Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Vattnet till kylarn försvinner!!!

  1. #1

    Vattnet till kylarn försvinner!!!

    Hej! Har en Saab 9-5 2002 där vattnet till kylarn försvinner. Ser inget läckage under bilen. Ingen vit-rök. Inge vatten i oljan och motorn går kanon men vattnet försvinner hela tiden. Hinner inte mer än köra några mil så står det FYLL PÅ KYLARVATTEN. Kan man köra in kylarcement utan att det uppstår några problem? Har klimatanläggning i bilen.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Jag skulle undvikit kylarcement i en såpass ny bil, bättre och hitta källan till läckan. Finns ett par saker man (relativt) enkelt kan kolla.

    *Att alla kylarslangar är täta och inte har några sprickor i sig
    *Kontrollera om kylaren verkar vara tät.

    Mvh

  3. #3
    Det är ju det som är konstigt. Jag hittar inga slangar eller att kylarn ska läcka. OM jag nu sätter i kylarcement, kan det få några konsekvenser? På Saab-verkstan sa de att det kan vara iochmed att man använder AC´n och det kunde också vara att slangarna blir utvidgade när man använder motorvärmare...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Beerman
    Det är ju det som är konstigt. Jag hittar inga slangar eller att kylarn ska läcka. OM jag nu sätter i kylarcement, kan det få några konsekvenser? På Saab-verkstan sa de att det kan vara iochmed att man använder AC´n och det kunde också vara att slangarna blir utvidgade när man använder motorvärmare...
    Den Saab-verkstaden skulle då jag undvika.
    Om du inte har några yttre läckor så måste det vara en inre om det försvinner kylarvätska och då är det nog en efterdragning av topplocket som står på tur.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Det är mycket snack ... Har själv haft tapp av kylarvätska och regelbundet kollat men inte sett något läckage. Förra helgen gjorde jag slag i saken och gjorde en provtryckning, det gäller bilen i signaturen, tog locket från en "Luftman" och skruvade på expansionkärlet och tryckte på c:a 1bar övertryck. Hittade läckorna omgående. Ett vid slanganslutning från expansionskärl till v-pumpen samt i kylarens ena gavel. Nu vet jag var det läcker om än j*vligt lite - så det blir till att investera i en ny kylare alt. en burk Bars leak till att börja med.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Det är mycket snack ... Har själv haft tapp av kylarvätska och regelbundet kollat men inte sett något läckage. Förra helgen gjorde jag slag i saken och gjorde en provtryckning, det gäller bilen i signaturen, tog locket från en "Luftman" och skruvade på expansionkärlet och tryckte på c:a 1bar övertryck. Hittade läckorna omgående. Ett vid slanganslutning från expansionskärl till v-pumpen samt i kylarens ena gavel. Nu vet jag var det läcker om än j*vligt lite - så det blir till att investera i en ny kylare alt. en burk Bars leak till att börja med.
    Instämmer,
    Prov tryck kylsystem. Min läckte vid tapp skruven i plast gavel på kylaren. Kylcement tolkar jag som handpåläggning och ”kanske tillfällig lösning” med biverkningar som påföljd.
    Tag tjuren i horna brukar man säga. Gör som csan skrev.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Tack för tipset. Ska provtrycka den idag och hoppas på att man hittar läckaget. Vad är det för "biverkningar" det blir med kylarcement? Körde i det i en GAMMAL bil där kylarn var dålig och den bilen höll så länge jag hade den ca 2år.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    En relativt vanlig fekällal på 9-5 då det gäller kylvätskeläckage är väl by-passventilen( eller vad den nu heter på svenska) till värmen?


    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...ps=2&nointro=1

    Vet att det finns en tråd med bra bilder även här på forumet men hittar den inte just nu.

    Edit: Det var nog Laplanders tråd jag tänkte på.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    vissa sorter av cement kan täppa igen saker som inte ska vara täta..........Många är baserade på pellets, pulver eller tjocka vätskor och det säger sig själv att det kan klumpa till sig i trånga kanaler med fel verkan som följd.
    Det finns dock moderna kylartätningsmedel som är som en klar vätska och de tätar så fort det hamnar i fritt syre men å andra sidan får då skadorna inte vara särskilt stora.
    Naturligtvis är det bättre att felsöka först och se om man ser nåt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    25
    När man ska köra i kylarcement har jag hört att det kan vara en bra ide att ta bort termostaten. Vet dock inte om detta stämmer
    9-3 SS Aero steg 1 -03, ng900 V6 cab -95, ng900t steg 1-94,

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Med biverkningar som påföljd menar jag att den tätar redan smala passagen i kylaren och motor, tex: packning till toppen. .Min 94 –ans toppackning har visa hål ganska små och dom kan blir ändå minde , den framkallar förkalkning för att fylla sin funktion på bekostnad av sämre flöde av vatten, på gott och ont. Gott att den kanske tätar där var du vill och ont det vad jag skrev ovan.

    Vid min topp renovering kunde jag skåda att de knappast fanns någon hål i toppackningen ( menar dom småhål som ska finnas) dom var förkalkade av kylcement som jag använde för att gå runtom problemet.

    Med vänlig hälsning
    George

    PS! min bil kokade till skillnad från din och de var packnings fel och inte fel som du har. De var bara min iakttagelse
    vid packnings byte

    Tillägg: Att jag provtryckte kylsystem blev efter att jag hade ändå tappat vatten efter topprenovering!! Och hittat felet på kylarens gavel.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jag hällde i kylartätning för snart 6000 mil sedan och de funkade kanon, tog dock inte hela flaskan, det är ju inte mängder man häller i så tveksam till om de ställer till nått.
    Utvecklingen har gått framåt på den fronten så att de skulle va så jättedåligt som en del pålyser tror jag inte på.

    men på en så ny bil skulle jag nog först valt att provtrycka och kolla vart de läcker, för vattnet försvinner inte bara.

    och byt Verkstad..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    vattenläck

    Hej kan vara tätningar i vattenpumpen, oringarna runt förbindningsröret provtryck först och kolla andra tänkbara ställen plocka sedan bort v-pump och kolla tar lite tid men inte svårt.
    900-94, 900-95, 9-3 Aero 02, 9-3 NG Aero 06,

  14. #14
    Locket från en "Luftman" passar inte. Den är för liten för exp.kärlet. Tips?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Beerman
    Locket från en "Luftman" passar inte. Den är för liten för exp.kärlet. Tips?
    Det var illa En möjlighet är att du skaffar ett reservlock av rätt dimension och en däcksventil från närmaste gummiverkstad. Snart gjort att borra upp ett hål med lämplig dimension i locket och trycka dit däcksventilen. Borde funka ...
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    På min var det en av o-ringarna vattenpump - motorblock.

    Lycka till
    9-5 Aero M01

  17. #17
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Undvik att hälla tätningsmedel i kylsystemet, det är bättre att göra det ordentligt från början och hitta läckan / läckorna.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  18. #18

    Re: Vattnet till kylarn försvinner!!!

    För en novis, vad exakt, i materialväg, behövs för att provtrycka ett kylarsystem på en nyare SAAB (9-3 Aero M01)?

    Är det standard slangklämmor samt o-ringar/tätnings-ringar till ovan nämnda bil?

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Vattnet till kylarn försvinner!!!

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    För en novis, vad exakt, i materialväg, behövs för att provtrycka ett kylarsystem på en nyare SAAB (9-3 Aero M01)?

    Är det standard slangklämmor samt o-ringar/tätnings-ringar till ovan nämnda bil?
    För att provtrycka så står det lite längre upp i tråden funkar utmärkt..
    Köp ett lock till expantionskärlet från skroten, borra hål i den, montera en ventil från ett bil däck, skruva på locket och pumpa i ca: 1bar luft. Leta nu efter läckor.

    Slangklämmor, o-ringar etc finns att köpa hos din lokala SAAB ÅF.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Cirkulationspump eller inte till vattnet på dieselvärmaren?
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 23:09
  2. Min Saab 9-5 2.0t 99, vattnet försvinner??
    Av frogeye60 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-17, 12:46
  3. Tämpgivare till vattnet 9000
    Av ViggenUffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:18
  4. toppackning ? vattnet försvinner
    Av v50danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 13:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •