Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: elmotor till recirkulationsspjället

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193

    elmotor till recirkulationsspjället

    Har bytt elmotor som styr recirkulationsspjället. Ska den inte gå att provköra innan man sätter den på plats? Axeln rör sig inte när jag trycker av /på recirkulationsknappen. Vill ju veta om det är motorn som var trasig eller om matning till den som har avbrott.
    9000 2,3t A50 -97

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Ett tips är ju att du anger mer info om vilken bil det gäller. Gärna i din signatur så slipper du glömma det nästa gång.

    Om det handlar om en 9000 kan jag bekräfta att det skall gå att provköra motorn "lös".
    Jag körde min med direktmatad 12V då jag lagade den härom året. Du skall nog testa att kalibrera ACC:n också då du haft loss motorn. Tror att du får felkod om det är avbrott i kretsen men troligen inte om den sitter fast.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    jag har precis samma bil som dig ser jag mätte alltså på kontakten till motorn och den +11,8 volt resp. -11,8 när man slog av eller på funktionen från kupén.
    När man sedan kopplar in motorn på kontakstycket och drar igång bilen så rör sig inte axeln, det ska den väl göra även fast den inte sitter på plats??
    9000 2,3t A50 -97

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    jag har precis samma bil som dig ser jag mätte alltså på kontakten till motorn och den +11,8 volt resp. -11,8 när man slog av eller på funktionen från kupén.
    När man sedan kopplar in motorn på kontakstycket och drar igång bilen så rör sig inte axeln, det ska den väl göra även fast den inte sitter på plats??
    Jag fick ju plocka isär motorn (två ggr dessutom då jag slarvade först) för att göra ren den från koldamm som kortslöt rotorn. Pillade dessutom rent mellan lamellerna och slipade upp kontaktbanorna lite. Innan den grundliga rengöringen orkade motorn bara gå för sig själv men inte driva växellådan och därmed spjället.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    oki men nu har jag alltså en helt ny motor som jag vill testköra i luften och den rör sig inte. tänkte om den kanske måste ha motstånd i form av spjället för att funka? annars skulle den helt nya motorn vara trasig..
    9000 2,3t A50 -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    oki men nu har jag alltså en helt ny motor som jag vill testköra i luften och den rör sig inte. tänkte om den kanske måste ha motstånd i form av spjället för att funka? annars skulle den helt nya motorn vara trasig..
    Men har du mätt upp 12V fram till kontaktstycket till motorn är det knappast fel före detta, eller hur?
    Tror nog felet ligger i den "nya" motorn trots allt.
    Är det hela enheten inklusive växellåda du bytt eller bara själva motorn?
    Jag har för mig att utväxlingen i lådan gör det väldigt svårt att dra den baklänges dvs att via manöverarmen få motorn att rotera men det var som sagt några år sedan jag höll på med detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Nu har jag testat med ett batteri vid sidan om och det visa sig faktiskt att även min gamla motor fungerade! så hur nu saab har gjort när dom felsökte och kom fram till att motorn var trasig kan jag inte förstå.. blir bara till att åka tillbaka och lämna igen den nya motorn. felet måste vara nått med styrenheten i bilen som ska ge signal till motorn att starta antar jag.. eller??
    9000 2,3t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Recirkulationsspjället lever sitt eget liv ???
    Av csan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:44
  2. Imma i 9-5, recirkulationsspjället
    Av Data-Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 17:17
  3. byte av elmotor till saab cab
    Av maruthi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 00:37
  4. Vart kan man köpa kol till elmotor
    Av Dave79 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •