Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skum imma 9000 -97

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820

    Skum imma 9000 -97

    Har ett väldigt konstigt problem med imma som börjat nu senaste veckan.

    När man startar bilen så är det ingen imma, utan det kan komma efter 5-20min och det börjar lite smått på förardörren, sen bakrutan osv, till slut framrutan och då börjar man se lite dåligt

    Ibland räcker det att sänka tempen på ACC och höja fläkten.

    Men igår blev det värre, då fick jag dra ner rutorna så det fösvann.

    När de börjar bli imma känns det som det kommer varm och fuktig luft från ACC och när jag sedan sänkte till 18-20 grader så blåser det varm luft, borde blåsa lite kallare tycker jag.

    Testade att på tomgång dra på fläkten på fullt ös och så kände jag på utsläppen vis C-stolpen, där blåste det inget. Ska det göra det?

    Finns det fler utsläpp bak i bilen?

    Kan det vara vatten i akvariet? Trasigt värmepaket? Fukt i bilen?

    Tips på lite felsökningstips önskas..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    det finns en tråd klistrad om just dessa bekymmer.
    jag har exakt likadant på min 9000 -97 och på min så var det spjället till recirkulationen som var stängt. beror antingen på att elmotorn gett upp eller som i mitt fall något annat med styrningen till elmotorn..
    9000 2,3t A50 -97

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Jodå, har allt läst igenom den, men hittade ingen som skrev hur deras imma uppkom, därav svårt att veta om det kan vara fel på min.

    Det där spjället kan man alltså ställa i öppet läge hela tiden om man inte vill punga ut ny motor? Om det är felet dvs..

    Edit:
    När ska det vara ström till spjället? Konstant 12V eller?
    Om man sätter 12V direkt på motorn, vad ska hända då? Om den funkar alltså..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jodå, har allt läst igenom den, men hittade ingen som skrev hur deras imma uppkom, därav svårt att veta om det kan vara fel på min.

    Det där spjället kan man alltså ställa i öppet läge hela tiden om man inte vill punga ut ny motor? Om det är felet dvs..

    När du tar bort motorn så hoppar spjället i läget då det tar in friskluft, sen kan du ju ha det så för alltid om du vill.
    Edit:
    När ska det vara ström till spjället? Konstant 12V eller?
    Om man sätter 12V direkt på motorn, vad ska hända då? Om den funkar alltså..
    När jag tog lös motorn och satte 12 volt på den så snurrar axeln
    Om du mäter på kontakten till motorn och har tändningen på så kommer du att få 12 volt respektive -12 volt när du slår av och på recirkulationsknappen i kupen.
    9000 2,3t A50 -97

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jodå, har allt läst igenom den, men hittade ingen som skrev hur deras imma uppkom, därav svårt att veta om det kan vara fel på min.

    Det där spjället kan man alltså ställa i öppet läge hela tiden om man inte vill punga ut ny motor? Om det är felet dvs..

    När du tar bort motorn så hoppar spjället i läget då det tar in friskluft, sen kan du ju ha det så för alltid om du vill.
    Edit:
    När ska det vara ström till spjället? Konstant 12V eller?
    Om man sätter 12V direkt på motorn, vad ska hända då? Om den funkar alltså..
    När jag tog lös motorn och satte 12 volt på den så snurrar axeln
    Om du mäter på kontakten till motorn och har tändningen på så kommer du att få 12 volt respektive -12 volt när du slår av och på recirkulationsknappen i kupen.
    Okej..

    Men kan den ställa till problem om man inte tryckt på den knappen? Som imma då tex.?

    Om det skulle börja imma igen sådär igen, skulle man kunna trycka på den knappen och märka någon skillnad, dvs bättre eller sämre? Och av det kunna dra slutsatsen att den är trasig eller tvärtom?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892
    Så här tror jag att det funkar:
    Vid kalibrering kör ACC:n motorn åt respektive håll till motorströmmen ökar då spjället nått sina ändlägen.
    Kalibreringen kan ju tappas bort och är enkel att utföra ("AUTO"+"<=>") så börja med det och kolla gärna om spjället rör sig under tiden. Bara akvarielocket som ska bort först.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Så här tror jag att det funkar:
    Vid kalibrering kör ACC:n motorn åt respektive håll till motorströmmen ökar då spjället nått sina ändlägen.
    Kalibreringen kan ju tappas bort och är enkel att utföra ("AUTO"+"<=>") så börja med det och kolla gärna om spjället rör sig under tiden. Bara akvarielocket som ska bort först.

    Lycka till!
    Ah tack, då ska jag kolla under veckan eller i helgen..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    kan vara filtret också som gör at det immar igen...

    var så på min
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av stefanos
    kan vara filtret också som gör at det immar igen...

    var så på min
    må så vara - bytte själv till nytt filter för mindre än ett år sedan men likt förbannat uppstår det imma vid vissa lägen.
    Det är mest märkbart när bilen blivit varmkörd och man stannar till en liten stund. Då kommer imman .....
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    kolla även listen till bakluckan...kan också vara orsaken...kommer in vatten .....
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    min "såg" bra ut men den var ganska sumpig så den byttes också....har inte haft problem sen dess

    saab 9000 cse ´96

    hoppas du hittar problemet
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    man kanske inte tror det men utandningsluften ur en människa innehåller en massa fukt så är det nå tjall på recirkulationen så immar en bil igen ganska fort om det inte är luftväxling i bilen. Det behöver alltså inte handla om nå konkreta vattenläckage i den meningen.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125
    sant så sant...ville bara ge lite tips om vad som kan vara felet..
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Nu har jag kanske löst problemet..

    Avrinningen från akvariet var det lite skit i, den stora i karossen var inget problem, men den från plasthuset var lite värre, hälde vatten innifrån och pillade tills det bara kom rent vatten..

    Efter det immade det inte igen, men när jg hade tvättat bilen så gjorde den det, måste kommit in vatten för efter det var det okej igen...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Svar: 62
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 19:02
  2. Problem med imma i 9000 -97
    Av Andreas O i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •