Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 900ng startgas i luftburk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    49

    900ng startgas i luftburk

    Hej

    Min polare fick inte igång sin 900ng -95! ljushuvudet drar in startgas i luftburken vilket hade lätt till en explosion! mindrebrand! killen tejpar sedan ihop burken å bilen funkar i över 20 mil!

    han ringde å skämdes satan! men har nu bett mej kolla på de, laga de om detta går!

    vad kan ha gått sönder? lmm? va kan ha gått mer?

    Mvh Gustav
    9-3 AERO -01

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: 900ng startgas i luftburk

    Citat Ursprungligen postat av TURBOgustav
    Hej

    Min polare fick inte igång sin 900ng -95! ljushuvudet drar in startgas i luftburken vilket hade lätt till en explosion! mindrebrand! killen tejpar sedan ihop burken å bilen funkar i över 20 mil!

    han ringde å skämdes satan! men har nu bett mej kolla på de, laga de om detta går!

    vad kan ha gått sönder? lmm? va kan ha gått mer?

    Mvh Gustav
    LMM har han ingen om det inte är en sugis.

    Men att försöka få ihop luftburken och sätta in ett luftfilter kan ju vara ett hett tips. Vidare så skulle jag tro att kanske det är tändkassetten, tändningslåset eller liknande som är boven till att bilen inte startar lite sporadiskt. Frågan är hur stor branden var.. Att det började brinna kan jag misstänka har att göra med att det kan bli så om man står och sprutar lättantändliga vätskor in i en het turbo... (Eller var motorn kall när han provade detta? I så fall låter det lite konstigt att startgas ska orsaka någon brand eller explosion någonstans annat än i cylindern. )

    Har det brunnit i slangar osv så kanske det inte är så bra heller om det rinner gummirester och annan lös skit in till turbon...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    49
    det är en sugis! klart jag ska byta filter å burk!!
    9-3 AERO -01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Jag är lite nyfiken....hur kunde sprutande av startgas starta en brand????
    Om jag hade en bil som inte startade och jag ville prova med startgas hade jag också sprutat in i luftburken.....ska jag också skämmas då???

    Kanske man lär sig nåt nytt idag också...

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    49
    kanske bara jag som är ute å cycklar! men de är väl bara på förgasare de är bra på eller? jag har nog säkert fel! ville bara veta vad ja skulle kolla på mer än att bytafilter å burk!?
    9-3 AERO -01

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag är lite nyfiken....hur kunde sprutande av startgas starta en brand????
    Om jag hade en bil som inte startade och jag ville prova med startgas hade jag också sprutat in i luftburken.....ska jag också skämmas då???

    Kanske man lär sig nåt nytt idag också...

    //Spets
    Självklart så funkar startgas om den inte startar på grund av soppabrist... Men om den har t ex stannat när du har varit ute och kört och turbon håller en 700 grader celcius och inte står med kall motor och turbo så kan man ju MISSTÄNKA att ett lättantändligt material (Och hela vitsen med startgas är ju att den är lättantändlig) kan börja att brinna när den kommer i kontakt med den heta turbon.

    Vidare så ska alltså stargasen ta sig genom både turbo och intercooler och vidare in i cylindern = Du får använda en ansenlig mängd startgas för att det ska bli någon avgörande funktion.

    Bättre i så fall att lossa slangen till insuget och spruta in startgasen där för felsökning än att spruta in i luftburken, men nu hade ju denna bilen en sugmotor.


    Om ng900 i har LMM vet jag faktiskt inte, men jag ANTAR att den har det. I så fall så kan man ju misstänka att den kan ha tagit skada av en brand, men det låter ännu konstigare att det över huvud taget började brinna på en sugmotorbil...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    49
    mm ja jag har inte sätt den än ska kollapå den i helgen tack för tipsen
    9-3 AERO -01

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Kongo: Självklart gäller detta bara bilen i fråga dvs "sugis" inte i en turbo med ett turboagg på 800 grader

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Kongo: Självklart gäller detta bara bilen i fråga dvs "sugis" inte i en turbo med ett turboagg på 800 grader

    //Spets
    Jo, men när jag postade mitt första inlägg i tråden så visste jag inte att det rörde sig om en bil med sugmotor. Eftersom jag fick reda på detta i inlägget efter, så är det heller inte konstigt att jag först spekulerade om turboaggregat, eller hur?

    Och frågan du ställde i samband med mitt första inlägg var ju:
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Om jag hade en bil som inte startade och jag ville prova med startgas hade jag också sprutat in i luftburken.....ska jag också skämmas då???
    Och mitt svar blev alltså, Nej. Det är inte lämpligt att spruta in startgasen i luftfilterburken på en turbobil, främst då startgasen måste färdas en VÄLDIGT lång väg på en turbobil för att nå cylindrarna och i synnerhet om turbon är het då brandrisk föreligger. Bättre då att lossa slangen till insuget och spruta in startgasen där.

    Hoppas det klarnar hur jag menar..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Kongo: Jag förstår precis vad du menar. Jag menade inget illa. Att det inte är rekomendabelt att spruta lättantändliga gaser in i en glödhet turbo var självklart för mig från början. Det var själva förfarandet vid användande av startgas i allmänhet jag undrade över.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. Luftburk
    Av oskar_2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 18:07
  2. att starta bilen med startgas
    Av saltade i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 12:02
  3. startgas
    Av starcraft i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:30
  4. Kan startgas verifiera ett IC-ras?
    Av Drutten i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •