Sidan 3 av 23 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 452

Ämne: 9000 udda extrautrustning 85-98 - LISTA -

  1. #41
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    3 x nackstöd där bak



    För känsliga personer så måste jag klargöra att bilen inte ser ut så i dagsläget
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Ett tillval som fanns på 9000 CD på vissa "varm-marknader" var bakre AC med utblås i hatthyllan.
    Minns inte riktigt vilka årsmodeller det fanns men tror att det var kring 93, -94.

    /Claes
    U mean this?




    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    angående träpaneler så har jag inte sett att någon nämnt den lilla biten som sitter vid elhissknapparna.
    Har bara sett den live en enda gång (när CD premiärvisades i Linköping)... kanske att det fanns i limosinen de sålde i lkpg också, men det minns jag inte
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    angående träpaneler så har jag inte sett att någon nämnt den lilla biten som sitter vid elhissknapparna.
    Har bara sett den live en enda gång (när CD premiärvisades i Linköping)... kanske att det fanns i limosinen de sålde i lkpg också, men det minns jag inte
    Den lilla "träbiten" (någon typ av laminat) har jag i min bil. Har gjort en insats och pillat bort gammal lack och lagt på ny. Binder ihop hela "träpaketet " på ett väldigt snyggt sätt!

    Mvh Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Eftersom denna trevliga tråd vaknat trots att intresset för 9000 verkar svalna för varje dag så måste jag komma med en fråga

    Vilka olika "färger" eller ska man kalla det träslag fanns trädetaljerna i inredningen i?

    Det finns en rätt "rödbrun" variant (valnöt?).. verkar vara den som är vanligast i sverige. Sedan är jag osäker, men tycker att man kan urskilja en ljusare (Björk?) samt en väldígt mörk på vissa bilar... företrädelsevis syns dess i bilar i utlandet.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Kom på en annan rätt ovanlig grej
    Till 9000 CC fanns en "dekorramp" mellan bakljusen som bara va mattsvart. Om det "bara" var tejp eller om det är något man skruvar på plats har jag inte en susning om dessvärre
    (det ser alltså inte ut som bilen högst upp på denna sida, där det är en vanlig "reflexramp" som är övermålad
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Var inte det en vanlig matt svart dekor tejp men kunde ha i stället för en ramp, har sätt en del gamla CC turbo med det. Även og900 fanns med det tillbehöret. Fast vi kanske tänker på olika saker.

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Var inte det en vanlig matt svart dekor tejp men kunde ha i stället för en ramp, har sätt en del gamla CC turbo med det. Även og900 fanns med det tillbehöret. Fast vi kanske tänker på olika saker.
    Fast på og900 satt det original på många modeller under några år.... om jag inte vet fel
    men det e lantagligen samma sak.. men sällan man ser på 9000
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Ett "tillbehör" som förvisso suttit orignal men som är jävulsk ovanligt idag
    Turbovingen som gick ut på bakflyglarna! Fanns väl bara 85-86?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #50
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    9000 CC hade en svart plastramp som tillbehör till skillnad från 900 som hade en tejpade del mellan bakljusen.

    Bakspoilern på 1985 års 9000 gick ut på bakflyglarna, kan funnits väldigt tidiga 86 or kanske men en "normal" 86a hade samma spoiler som de senare.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    9000 CC hade en svart plastramp som tillbehör till skillnad från 900 som hade en tejpade del mellan bakljusen.

    Bakspoilern på 1985 års 9000 gick ut på bakflyglarna, kan funnits väldigt tidiga 86 or kanske men en "normal" 86a hade samma spoiler som de senare.
    Då var det som jag trodde i båda fallen... men då jag var osäker så ville inte jag påstå nåt mer exakt.


    Kan NÅGON uppvisa en bild och/eller artikelnummer på askopp i trä till 9000?
    Många pratar om dessa, men än så länge har jag aldrig fått nån fakta serverad
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Ekbäck
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    angående träpaneler så har jag inte sett att någon nämnt den lilla biten som sitter vid elhissknapparna.
    Har bara sett den live en enda gång (när CD premiärvisades i Linköping)... kanske att det fanns i limosinen de sålde i lkpg också, men det minns jag inte
    Den lilla "träbiten" (någon typ av laminat) har jag i min bil. Har gjort en insats och pillat bort gammal lack och lagt på ny. Binder ihop hela "träpaketet " på ett väldigt snyggt sätt!

    Mvh Henrik
    Tyvärr eller hur man ska uttrycka det så finns denna lilla "träbit" ofta med i de "pirat"-satser som säljs.....
    Så risken finns att de är vanligare i pirat än i original.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    fanns någon konstig mugghållare till panelen i någon modell (tror det var en senare jubileumsmodell), i min handbok från en 93'a 9000 så är den även utrustat med cd-växlare på bilden över instrumenteringen.
    Även jag har vadderade dörrsidor
    Min CD modell har ac i bak via bakrutan som nämdes tidigare i tråden.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  14. #54
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Intressant tråd! 9000 har ju inte fått samma kultstatus som 900 än, men det kommer väl med åren, och då är det bra om vi har en sammanställning av tillbehör.

    Någon kanske har kataloger att scanna in? Jag ska kolla hemma vid tillfälle.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tyvärr eller hur man ska uttrycka det så finns denna lilla "träbit" ofta med i de "pirat"-satser som säljs.....
    Så risken finns att de är vanligare i pirat än i original.
    Jasså det fanns det också? Ja då vågar jag inte säga om det är original eller inte. Har nämligen inte "träbiten" bak på askoppen som enligt Tomas 220 PS ingår i stora träpaketet.. Då kan det ju mycket väl vara något eftermonterat. Askoppen med "trä" verkar inte vara lätt att få tag på heller!

    Synd att dessa tillbehör är så ovanliga! Är ju annars en stor spekulant för det omtalade ljudpaketet med sub samt hörlursuttaget bak! (skulle ju iofs inte skada med eldriven solgardin bak, bakre ac, belysta solskydd mm..)

    Mvh Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av Ekbäck
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tyvärr eller hur man ska uttrycka det så finns denna lilla "träbit" ofta med i de "pirat"-satser som säljs.....
    Så risken finns att de är vanligare i pirat än i original.
    Jasså det fanns det också? Ja då vågar jag inte säga om det är original eller inte. Har nämligen inte "träbiten" bak på askoppen som enligt Tomas 220 PS ingår i stora träpaketet.. Då kan det ju mycket väl vara något eftermonterat. Askoppen med "trä" verkar inte vara lätt att få tag på heller!

    Synd att dessa tillbehör är så ovanliga! Är ju annars en stor spekulant för det omtalade ljudpaketet med sub samt hörlursuttaget bak! (skulle ju iofs inte skada med eldriven solgardin bak, bakre ac, belysta solskydd mm..)

    Mvh Henrik
    Jag skrev min kommentar mest som ett påpekande eller uppmärksammande....
    Jag har sett en enda bil (kanske två) med trä vid elhissknapparna. Jag har personligen aldrig aldrig aldrig någonsin sätt en askkopp med trä.. inte ens en bild på en, och än mindre en bild på en som kan verifieras att det är Saab-original. Jag jag frågat efter bilder och artikelnummer flera gånger... men ingen kan visa. Så den tar jag som nästan mer som en sägen/myt innan jag är överbevisad.

    Om du Henrik har lite känsla i fingrarnatopparna så kan du nog avgöra på kvalitetskänslan om du har Saab-original eller inte...... Har för mig att många av de där pirat-panelerna inte kändes speciellt gedigna. Undrar om de inte är skarvade minst en gång på den stora panelen oxå.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #57
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Ekbäck
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tyvärr eller hur man ska uttrycka det så finns denna lilla "träbit" ofta med i de "pirat"-satser som säljs.....
    Så risken finns att de är vanligare i pirat än i original.
    Jasså det fanns det också? Ja då vågar jag inte säga om det är original eller inte. Har nämligen inte "träbiten" bak på askoppen som enligt Tomas 220 PS ingår i stora träpaketet.. Då kan det ju mycket väl vara något eftermonterat. Askoppen med "trä" verkar inte vara lätt att få tag på heller!

    Synd att dessa tillbehör är så ovanliga! Är ju annars en stor spekulant för det omtalade ljudpaketet med sub samt hörlursuttaget bak! (skulle ju iofs inte skada med eldriven solgardin bak, bakre ac, belysta solskydd mm..)

    Mvh Henrik
    Jag skrev min kommentar mest som ett påpekande eller uppmärksammande....
    Jag har sett en enda bil (kanske två) med trä vid elhissknapparna. Jag har personligen aldrig aldrig aldrig någonsin sätt en askkopp med trä.. inte ens en bild på en, och än mindre en bild på en som kan verifieras att det är Saab-original. Jag jag frågat efter bilder och artikelnummer flera gånger... men ingen kan visa. Så den tar jag som nästan mer som en sägen/myt innan jag är överbevisad.

    Om du Henrik har lite känsla i fingrarnatopparna så kan du nog avgöra på kvalitetskänslan om du har Saab-original eller inte...... Har för mig att många av de där pirat-panelerna inte kändes speciellt gedigna. Undrar om de inte är skarvade minst en gång på den stora panelen oxå.....
    Elhissknapparna ställer jag mej mycket tvekande till också eftersom det inte funnits original men bakre askkopp i trä finns i EPC
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Eftersom denna trevliga tråd vaknat trots att intresset för 9000 verkar svalna för varje dag så måste jag komma med en fråga

    Vilka olika "färger" eller ska man kalla det träslag fanns trädetaljerna i inredningen i?

    Det finns en rätt "rödbrun" variant (valnöt?).. verkar vara den som är vanligast i sverige. Sedan är jag osäker, men tycker att man kan urskilja en ljusare (Björk?) samt en väldígt mörk på vissa bilar... företrädelsevis syns dess i bilar i utlandet.
    Att intresset svalnar är inte helt fel för oss som gillar bilen. Tror det är många nu lite äldre män som snart släpper sina 97-98:or till facila priser tex.

    När jag köpte min träpanel så visade det sig att säljaren hade två liggande. En ganska mörk valnöt med mkt ådringar ( din första) och en ganska ljus. Kunde inte bestämma mig utan vi kom överens om ett pris för båda.

    Enligt vad jag har hört är det kalifornisk valnötsrot. Lackad typ 16 gånger. Trots färgskillnaden som var rätt stor bedömde jag ändå att det var samma träslag.

    Vad valde jag? Den ljusa kändes modernare men den mörka kändes "mysigare" till svarta skinnet och alla instrumentlampor. Den kändes den bekant från tidiga broschyrer man såg i ungdomen. Dessutom fick jag med en träbit framför växelspaken i just denna färg. Det blev den mörka allså. Vet ännu inte om det var rätt val...

    Började att ta bort alla knappar etc. Men det kändes ganska jobbigt. Kollade med Saab och de hade ett fast pris på panelbyte för 1200 kr. Kändes faktiskt billigt. Inte ens Saab lyckades så bra. Ratten satt efteråt på trekvart ( ja de lossade ratten) och en månad senare upptäckte jag att värmereglaget bara gick att vrida till ca 80%. Givetvis ordnade Saab detta. Men om inte ens Svenska Bil klarar detta så hade nog jag misslyckats och behövt hålla på minst en dag
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Om du Henrik har lite känsla i fingrarnatopparna så kan du nog avgöra på kvalitetskänslan om du har Saab-original eller inte...... Har för mig att många av de där pirat-panelerna inte kändes speciellt gedigna. Undrar om de inte är skarvade minst en gång på den stora panelen oxå.....
    Ska göra en inspektion. Tyckte dock att den över elhissarna hade riktigt fin passform. Den stora panelen är, vad jag kan minnas, inte skarvad. Har varit i närstrid med den ett flertal tillfällen.

    Har många gånger funderat på att fräsa ut nya paneler men det känns ju som att original är roligare...
    9000 Turbo Sport 1992

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707

    Re: Extrautrustning...

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !

    Skall försöka bidra efter bästa förmåga då temat ligger varmt om hjärtat.

    1) Bensinreservdunken - den runda som lägges i reservhjulet - 120 115 001 á 460 kr 1991/92 i svart eller mera begärligt rött är väl inte helt vanlig - tror inte jag sett en enda förutom den som ligger i garaget.
    Är det en sån här som avses?
    http://www.tradera.com/Besindunk_for_fa ... n-65121295

Liknande ämnen

  1. Modellsnik genom produktionsåren 9000
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 182
    Senaste inlägg: 2015-04-08, 22:57
  2. 9-5 udda extrautrustning 98-09 - LISTA -
    Av tamtapir i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 15:51
  3. Saab 9000 CSE -98 har fått udda problem med elsystemet :(
    Av Bumpe_88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 08:49
  4. Värde på väldigt udda växellåda och motor? (9000)
    Av 900 Power i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •