Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rototestdata på originalbilar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    961

    Rototestdata på originalbilar

    Jag fick en fråga från en STCS-medlem (som jag sumpat mailadressen till, därav posten här) om det finns en sajt med Rototestdata på originalbilar, och visst finns det.

    http://www.rototest.com/index.php?DN=23 finns några bromsade originalbilar (...och ja... Det finns en Saab oxå så jag kanske slipper att bli utkastad från denna forumsdel även med detta inlägg... )

    Vidare frågades det om det fanns nå'n bra generell tumregel för att "på pappret" jämföra prestanda bilar emellan och effekt kontra vikt är väl en hyffsad ansats (givetvis med vissa undantag som jag säkerligen kommer att få respons kring snart...) men det kan duga som "fingervisning".


    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Bilarna på Rototestsidan torde vara angivna med motoreffekt va? Frågan är då vilken faktor de har räknat på för T-förlusten? Kan det vara deras medel på 8-10% som de fått fram genom att notera skillnade i uppmätt drivhjuseffekt kontra uppgiven motoreffekt från tillverkaren?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Bilarna på Rototestsidan torde vara angivna med motoreffekt va?
    Jag skulle tippa på naveffekt faktiskt eftersom det står "wheelpower" i graferna...
    Vidare mäter Rototest aldrig motoreffekt och anger troligen inte någon sådan eftersom de då måste gissa på en massa saker... och det gör nog inte Rototest?

    :-)


    M.v.h.

    P.S Dock sägs inget om belastningsfallen, så man vet ju inte hur de har mätt egentligen. Punkterna i diagrammen tillsammans med angivelserna per "varvtal" pekar på nå'n form av statisk belastning med interpolering mellan punkterna... D.S
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •