Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kopplings problem!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76

    Kopplings problem!

    Hej! Har en Saab 9000 cd års modell 1990
    25000 mil och en massa bytt/ renoverat!

    Men har nu stött på ett problem som verkar taskigt! Kopplingen är bytt totalt för två år sedan! Men nu ligger pedalen nere i mattan när man precis startar.. Ser att det rinner olja ifrån själva behållaren i motor utrymmet.. Är det möjligt att genom att den inte är tät gör så att pedalen faller ner i botten.. Eller är det något annat mastodont fel?!?!

    Hälsningar Mattias Andersson!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    Kolla först så de inte är slaven som läcker för du bytte väl den??
    Kolla slangen mellan huvudcylindern och slaven hur den ser ut.
    Trycker du ner kopplingspedalen och den fastnar nere så är de huvudcylindern.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Hej!

    Kopplingen är nämligen bytt av Saab själva.. Just därför känns det som att slaven eller huvudcylindern vore konstigt..
    Har torkat av behållaren nu flera gånger och oljan kommer tillbaka men kan inte se nått hål eller så!!!??? Sitter iofs en slang typ vid behållaren som går ifrån torped väggen.. finns det nån kopplings slang som går där?

    Hälsningar Mattias!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 354
    Dom byter inte huvudcylindern vid kopplings byte.
    Renovera eller byt huvudcylindern!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    19
    den tygomspunna slangen som går från behållaren mot torpeden har sin andra ända i huvudcylindern och om bilen är från 90 och den slangen inte är bytt så skulle fukten på behållaren kunna komma från den slangen. ett följdfel av denna slang kan man också få att små bitar av slangen lossnar och åker med ut i kopplingssystemet och orsakar mer förtret. att pedalen far ner i golvet kan ju bero på antingen att huvudcylindern packat ihop och behöver packas om eller att tygslangen är otät och du får in luft i systemet ja och resten kan du ju klura ut själv./lycka till
    9-5 AERO
    9000 CS *2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    NU har jag vart och kollat oljan i kopplingen..
    Det som kommer ut är en grå aktig olja.. Ska det vara så.. Verkar inte vara så mycket luft heller.. Sedan kollade vi om oljan hade för hög vatten halt men det hade den inte.. Börjar fundera på om det är slavcylindern som är paj.. Men känns ganska otroligt när bilen bara gått 2 år sedan bytet på saab...

    Ha en trevlig kväll! / Hälsningar Mattias Andersson
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

Liknande ämnen

  1. kopplings problem
    Av toad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:56
  2. Kopplings problem.
    Av David_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 22:51
  3. Kopplings problem
    Av bollen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •