Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Aero box i 9000 ltt

  1. #1

    Aero box i 9000 ltt

    Funkar det att stoppa i en styrbox från en 9000aero i en 9000 2.0ltt -97a?
    Samt vilken magnetventil ska man använda (om det funkar med boxen)?
    Och vinner man nån vidare effekt på det?

    Har sök men hitta nästan inget om 2.0motorn.

    Mvh Peter
    SAAB 9-5 Aero 2001

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 022
    Medlem#
    3471
    Är det en box från en Italien Aero som bygger på 2-liters motorn och är på 185 hk. Ja då passar det efter ingiftning av box samt montage av magnetventil.


    MEN NEJ DET PASSAR INTE om boxen kommer från en riktig AERO som är på 2,3 liter samt har ett större turboaggregat. Du kommer rasa motorn om du har otur. Inget att rekomendera alltså! Nu menar jag att du tar AERO boxen med avsett aero prog o bara pluggar in det i bilen.

    Köp en magnetventil från Spedparts, sedan kan du handla steg 1 mjukvara av ngn av de större etablerade mjukvaruleverantörerna i detta land. Då kommer det funka och du kommer bli nöjd.

    Men din bil ditt val, gör vad du vill.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Då får det bli att köpa en magnetventil på skroten och hitta en billig firma som har chip.

    Tack för snabbt svar.
    SAAB 9-5 Aero 2001

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    sitter det inte MV på alla 97or och 98or? har du kollat så det inte sitter en MV på bilen?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    sitter det inte MV på alla 97or och 98or? har du kollat så det inte sitter en MV på bilen?
    Vissa 97or har fått värmeplattor. De bilar som har fått värmeplattor har även fått magnetventil. Men lättryckare utan värmeplattor har inte fått magnetventil.

    Det är vad jag har fått lära mig iaf.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573
    är det inte bara 2,3ltt som har magnetventil? 97or och 98or dvs
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av Aeropojk
    är det inte bara 2,3ltt som har magnetventil? 97or och 98or dvs
    tydligen inte, har en 97:a A50 2.3ltt och den har inte MV.. hade inte iaf

  8. #8
    Tror inte jag har en MV. Har ju en slang från turbo till westgaten
    SAAB 9-5 Aero 2001

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ingen Ltt med T5 styrdon har MV om de inte sitter värmeplattor (VP) på motorn.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    MEN NEJ DET PASSAR INTE om boxen kommer från en riktig AERO som är på 2,3 liter samt har ett större turboaggregat. Du kommer rasa motorn om du har otur. Inget att rekomendera alltså! Nu menar jag att du tar AERO boxen med avsett aero prog o bara pluggar in det i bilen.
    Det är ju lätt att kategoriskt säga att allt som inte är lika i två motorer är farligt att skifta mellan dem. Hur vet du att ett Aero-progg i en 2,0t är farligare än ett steg 1 chip? Jag skulle inte bli förvånad om faktiskt är tvärtom, ifall nu ens något av det ska ses som direkt farligt. Där får man ju definiera ordet "farligt".

    Man måste fråga sig vad en T5-box gör? Den mäter joniseringsenergin och utvärderar förbränningstrycket. Utifrån det och lambdavärdet vet den om den kan släppa på de övriga parametrarna optimalt för högsta effekt och verkningsgrad. Vid spikning har den en prioritetsordning för att justera parametrarna tändning, bränsle och laddtryck. Jag tror den prioritetsordningen ser ungefär likadan ut i en 2,3T 225 hk från Saab som i en 2,0T 185 hk från Saab. Så krasst sett kan jag inte tänka mig några större skillnader än laddtryckskurvan för dessa två, och om man tror att annan laddkurva i sig är riskabelt så bör man inte trimma alls.

    Sedan är det turbon. En T25 klarar med lätthet 225 hk, och eftersom en 2,0t med Aerons laddkurva ger ca 200 hk så är turbon ungefär i samma pumpverkningsgrad som 15T är vid 225 hk. För övrigt hänger all hårdvara med förutom som sagt kopplingen (gränsfall, för den kan klara de ca 300 Nm det blir). Spridarna är samma, vilket är viktigast.

    Så bättre argument än "Du kommer rasa motorn om du har otur" vill jag nog höra för att hålla med om att "det inte passar". Otur är ett luddigt begrepp. Har man otur så rasar motorn för att byter olja i den .
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    [quote=Mitsu Bitchie TD-007]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_SunBear":1npo6eyg
    MEN NEJ DET PASSAR INTE om boxen kommer från en riktig AERO som är på 2,3 liter samt har ett större turboaggregat. Du kommer rasa motorn om du har otur. Inget att rekomendera alltså! Nu menar jag att du tar AERO boxen med avsett aero prog o bara pluggar in det i bilen.
    Det är ju lätt att kategoriskt säga att allt som inte är lika i två motorer är farligt att skifta mellan dem. Hur vet du att ett Aero-progg i en 2,0t är farligare än ett steg 1 chip? Jag skulle inte bli förvånad om faktiskt är tvärtom, ifall nu ens något av det ska ses som direkt farligt. Där får man ju definiera ordet "farligt".

    Man måste fråga sig vad en T5-box gör? Den mäter joniseringsenergin och utvärderar förbränningstrycket. Utifrån det och lambdavärdet vet den om den kan släppa på de övriga parametrarna optimalt för högsta effekt och verkningsgrad. Vid spikning har den en prioritetsordning för att justera parametrarna tändning, bränsle och laddtryck. Jag tror den prioritetsordningen ser ungefär likadan ut i en 2,3T 225 hk från Saab som i en 2,0T 185 hk från Saab. Så krasst sett kan jag inte tänka mig några större skillnader än laddtryckskurvan för dessa två, och om man tror att annan laddkurva i sig är riskabelt så bör man inte trimma alls.

    Sedan är det turbon. En T25 klarar med lätthet 225 hk, och eftersom en 2,0t med Aerons laddkurva ger ca 200 hk så är turbon ungefär i samma pumpverkningsgrad som 15T är vid 225 hk. För övrigt hänger all hårdvara med förutom som sagt kopplingen (gränsfall, för den kan klara de ca 300 Nm det blir). Spridarna är samma, vilket är viktigast.

    Så bättre argument än "Du kommer rasa motorn om du har otur" vill jag nog höra för att hålla med om att "det inte passar". Otur är ett luddigt begrepp. Har man otur så rasar motorn för att byter olja i den .[/quote:1npo6eyg]


    Nu börjas det igen , samma tjafs som med etanolen för nån månad sen...

    Om jag säger såhär , motorn startar och går med Aerobox.

    Dock TROR jag inte att det är bra för din motor att gå med en box gjord för en 2,3a på en 2,0 dessutom med "fel" turbo.

    Men motorn kommer att starta och gå om det är det du vill , fast det gör den ju med din nuvarande box också...
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Grejen är väl de att Aero programet inte är optimerat för 2,0T motorn och T25 turbon att de gör att den får anpassa hela tiden så att de inte ska skada nått i motorn och att de i slutändan är risk för motorskador och de är farligare än att sätta i ett steg 1 program som är optimerat för just den hårdvaran som en 2,0T är.
    Har man inte rätt hårdvara ska man inte använda ett program som inte är anpassat för de man har.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Tackar för mycket svar.

    Funkar det att sätta i en magnetventil med orginal boxar?
    Så har man den montread å klar tills jag har råd med ett chip.

    MVh Peter
    SAAB 9-5 Aero 2001

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Loudpipes
    Tackar för mycket svar.

    Funkar det att sätta i en magnetventil med orginal boxar?
    Så har man den montread å klar tills jag har råd med ett chip.

    MVh Peter
    Ja det går bra. Förändrar ingenting.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  15. #15
    Då får det bli så.

    Tackar för snabba svar.
    SAAB 9-5 Aero 2001

  16. #16
    [quote=Turbo_Danne][quote="Mitsu Bitchie TD-007":1cy36ln1]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_SunBear":1cy36ln1
    MEN NEJ DET PASSAR INTE om boxen kommer från en riktig AERO som är på 2,3 liter samt har ett större turboaggregat. Du kommer rasa motorn om du har otur. Inget att rekomendera alltså! Nu menar jag att du tar AERO boxen med avsett aero prog o bara pluggar in det i bilen.
    Det är ju lätt att kategoriskt säga att allt som inte är lika i två motorer är farligt att skifta mellan dem. Hur vet du att ett Aero-progg i en 2,0t är farligare än ett steg 1 chip? Jag skulle inte bli förvånad om faktiskt är tvärtom, ifall nu ens något av det ska ses som direkt farligt. Där får man ju definiera ordet "farligt".

    Man måste fråga sig vad en T5-box gör? Den mäter joniseringsenergin och utvärderar förbränningstrycket. Utifrån det och lambdavärdet vet den om den kan släppa på de övriga parametrarna optimalt för högsta effekt och verkningsgrad. Vid spikning har den en prioritetsordning för att justera parametrarna tändning, bränsle och laddtryck. Jag tror den prioritetsordningen ser ungefär likadan ut i en 2,3T 225 hk från Saab som i en 2,0T 185 hk från Saab. Så krasst sett kan jag inte tänka mig några större skillnader än laddtryckskurvan för dessa två, och om man tror att annan laddkurva i sig är riskabelt så bör man inte trimma alls.

    Sedan är det turbon. En T25 klarar med lätthet 225 hk, och eftersom en 2,0t med Aerons laddkurva ger ca 200 hk så är turbon ungefär i samma pumpverkningsgrad som 15T är vid 225 hk. För övrigt hänger all hårdvara med förutom som sagt kopplingen (gränsfall, för den kan klara de ca 300 Nm det blir). Spridarna är samma, vilket är viktigast.

    Så bättre argument än "Du kommer rasa motorn om du har otur" vill jag nog höra för att hålla med om att "det inte passar". Otur är ett luddigt begrepp. Har man otur så rasar motorn för att byter olja i den .[/quote:1cy36ln1]


    Nu börjas det igen , samma tjafs som med etanolen för nån månad sen...

    Om jag säger såhär , motorn startar och går med Aerobox.

    Dock TROR jag inte att det är bra för din motor att gå med en box gjord för en 2,3a på en 2,0 dessutom med "fel" turbo.

    Men motorn kommer att starta och gå om det är det du vill , fast det gör den ju med din nuvarande box också...[/quote:1cy36ln1]

    Oj, vad uppretad man blev här då för att någon ifrågasatte saker och ting. Tänk om fler ifrågasatte gamla "sanningar" här istället för att rapa upp dem som heliga mantran. Mig veterligen har INGEN på detta forum förklarat varför det är farligt att sätta en Aerobox i en 2,0t, och då är det väl inte konstigare än att man kanske vill veta varför det är så icke lämpligt. Kanske någon trimfirma sagt att det inte går, och det är ju inte så konstigt eftersom de vill sälja trim istället för att se folk leta roliga orig.boxar på skroten.

    Jag har inte sagt ATT det går hur bra som helst. Jag har ifrågasatt och bevisbördan torde ligga hos den som bestämt påstår rakt upp och ner att det INTE passar. Däremot tror jag personligen att den kommer gå lika bra och säkert med en Aerobox på en 2,0t. Jag har själv fundering på detta till min bil och vill därför gärna försöka få fram svart på vitt kring frågan.

    "Om jag säger såhär , motorn startar och går med Aerobox". Ordval som är lämpliga att använda av dem som besitter stora kunskaper, så nå, utveckla det där gärna. Okej, den startar och går, det förstår de flesta redan, men berätta istället vad som sker med karaktären på uppbyggnaden av förbränningstryck med en Aerobox och hur den eventuellt skulle få svårare att optimera förbränningen och detektera spikning, för detta är de avgörande aspekterna. Eller så kliver du ner från den höga hästen
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. Värderingshjälp 9000 Aero -97 samt köphjälp 9-5 Aero.
    Av H0gberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 19:06
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •