Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Klickar i magnetventilen vid gaspådrag (og9-3)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92

    Klickar i magnetventilen vid gaspådrag (og9-3)

    Startade precis bilen efter vinter vila/mekande.

    Och hör nu att MV:n klickar vid gaspådrag, på tomgången.
    Vad kan detta bero på?

    Mvh / Axel
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Har sökt här på forumet, men hittade aldrig något riktigt svar på det..
    Och oftast så gällde det typ og900..

    Någon som vet?
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  3. #3
    Jag har en 9-3.a 00.a som jag har haft isär magnetventilen på. Det finns inte som på tex 9000 en kula i. På 9000 så är det normalt att den tickar vid gaspådrag. Är du säker på att det kommer i från den? Det finns ju ingen kula som hoppar fram o tillbaka i 9-3s. Fungerar laddet som det ska? Eller strular det? Mvh Matte

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Jag har en 9-3.a 00.a som jag har haft isär magnetventilen på. Det finns inte som på tex 9000 en kula i. På 9000 så är det normalt att den tickar vid gaspådrag. Är du säker på att det kommer i från den? Det finns ju ingen kula som hoppar fram o tillbaka i 9-3s. Fungerar laddet som det ska? Eller strular det? Mvh Matte

    Är 99% säker på att det kommer från den.. Man hör det tydligt, och känner även det med handen. Vet ej om jag har problem med laddet då jag ej har kör med bilen, och kan inte för jag har inga däck för tillfället.

    Det klickar inte hela tiden, utan smattrar till när man gasar på.

    / Axel
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  5. #5
    Du kan ju testa att Ohm mäta den. Ta bort kontakten och mät mellan dom två stiften med en ohm mätare. Om den är ok i det elektriska så ska den visa runt 8.0 ohm. Kan diffa lite fram o tillbaka. Är inte speciellt dyr ny till 9-3 om den strular. Ca 500:- gav jag. Det går även att ta isär den om du vill checka. Sitter en bricka och en fjäder som reglerar en metall "plupp". I botten på magnetventilen sitter en metall bricka fast monterad.

  6. #6
    Kom o tänka på eftersom du känner det så kanske metallbrickan i botten lossnat och hoppar upp o ner? Den ska sitta fast i botten.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Du kan ju testa att Ohm mäta den. Ta bort kontakten och mät mellan dom två stiften med en ohm mätare. Om den är ok i det elektriska så ska den visa runt 8.0 ohm. Kan diffa lite fram o tillbaka. Är inte speciellt dyr ny till 9-3 om den strular. Ca 500:- gav jag. Det går även att ta isär den om du vill checka. Sitter en bricka och en fjäder som reglerar en metall "plupp". I botten på magnetventilen sitter en metall bricka fast monterad.

    Okej! Får ta och prova att resistansmäta den ikväll när jag skall ut till garaget då... Så får vi se vad resultatet blir.

    Tack för svaren!

    Återkommer med info, när jag mätt.

    / Axel
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Kom o tänka på eftersom du känner det så kanske metallbrickan i botten lossnat och hoppar upp o ner? Den ska sitta fast i botten.

    Okej, får ta o titta på det med!

    tack tack!
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  9. #9
    Tänk på om du ska ta isär den att den sitter hårt. Den är ihop pressad vid locket alltså det runda locket där kontakten sitter. Det går att ta isär den med handkraft. Dock får man ta i Se upp så du inte har av nåt rör till slang anslutningarna. Det är ju plast! När locket släpper så kanske en liten fjäder o metallplupp far ut. Det finns bara 3 lösa delar i den: Fjäder,bricka och en liten cylindrisk metall plupp. Lycka till!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Tänk på om du ska ta isär den att den sitter hårt. Den är ihop pressad vid locket alltså det runda locket där kontakten sitter. Det går att ta isär den med handkraft. Dock får man ta i Se upp så du inte har av nåt rör till slang anslutningarna. Det är ju plast! När locket släpper så kanske en liten fjäder o metallplupp far ut. Det finns bara 3 lösa delar i den: Fjäder,bricka och en liten cylindrisk metall plupp. Lycka till!
    Okay, skall göra mitt bästa!

    Ska försöka att inte ta sönder allt...
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Har provat mäta den nu, och den låg på 7,8 ohm.. Vilket var normallt väl?

    Har dock inte pillat sönder den och kollat... Kopplade loss den o gasade, då var den tyst.. Kopplade tillbaka, och då kom "smattrandet" igen vid gaspådrag...
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av ViggenAxel
    Har provat mäta den nu, och den låg på 7,8 ohm.. Vilket var normallt väl?

    Har dock inte pillat sönder den och kollat... Kopplade loss den o gasade, då var den tyst.. Kopplade tillbaka, och då kom "smattrandet" igen vid gaspådrag...
    Japp 7.8 låter bra! Om du inte vill ha i sär den så vänta tills du kan testa den på vägen. Om nåt är fel i magnetventilen så lär det visa sig på laddtrycket.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Citat Ursprungligen postat av ViggenAxel
    Har provat mäta den nu, och den låg på 7,8 ohm.. Vilket var normallt väl?

    Har dock inte pillat sönder den och kollat... Kopplade loss den o gasade, då var den tyst.. Kopplade tillbaka, och då kom "smattrandet" igen vid gaspådrag...
    Japp 7.8 låter bra! Om du inte vill ha i sär den så vänta tills du kan testa den på vägen. Om nåt är fel i magnetventilen så lär det visa sig på laddtrycket.

    Japp jag får väl göra det..

    Tack för hjälpen iallafall!

    Mvh / Axel
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Fick reda på nu, enl. mekaniker på auktoriserad saabverkstad att den skall låta.

    Så jag får väl lite på de
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

  15. #15
    Ok men är du säker på att han inte förväxlar med tidigare magnetventilerna som har en kula som hoppar fram o tillbaka?
    Nåja strunt samma Du lär ju som sagt märka om den strular när du tar ut bilen i vår

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
    Ok men är du säker på att han inte förväxlar med tidigare magnetventilerna som har en kula som hoppar fram o tillbaka?
    Nåja strunt samma Du lär ju som sagt märka om den strular när du tar ut bilen i vår

    Hehe, ja vi får se va som händer.. Om jag står med skägget i brevlådan, eller om där är något ös i maskineriet!
    Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
    #6937

Liknande ämnen

  1. Växellåda klickar
    Av apah100 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 17:06
  2. magnetventil klickar
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 03:31
  3. Magnetventilen klickar?!
    Av Chrisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 23:18
  4. C-LÅSET klickar ibland.
    Av Tob i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 14:04
  5. C-lås klickar ibland
    Av Bus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •