Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med motorslammer, B202T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100

    Hjälp med motorslammer, B202T

    Nu har min bil stått ofärdig länge. Sedan 2005 faktiskt.
    Det började så att jag av någon anledning bestämde mig för att öppna motorn och renovera lite. Den direkta anledningen minns jag inte, men däremot minns jag att motorn inte knackade, slamrade, spikade eller gjorde annat missljud.

    Hur som haver så plockade jag ur ram- och vevlagren. Lite kopparfärg syntes på vissa och en del slitage fanns på alla.
    De var av originaldimension.

    Jag köpte nya lager och skruvade i med rätt moment. Dock fick jag aldrig svar på vad man skulle göra med ytbeläggningen som fanns på lagren. Nån slags coating, mycket lättrepad. Kan skrapas bort med nagel.
    Jag resonerade i alla fall så att det säkert är till som slitageskydd i början innan motorn pumpat runt olja ordentligt.

    Nu var blev det så att jag fyllde på för mycket olja vid en snabb episod av hjärndöd(bilen stod uppallad och visade då fel nivå på stickan).
    Det resulterade efter några 100 meters provkörning i att oljetrycket skönk till exakt noll såvida man inte höll över 2000 rpm. På tomgång, vid växlingar och dylikt var trycker alltså helt plant noll.
    Jag hade inget annat val än att köra hem den i detta tillstånd.
    Väl hemma tappade jag ur olja, och då försvann tryckproblemet.

    Därefter körde jag runt lite i föreberedande inkörningssyfte då jag var ivrig att börja ställa laddet högt.
    När bilen gått ca 2 timmar på tomgång och lugn körning började jag brassa full gas med ca 0,5 BAR. Det gick bra.
    Men vid ett tillfälle så stod jag still med huven öppen och gasade med fingrarna. Då varvade jag den upp till varvstoppet, och det var då det hände. Motorn började slamra något fruktansvärt.
    Det hörs på alla varvtal, även tomgång. Till och med när man bara drar runt den med startmotorn.

    Monterade isär motorn nu för att kolla vilka lager som rykt, för att beställa nya. Men tyvärr blev jag inte mycket visare. Både ram- och vevlager visar slitage, men bara i den bemärkelsen att den där coatingen blivit skavd och blottar bar metall. Vevlagren är mer jämnt "slitna" är ramlagren.

    Hur fasen kan motorn slamra NU med nya originallager när den inte slamrade med gamla likadana!? Lagren ser ju knappt rörda ut!

    Min teori är att försvinnandet av coatingen har skapat ett spel som nu skapar slammer. Att man från början borde ha tagit bort den och monterat lagren utan. Men den teorin känns inte hållbar.

    Snälla, vad är det som händer här egentligen?
    Jag orkar inte hålla på mer.
    Hur ska jag göra? Köpa nya och skrapa bort coatingen eller göra något annat?
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 894
    vet inte riktigt vad du menar med coating? Är det bara nå rostskyddsvax eller vad? Personligen har jag aldrig sett nåt sånt på lager ens så frågan är ju vad du skrapar bort?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    vet inte riktigt vad du menar med coating? Är det bara nå rostskyddsvax eller vad? Personligen har jag aldrig sett nåt sånt på lager ens så frågan är ju vad du skrapar bort?
    Det var ungefär vad jag resonerade. Antingen är det rostskyddsvax och/eller smörjhjälp.

    Jag har inte heller sett det. Men då har jag inte heller sett nya ram- och vevlager någon gång heller.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Det är den gråa ytan du menar?

    http://www.saab4fun.com/351/06/06/Bild008.jpg
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Det tror jag nog. Svårt att se om de där lagren har likadant men det är definitivt inte metallyta på mina lager från början.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Snabba svar uppskattas.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    196
    Intressant historia du bjuder på

    Det borde väl gå att höra om knackandet kommer från toppen eller bottendelen? Ta hjälp av en lagom kraftig träpinne som du med ena änden håller mot toppen, andra mot ditt ena öra. det förstärker ljuden ordentligen när man lyssnar runt.
    Om du tappat ur för mycket olja, så kan de hydrauliska ventiltryckarna låta illa. Annars så är det kanske nåt mindre kul haveri i ventilmekanismen? Kan ju även skruva ur tändstiften och lysa ner i cylindrarna, dra runt motorn för hand så att du kan se kolvtoppen.
    Skall helst se helt ut, fast man kanske inte kommer åt att se allt heller.

    //Mr MEP

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Intressant historia du bjuder på

    Det borde väl gå att höra om knackandet kommer från toppen eller bottendelen? Ta hjälp av en lagom kraftig träpinne som du med ena änden håller mot toppen, andra mot ditt ena öra. det förstärker ljuden ordentligen när man lyssnar runt.
    Om du tappat ur för mycket olja, så kan de hydrauliska ventiltryckarna låta illa. Annars så är det kanske nåt mindre kul haveri i ventilmekanismen? Kan ju även skruva ur tändstiften och lysa ner i cylindrarna, dra runt motorn för hand så att du kan se kolvtoppen.
    Skall helst se helt ut, fast man kanske inte kommer åt att se allt heller.

    //Mr MEP
    Jag kan såklart byta lagren, sätta ihop motorn och höra om det fortfarande låter illa. Men jag behöver fortfarande veta vad jag ska göra med "vaxet" innan jag sätter i lagren.
    Olja hade jag i rätt nivå, och ventilslammer hade jag massivt av i början efter första renoveringen innan de sugit åt sig olja.
    Motorn gick på alla fyra burkar både innan jag efter slamret.
    Det skulle kunna vara så att urvarvningen tömde någon tryckare som sedan behövde tid att suga åt sig olja igen. Någon eller några av dem tickade nämligen för jämnan. Första repan efter renovering tog det säkert en halvtimme innan slamret försvann. Vid första uppstarten var jag dödsrädd då det lät VÄLDIGT mycket och ohälsosamt. Men efter pekpinnar via forum förstod jag att det var tryckarna.

    Nu minns jag inte hur vardera knackningarna lät men visst finns möjligheten att det är samma. Men tanke på att lagren i ser i princip nya ut torde det egentligen vara så. Men jävlar vad det knackade. Inte vågade jag ha motorn igång.

    Jag är ju av förklarliga skäl ovillig att ta i och ur motorn fler gånger än nödvändigt, så det vore grönt att få svar på detta någon gång istället för att testa igen och igen.

    Lager kostar 1000 kr. Pengar jag har men inte gärna slösar om det inte behövs.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    [ Men jag behöver fortfarande veta vad jag ska göra med "vaxet" innan jag sätter i lagren.
    Du skall inte göra någonting. Lagren sätts bara i och oljas in...


    (jag begriper dock inte varför du skulle "varvstoppsvarva" en nyrenoverad motor)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Jag kan såklart byta lagren, sätta ihop motorn och höra om det fortfarande låter illa. Men jag behöver fortfarande veta vad jag ska göra med "vaxet" innan jag sätter i lagren.
    .
    Lagrena monteras som de levereras, olja ska appliceras på dem vid montering för att inte skada lagerytorna under uppstarten innan motorn hunnit bygga upp en hydrostatisk smörjning av lagret.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    196
    Ingen aning om vad det är för vax du menar?
    Kan inte tänka mig att det är nåt man skall slipa/skava bort innan montering.

    Det jag känner till om lagerbanor, är att det skall finnas ett yttre skikt av mjukare metallegering (vitmetall?), själva stommen är av hårdare material (brons?). Syftet med det yttre skiktet är att ev partiklar skall kunna bäddas in i lagret så att inte ytorna skadas på vev / stake / motor.
    Skall även med mjuka skiktet finnas möjlighet för lagren att slipa in sig om allt inte är rakt (vilket det nästan aldrig är...).

    När lagerbanorna är nya, så är det mjuka skiktet heltäckande. När motorn snurrat, så kan det inslipningen synas.
    Vet inte om det är detta du far efter?

    Låter det illa redan när du drar runt motorn på starten, så är nog allmäntillståndet inte bra.....vete tusan vad det kan vara?!

    //Mr MEP

  12. #12
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Frågan är om det var vev eller kamm relaterat. En gång per motorvarv eller två?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Tyresö, Sthlm
    Inlägg
    100
    Kalas. Äntligen svar. Tack!

    Anledningen till att jag varvade ur en nyrenoverad motor kan delas upp i flera segment.

    1. Om en vanlig människa har en hink tålamod har jag ungefär en matsked, en produkt av ADHD.
    2. Medmekaniker svarade allt mellan "Du kan gasa fullt direkt" och "Du måste köra 300 mil innan du varvar över 3500 rpm" angående inkörning av lager, så jag mötte dem någonstans på mitten och körde in lagren cirka två timmar.
    3. Den hade nymonterade 431or samt chip, och kombinerat med punkt 1 blev nyfikenheten att se om det fungerar tillfredsställande för stor för att vänta mer.

    Jag tänker nu gå så till väga att jag smäller ihop motoråbäket och testar dra runt den utan tryckarna monterade så får man se om det slamrar fortfarande.

    Edit: Svårt att säga hur många knack per varv eftersom det var ett år sedan jag testade. Men man kan uttrycka det så att jag ju var bergis på lagerslammer från början när det gällde tryckare. Under renoveringen gjorde jag rent tryckarna och vissa saknade fjädring.
    og900 T8 SP, nu åt helvete
    og900 T16 Aero -87, nu på E85

  14. #14
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 530
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Muskedunder
    Kalas. Äntligen svar. Tack!

    Anledningen till att jag varvade ur en nyrenoverad motor kan delas upp i flera segment.

    1. Om en vanlig människa har en hink tålamod har jag ungefär en matsked, en produkt av ADHD.
    2. Medmekaniker svarade allt mellan "Du kan gasa fullt direkt" och "Du måste köra 300 mil innan du varvar över 3500 rpm" angående inkörning av lager, så jag mötte dem någonstans på mitten och körde in lagren cirka två timmar.
    3. Den hade nymonterade 431or samt chip, och kombinerat med punkt 1 blev nyfikenheten att se om det fungerar tillfredsställande för stor för att vänta mer.

    Jag tänker nu gå så till väga att jag smäller ihop motoråbäket och testar dra runt den utan tryckarna monterade så får man se om det slamrar fortfarande.
    Gör så. Ta med ett par hinkar tålamod.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Motorslammer/spikningar (tidigare Apc-problem) Saab 90 T16
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 08:13
  2. B202i and B202t engine block
    Av hansUS2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 01:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •