Startade precis bilen efter vinter vila/mekande.
Och hör nu att MV:n klickar vid gaspådrag, på tomgången.
Vad kan detta bero på?![]()
Mvh / Axel
Startade precis bilen efter vinter vila/mekande.
Och hör nu att MV:n klickar vid gaspådrag, på tomgången.
Vad kan detta bero på?![]()
Mvh / Axel
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Har sökt här på forumet, men hittade aldrig något riktigt svar på det..
Och oftast så gällde det typ og900..
Någon som vet?![]()
![]()
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Jag har en 9-3.a 00.a som jag har haft isär magnetventilen på. Det finns inte som på tex 9000 en kula i. På 9000 så är det normalt att den tickar vid gaspådrag. Är du säker på att det kommer i från den? Det finns ju ingen kula som hoppar fram o tillbaka i 9-3s. Fungerar laddet som det ska? Eller strular det? Mvh Matte
Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
Är 99% säker på att det kommer från den.. Man hör det tydligt, och känner även det med handen. Vet ej om jag har problem med laddet då jag ej har kör med bilen, och kan inte för jag har inga däck för tillfället.
Det klickar inte hela tiden, utan smattrar till när man gasar på.
/ Axel
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Du kan ju testa att Ohm mäta den. Ta bort kontakten och mät mellan dom två stiften med en ohm mätare. Om den är ok i det elektriska så ska den visa runt 8.0 ohm. Kan diffa lite fram o tillbaka. Är inte speciellt dyr ny till 9-3 om den strular. Ca 500:- gav jag. Det går även att ta isär den om du vill checka. Sitter en bricka och en fjäder som reglerar en metall "plupp". I botten på magnetventilen sitter en metall bricka fast monterad.
Kom o tänka på eftersom du känner det så kanske metallbrickan i botten lossnat och hoppar upp o ner? Den ska sitta fast i botten.
Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
Okej! Får ta och prova att resistansmäta den ikväll när jag skall ut till garaget då... Så får vi se vad resultatet blir.
Tack för svaren!
Återkommer med info, när jag mätt.
/ Axel
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
Okej, får ta o titta på det med!
tack tack!
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Tänk på om du ska ta isär den att den sitter hårt. Den är ihop pressad vid locket alltså det runda locket där kontakten sitter. Det går att ta isär den med handkraft. Dock får man ta iSe upp så du inte har av nåt rör till slang anslutningarna. Det är ju plast! När locket släpper så kanske en liten fjäder o metallplupp far ut. Det finns bara 3 lösa delar i den: Fjäder,bricka och en liten cylindrisk metall plupp. Lycka till!
Okay, skall göra mitt bästa!Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
![]()
Ska försöka att inte ta sönder allt...![]()
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Har provat mäta den nu, och den låg på 7,8 ohm.. Vilket var normallt väl?
Har dock inte pillat sönder den och kollat... Kopplade loss den o gasade, då var den tyst.. Kopplade tillbaka, och då kom "smattrandet" igen vid gaspådrag...![]()
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Japp 7.8 låter bra! Om du inte vill ha i sär den så vänta tills du kan testa den på vägen. Om nåt är fel i magnetventilen så lär det visa sig på laddtrycket.Ursprungligen postat av ViggenAxel
Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
Japp jag får väl göra det..
Tack för hjälpen iallafall!
Mvh / Axel
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Fick reda på nu, enl. mekaniker på auktoriserad saabverkstad att den skall låta.
Så jag får väl lite på de![]()
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937
Ok men är du säker på att han inte förväxlar med tidigare magnetventilerna som har en kula som hoppar fram o tillbaka?
Nåja strunt sammaDu lär ju som sagt märka om den strular när du tar ut bilen i vår
![]()
Ursprungligen postat av SAAB93T205HK
Hehe, ja vi får se va som händer.. Om jag står med skägget i brevlådan, eller om där är något ös i maskineriet!![]()
Viggen owners don't drive fast, they just fly low!
#6937