras rakt ut, vilket borde betyda frammåt i bilens riktning, parallellt med marken. På min bil satt kontakten lite hårt så jag lirkade lite med en liten mejsel för att få loss den. Ta det lite vackert, kontakten är inte direkt grov och ska nog inte utsättas för något större våld.
    6 Nu ska bältet bara sitta fast i en skruv precis nedanför rullen. Lossa den skruven. (Notera att skruven här och den uppe vid höjdjusteringen inte är utbytbara med varandra)
    7 Lirka ut det gamla bältet.

    Återmontering
    1 Lirka in det nya bältet i rätt position och skruva fast det löst. Testa att rullens mekanism fungerar.
    2 Drag åt skruven till 45 Nm (Haynes 1999)
    3 Anslut sträckarens kontakt
    4 Led upp bältet utan att tvinna det.
    5 Montera bygeln i mellanhöjd, inget uppgivet moment.
    6 Montera höjdjusteringen och drag skruven till 45 Nm (Haynes 1999)
    7 Snäpp fast bältet i stolen.
    8 Knäpp bältet i det vanliga spännet och kontrollera att allt fungerar.

    Återställning av inredning:
    1 Se demontering, följ omvänd ordning. Se till att ventilationsgallret hamnar rätt.
    2 Återanslut batteriet
    3 Provkör.

    Verktyg:
    En mellanstor spårmejsel, en liten spårmejsel, hylsnycklar (till mellanskruven och batteripolerna) torxnyckel T50 till de momentdragna skruvarna, momentskaft, tejp, ficklampa.

    Tidsåtgång: ca 1 h.

    Noteringar: Köper man ett begagnat bälte kan det vara bra att veta att ett bälte som krockats så illa att sträckaren löst ut är förbrukat och inte ska användas. Ett sådant bälte låter mekaniskt illa när man drar ut det från rullen. Ett bälte innehåller en mekanism som låser rullen när bältet inte sitter i rätt vinkel, det gör att det är ganska trixigt att dra ut ett bälte utan att montera det i bilen, man får testa lite olika vinklar tills man hittar rätt. (Det är en funktion som ska låsa bältet exvis om bilen rullar, så det är helt i sin ordning att det är så, lutar du bältesrullen tror ju bältet att bilen välter...)
    saab 900 SET 1996 combicupé 5 dörrar, 136 kW, manuell, 14000 mil

Liknande ämnen

  1. Rekommendation på utbyte högtalare 9-3 SC
    Av Kongo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 22:31
  2. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23
  3. DI-utbyte MY2000-2004
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 17:10
  4. Krockad 9000 -95, bytt bältessträckare&Airbag, något mer
    Av RacerRaffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •