Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: slår eldlågor och almänt knepig.katalysator?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107

    slår eldlågor och almänt knepig.katalysator?

    hej
    har i en tidigare tråd skrivigt om mitt fel men får ingen vettig hjälp..
    det hela började med att bilen höll på att dö lite titt som tätt ,tills slut så sten dog den ,stog stilla i ca 2 veckor. bytte då bränsle pumpen utan resultat ,bytte även vevaxelgivaren ..efter bytet av givaren så startade bilen och gick som den har gort tidigare i ett par minuter.
    rätt som det är så börjar den att hacka ,skjuta eldlågor ur avgasröret,och även skjuta ut svarta rökmåln.ställde bilen under kvällen,när den stått ett par timmar och svalnat.så bytte jag di kasset och startade bilen och tog en sväng ,efter ca 30sekunders körning så började den att skjuta.hacka och allt igen .. gick ur bilen och kollade under ,då jag såg att katalysatorn glödde.alltså hela katten glöder på bilen efter ca 30-60 sekunder körning..+ att hela bilen luktar rök .luktar bränt.kommer från bagageluckan.då jag mistänker att det kommer upp via springorna omkring tanken..

    kan det bero på att katten har täppt igen ?

    kan kass lambdasond göra detta?

    tacksam för snabba svar..

    mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 324
    Värmen å all rök kommer fårn din katt som e röd. helt klart luktar tusan om den.. Går den på alla burkar? tändstift osv e de kollat?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107
    jag har bytt tändstift. ja den går på alla 4:a....

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 465
    Medlem#
    6901
    Låter ju som du har igentäppt avgasystem någonstans.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Låter som om motorn inte riktigt tänder som den ska. Tändsystemet är ju då den första man misstänker men även fel bränsleblandning kan resultera i misständningar.

    En "hackande" motor orsakas av stora cykel-cykel variationer, alltså stora variationer i cylindertryck (pga förbränningarna) mellan de olika cyklerna. Skjuter det eld ur avgasröret, ja då har motorn misslyckats att antända blandningen över huvudtaget. Tänder inte motorn blandningen som den ska, ja då kan avgaserna bli mycket varma, eller som när det skjuter eld, inte antändas förrän de når avgassystemet. Resultatet är en glödande katalysator och om motorn körs på detta sätt, snart en förstörd katalysator.

    När avgassystemet blir så varmt tenderar det att lukta bränt.

    Ett igentäppt avgassystem tenderar mest att strypa motorns effekt; den brukar gå på tomgång men ju mer man belastar motorn ju mer stiger avgastrycket och stryper motorn.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Vad är det för bil? Har du luftmassemätare?

    Är den kass, så kan bilen misstända vilket kan medföra katalysatorras, och att den då blir tät.. Vilket resulterar i att den blir otroligt varm och bilen blir slö för att avgaserna/värmen ej evakueras som de ska.


    / A
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    107
    jag har en saab 9000 2.3 -91 med lm .,
    jag har kollat i den bara , men trådarna i är hela iaf..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av ederby
    jag har en saab 9000 2.3 -91 med lm .,
    jag har kollat i den bara , men trådarna i är hela iaf..
    Den utesluter inte att den är hel, min var kass och trådarna var hela.
    Men du borde ha en lysande CE lampa om LMM är kass.. Det hade jag iaf.
    Och läste ut koden med Tech2, och stod något i stil med "LMM felaktig funktion, misständning på 1:a, 2:a, 3:e, 4:e cylinder".


    / A
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av ViggenAxel
    Vad är det för bil? Har du luftmassemätare?

    Är den kass, så kan bilen misstända vilket kan medföra katalysatorras, och att den då blir tät.. Vilket resulterar i att den blir otroligt varm och bilen blir slö för att avgaserna/värmen ej evakueras som de ska.


    / A
    Det är misständningarna i sig som resulterar i att katalysatorn blir varm. Man kan även förstöra katalysatorn genom att överhetta den utan att man till synes har några prolem med motorn (märks sedan då bilprovningen testar bilen).

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av ederby Visa inlägg
    hej
    har i en tidigare tråd skrivigt om mitt fel men får ingen vettig hjälp..
    det hela började med att bilen höll på att dö lite titt som tätt ,tills slut så sten dog den ,stog stilla i ca 2 veckor. bytte då bränsle pumpen utan resultat ,bytte även vevaxelgivaren ..efter bytet av givaren så startade bilen och gick som den har gort tidigare i ett par minuter.
    rätt som det är så börjar den att hacka ,skjuta eldlågor ur avgasröret,och även skjuta ut svarta rökmåln.ställde bilen under kvällen,när den stått ett par timmar och svalnat.så bytte jag di kasset och startade bilen och tog en sväng ,efter ca 30sekunders körning så började den att skjuta.hacka och allt igen .. gick ur bilen och kollade under ,då jag såg att katalysatorn glödde.alltså hela katten glöder på bilen efter ca 30-60 sekunder körning..+ att hela bilen luktar rök .luktar bränt.kommer från bagageluckan.då jag mistänker att det kommer upp via springorna omkring tanken..

    kan det bero på att katten har täppt igen ?

    kan kass lambdasond göra detta?

    tacksam för snabba svar..

    mvh
    bump! gammal tråd utan epilog!

    Har samma bil, 9000cc-91, samma fel
    En skillnad är att jag var 3km hem i från och körde ändå 1km till tills de gick inte mer samt att katten antänd underredesmassa. Tur att man hade en filt i bilen som jag använde för att kväva syre och få stopp på elden. Bilen boxerades hem av mina barn sista biten.
    .
    Åtgärder:
    Först fick man rensa katt för att börja felsöka . Som kall motor startar den perfekt alla gånger, går bra så länge termostaten är inte full öppet . iakttagelse är gjorda i garaget och tomgång minst 20 ggr och samma visa igen.

    Byte Di-kassett 2st , nya NGK xx7-11 tändstift, mätte resistans på vevgivare ca 560 ohm , helt rätt, LMM gjorde rent , kopplat bort lambda och tempgivare i plenum ingenting hjälpte.
    Innan motor blir varm kan man varva fint har jag också testat några gånger.

    Mina ider börjar ta slut …..
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Jag vet inte alls men min första tanke är ventilerna.. avgasventilerna, om dom inte täpper igen ordentligt kommer väl motorn hacka å gå dåligt samtidigt som du skjuter ut brinnande bensin i avgas röret och därför blir katten tokvarm? Eller är jag ute å cyklar nu igen? :P

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Hej,
    tack för brevet.
    ska förklara lite bättre. Bilen är sen en vecka parkerat i garaget och följande mönster är konstaterat ca 20 st. av samma art!
    Som kall, startar den på första kuggen och går jätte bra ca 10 min dvs tills den blev varm. Minut 11 då hackar, misständer, jordar tändstift, rycker och dör, då har man kommit till min 11 och 5 seconder. På 5 sec omvandlas "från ny Ferrari till skrot," Som jag nämnt ovan detta fel är exact samma 20 av 20 test.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Hade samma problem på en 9000 2.3i för en massa år sedan. Gav upp och skrotade ner bilen i delar. Vevaxelgivaren från den bilen hamnade lite senare i en annan 9000 som då fick exakt samma problem.

    Så byt vevaxelgivaren. Och ta en från en bil som har funkat...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Hade samma problem på en 9000 2.3i för en massa år sedan. Gav upp och skrotade ner bilen i delar. Vevaxelgivaren från den bilen hamnade lite senare i en annan 9000 som då fick exakt samma problem.

    Så byt vevaxelgivaren. Och ta en från en bil som har funkat...

    Mvh
    Tack så mycket för brevet.
    Har hemma en till givare men vet inte om den fungerar mer än att mäta resistans som är ca 560 ohm.Den givare kommer från en donator motor och mer vet jag inte. Har kollat på Ebay och de går att köpa därifrån
    http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-OG-...item3f31873812

    Hoppas att den är okej. annars blir Ebay.
    Tack igen.
    Senast redigerat av George den 2014-04-11 klockan 23:34.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Tack så mycket för brevet.
    Har hemma en till givare men vet inte om den fungerar mer än att mäta resistans som är ca 560 ohm.Den givare kommer från en donator motor och mer vet jag inte. Har kollat på Ebay och de går att köpa därifrån
    http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-OG-...item3f31873812

    Hoppas att den är okej. annars blir Ebay.
    Tack igen.
    560 ohm låter rimligt. Vevaxelgivare som håller på att ge upp kan ha en mycket högre resistans, prova och mät på den i bilen!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Tack för brevet.
    Ja, jag har mätt båda två och dom har samma resistans, om jag tänker efter dom hade ca 573 respektive 578 ohm.
    Skrev fel i farten att det var 560 ohm,
    Av den anledning bytte jag aldrig andra givare.
    När felet inträffar,varje kallstart, efter ca 10min då hoppar varvräknare mellan 1000-3000 rpm i takt med CE lampa och dör ganska snart.Varje nästa försök att starta bilen igen är nästan omöjligt och den dör på stubben. Väntar man ca 20 min startar den direkt går jätte bra men nu behövs bara 2-3 min och motor dör,
    alltid samma repris i många mina test.All problem kommer vid lagom uppvärmd motor. Bilen är inte körbar.

    Tack igen.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Tack för brevet.
    Ja, jag har mätt båda två och dom har samma resistans, om jag tänker efter dom hade ca 573 respektive 578 ohm.
    Skrev fel i farten att det var 560 ohm,
    Av den anledning bytte jag aldrig andra givare.
    När felet inträffar,varje kallstart, efter ca 10min då hoppar varvräknare mellan 1000-3000 rpm i takt med CE lampa och dör ganska snart.Varje nästa försök att starta bilen igen är nästan omöjligt och den dör på stubben. Väntar man ca 20 min startar den direkt går jätte bra men nu behövs bara 2-3 min och motor dör,
    alltid samma repris i många mina test.All problem kommer vid lagom uppvärmd motor. Bilen är inte körbar.

    Tack igen.
    Det är inte alltid en vevaxelgivare ger för hög resistans, och på beskrivningen ovan låter det otvivelaktigt som vevaxelgivare oavsett DC-mätningen på kall givare. Jag skulle helt säkert provat att byta.

    En sak till, hur beter sig varvräknaren vid misslyckade startförsök? Varvräknaren är i stora drag direkt kopplad till vevaxelgivaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Snällt att du hjälper mig.
    Varvräknare synkront hoppar med misständningar när felet kommer dvs miss-hopp-miss-hopp osv……varje sekond och snart dör.
    Imorgon ska jag byta till den andra givare om de inte regnar, bilen är ute. Inne i garaget är min andra Saaben som jag håller på att byta kam/bal- kedjor.
    Har också tänkt att resistans behöver inte vara samma kall/varm motor, men motor är inte så varm just där vid remskiva så de blev hela tiden tvekan från min sidan.
    Igår mätte jag soppa tryck och det var 3,2 bar vid starten 1-2 min och sen stängde jag av motor.

    Stort tack till dig och Hyvens.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    Tyvärr blev inte mkt gjort utom test med stroboskoplampa och manometer till soppa.Stabilt 3,2 bar.
    En mer förtydligande sak är att motor efter ca 8 min går lite ojämnt och jag känner till igen den ljud och några minuter till börjar den hacka, varvräknare hoppa och slutningen dör. Blev en del jobb med andra mina Saab som skäl all min tid, men jag byter givaren så snart jag kan.
    Senast redigerat av George den 2014-04-15 klockan 01:10.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 425
    För att avsluta mitt inlägg på rätt sätt ( nästan glömt) kan nämna att,hallgivare, (vevaxelgivare), som sitter vid remskiva har varit trasig och bilen går bra nu.
    Stort tack till Hyvens och Longmilare ni hade fullträff.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. knepig laddtrycksmätare
    Av psilopsilo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 21:38
  2. Knepig säljare
    Av anntho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 22:33
  3. Knepig säljare 2
    Av Magnus A i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 23:13
  4. Knepig felkod
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:30
  5. Almänt
    Av Ruolf i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •