Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Renovering av Aerokjolar OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    Renovering av Aerokjolar OG900

    hej jag fräschar upp mina kofångare då det var en del klarlacksläpp.
    jag har kommit såpass långt att jag har slipat och målat men nu har jag ingen aning om vad det ska va för lack och var man kan köpa sån. läste nåt på forumet om halvmatt. skulle va skönt om det fanns nån bra på sprayflaska men det kanske är mycket begärt.

    mvh manne

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Kika in på min Tråd om "Grålle" i Projdelen. Jag har slipat och lackat bakre sidodelarna bla på min Aero. Jag körde med Plast-primer först, det är tydligen bra för att få färgen att fastna på plast. Sen ett par lager Odoargrå, 204B, (som det skall vara) och sen ett lager Halvmatt klarlack på det. Du kan ju ta klarlack blank, men får då inte originalkänsla utan väldigt blank/blingbling känsla. Jag vill ha mer original.

    För att få exakt samma nyans runt om så måste du ju måla alla delar, men jag jämför med ny fabrisklackad bakdel och hobbylackade sidodelar och det duger för mig. Kika i tråden!

    Finns färdig odoargrå på burk hos mekonomen bla. Halvblank lack hade jag svårt att hitta, fanns på HCJ men fasen ingen annan stans här i stan.

    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Färgkoden ska väl vara 176 eller är det fel ???
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    176, Myrgrå? Jag är mkt tveksam. Odoargrå har jag kört med, funkar finfint, det är det vi sagt i andra trådar. Kan inte säga 100%, fler bud är välkomna.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    I en annan tråd var vi överrens om 176
    Jag väntar med spänning på det rätta resultatet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 804
    Är inte 176 antracitgrå? Fanns det inte nån färg som va lite ljusare grå? Jag vill hellre ha den än den mörkare, nästan svarta. Man kanske skulle be en lackfirma blanda till en skvätt 204B och 176 och testa på ett par plastbitar för att se vad som passar.

    Funderar på vad förra ägarn kan lackat mina stötfångare och aerosköldar i för kulör, de är ju lite ljusare och definitivt blank klarlack.

    Ska ju byta till vanliga stötfångare med Aerobitar så jag ska lacka om allt och vill gärna ha det lite ljusare ändå för att ge en bra kontrast mot det svarta, dock kanske det blir halvblankt för att ge mer originalkänsla.

    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Enl forumets FAQ är det "myrgrå". :rolleyes Skumt, aldrig hört förut.

    Jag kan hålla med om att Odoargrå är aningens mörkare än man är van vid, man ser många Aeropaket som är nästan ljusgrå. Men tidens tand tär ju också. Mina hobbylackade kjoldelar är väldigt lika den fabriksmålade, men inte exakt samma. Det finns en skillnad i ljuset på dom, men jag kan inte säga om det beror på att färgen är fel, eller om det är skillnader i billig burkfärg etc. Lack är ju svårt.... Jag skulle säga att mina hemmalackade delar är något mörkare.

    Försökte hitta bilderna jag hade, men dom verkar borta? Ska se om jag hittar hemma sen.
    MEDLEM 7032.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 804
    Kollar man i EPC så finns det en bättringsfärg för plast som heter 176 Antracitgrå iaf.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    jag använde mig av odoargrå och det stämmer ganska bra med de fabriksmålade. men jag har fortfarande inte fått på någon lack på dem. någon som har tips på nån bra? halvmatt?

    vill ni se bilder? man kanske skulle starta en projekttråd då det är en hel del till som ska göras på bilen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Vill vi se bilder? Regnar det alltid i Göteborg? Är og900 coolaste kärran?
    Ett rungande ja!

    Antrazhit-grå? Hur bra är våran FAQ då, det står myrgrå där?

    Ska se om jag hittar mina bilder som sagt.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Ok, jag ger mig. Här ser man tydligt att det är fel, men i ärlighetens namn så syns det betydligt mindre i verkligheten. Bakre delen är nyköpt, fabriks, och främre är min hobbylackade 204 med halvmatt lack. Frågan är hur mkt som är fel färg och hur mkt det har med ytfinish, sprayburkens kvalisort etc att göra.



    Andra sidan:
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Kan inte hålla mig utan kör en bild till, här ser man ingen skillnad alls på lite håll så att säga:

    MEDLEM 7032.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    jäklarns dina blev ju riktigt bra. jag är inte helt nöjd med mitt resultat ska åka och köpa mer färg imorgon och helt enkelt göra om det. blev för tunnt med färg bland annat och lite flammigt i solen. gör om gör rätt

    jag tog ett par bilder och jämnförde med original



    kofångarna här är utan lack alltså bara odoardogråfärg (tror den heter så va)



    obs första gången jag lägger upp bilder hoppas de funkar

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman
    obs första gången jag lägger upp bilder hoppas de funkar
    Hej!

    Det fungerar inget vidare och ha mellanslag i filnamnen när man laddar upp, ta bort mellanslaget i filnamnet och ladda upp bilderna på nytt så ska det gå bättre!

    Mvh

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 942
    Jo, men det var likadant för mig, jag var grymt missnöjd med det odoargråa endast, flammigt och djävligt. Så åkte halvmatta lacken på och vips så vart det bra! Kändes lite motigt att lacka på den dåliga ytan men jag ville prova, och det verkar som den metallic-lacken helt enkelt måste ha klarlack för att bli bra. Så pröva själv!
    MEDLEM 7032.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67

    äntligen

    då var det klart. blev inte 100% men det räknade jag inte med heller.

    här är slutresultatet passade på att köpa nya lister på saab och beställde nya nummerplåtar


    när aeropaketet är på blir det förövrigt 9000 ic, 3'' och ,om jag får tag på, även en skinninredning. samt höjt laddtryck m.m.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Hur mycket lack går det åt? ca? ca kostnad? Köpte ni hos lackerare?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Precis det där lär ju jag få ge mig på med.

    Vilken färg SKA det vara nu då? 204B eller 176?
    Vad är det för artnummer / benämning på plastgrunden?

    Pelle
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    jag köpte färg på mekonomen. multona autolack heter den. dom hade en bok där så slog han på saab 900 ordargrå met.

    multona 0812-2 står det på locket. artnummer 601093 kostade ca 100 spänn. gick åt 4 stycken men då blev första lackningen inte bra så jag gjorde om det. så räkna med en 2-3 st.

    listerna på kofångarna kan ni försöka vara rädda om, och inte bara rycka loss som jag gjorde för dom kostade 900 spänn på saab. var ju som hittat tänkte jag.

    kunde inte hitta någon bra lack att ha på färgen så jag kör helt enkelt utan och hoppas att det håller.


    lycka till, manne

  20. #20
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Fis-herman
    listerna på kofångarna kan ni försöka vara rädda om, och inte bara rycka loss som jag gjorde för dom kostade 900 spänn på saab. var ju som hittat tänkte jag.
    För ALLA (7) listerna då?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Montera aerokjolar på en og900?
    Av Chrisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 01:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •