Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vad tänka på vid köp av en 9-5 2,0t BIOPOWER -06?

  1. #1

    Vad tänka på vid köp av en 9-5 2,0t BIOPOWER -06?

    Hej!

    Är det nåt man ska tänka på vid köp av en 9-5 2,0t biopower -06:a som har gått 10 000mil?

    Felen på bilen som verkade vara de allvarligaste är väl att det glappar i styrning och i växelspak men det är väl inga allvarliga saker va?

    Sen så va det lite oljesöl under motorn det kanske är värre eller?

    Hur är det med servicekostnader på en Biopower, är det 3000 mellan dem?

    Vad ska man kolla extra noga på den modellen innan man köper den?

    /Henrik

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    1.500mils intervall på biopower.

  3. #3
    Men är de dyrare än den vanliga bensinaren att serva eller?

    /Henrik

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Men är de dyrare än den vanliga bensinaren att serva eller?

    /Henrik
    Inte vad jag vet, de mellanliggande servicearna är bara ett extra oljebyte.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Flyttar till "Verkstäder, försäkringar och köpråd".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    dom brukar va driftsäkra, kolla så bränslepumpen är bytt! annnars ska den bytas på garantin..
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Extra oljebyte mellan 3000 service.

    De 10 talet bilar hos oss på kontoret har bytt bakljus. Ljusa metallicfärger har fått nya dörrhandtag. Dörrlister har skrapats.

    Recalls har varit bränslepump och på vissa koppling till servopump.

    En bil har åkt bärgare pga bränslepump. Detta var innan bytet.

    Flera bilar har haft problem med rattstyrningen av stereon. Glapp

    Flera bilar har dålig radiomottagning.

    Flera bilar har "kass känsla" i dörrhandtag. Smörjs på service.

    Flera bilar har haft problem med Xenon som blinkar. Det byts lampor, styrdon och lägesgivare.

    Detta gjordes på min under 24 månaders garantitid och ca 5k mil

    *******
    Fel

    Dörrlister. Det är bakdörrar som gör slag på listerna då det öppnar för mycket/listen är för tjock
    Skrap Visar upp
    Dörrlist på lack. Demontering list
    Dörrlist montering och justering bakdörrar.

    HF framskärm justeras då den sitter för högt.

    Sedan beslutas att det skall dit nya lister runt om. Detta blir M-07 lister. Byts på service

    Dörrhandtag tappar färg. Mailar bilder. Handtag beställs V16. Monteras V37 då de kommit hem. Kommer färdiglackade från u-lev Tyskland. Får ej lackas av åf. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=premium

    ABS+ESP och Check Engine tänds i 180 km/h.
    Byte ABS sensor. Samma fel fortfarande
    Byte av drivknut med tagghjul till ABS. Ingen förbättring.

    Byte av övre bromsljus då det läcker in stora mängder vatten i bagaget under tysklandresa. Får åka med tape över ljuset. Släppt i limningen. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... kt#1359995

    Fukt i bakljus. Mailat bilder. Byts på service. http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... G_2964.jpg

    Handbroms tar för högt. Håller på att bada med bil och trailer. Handbromsdamask lossnar. En plastbit till mattskydd går sönder under montering men det bryr man sig inte om.

    Missljud vid högersväng
    Byte stötdämpare bak utan förbättring. De hade läckt olja. V37
    Byte av drivknut IGEN. Denna byttes vid ABS felet ovan. V39

    Pulserande bromsar.
    Byte av skivor fram inklusive belägg.

    Byte av bränslepump i samband med service.

    Byte av termostat. Motortempen gick till ca 50% av normalt.

    Smörjning av dörrlås bakdörrar.

    *************

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Det låter nästan som man inte ska köpa en 9-5....

    Men grymt detaljerad lista du hade, ska kolla dessa gejer imon.

    Bilen är uttagen december 2005 så den är 2år och 2mån nu så jag vet inte om Saab tar något längre.

    Kan man ha sån tur?

    /Henrik

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Jag vet inte om jag har haft mer tur med min, men det som varit fel på min har varit:

    - fukt bakljus (ej utbytta ännu)
    - handtag lastgolv sprucket
    - klonkljud framvagn (åtdragning + byte topplagring fjäderben)

    Kommer inte på något annat på rak arm faktiskt, och då har den rullat snart 5.000 mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Bilen är uttagen december 2005 så den är 2år och 2mån nu så jag vet inte om Saab tar något längre.

    Kan man ha sån tur?

    /Henrik
    Min är uttagen Lucia 2005. Garantin är borta.

    I dagsläget finns ingenting på "att göra listan" på min bil.

    Enligt min åf är det två ekonomer som säger go or no go på garanti claims. Dessa sitter i Nyköping. Bryr inte jag mig om då det är min åf som hamnar i klämm.....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Jösses vad mycket fel . Man kan nog inte ha ett heltidsjobb om man ska äga en 9-5 Biopower.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jösses vad mycket fel . Man kan nog inte ha ett heltidsjobb om man ska äga en 9-5 Biopower.
    Betänk att min arbetsgivare har ett 50 tal biopower med mer eller mindre fel på. Det blir timmar det. Mycket löses på service men inte allt.

    Min åf har ställt upp 110% och hämtat bilen utanför bostaden, släppt en hyrbil för att sedan lämna tillbaka den på samma ställe.

    Jag tar nog en saab nästa runda också. Dels med tanke på min åf men även att "det inte bara kan vara lika mycket trassel med nästa"

    btw. Åkte Voblo 850GLT-92 som tjänstebil. Där trasslade det i kvadrat....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Provade en 9-5 Biopower 2.0t -08(?) i helgen, som hade gått 170 mil. Maken till trött bil har jag inte sett/kört på länge (bara tankad med E85)..

    Såg dessutom att det var fullt av fukt inne i båda främre strålkastarglasen, redan! Och att gummiramen runt nyckelhålet var fullt av repmärken efter andra nycklar på knippan osv..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Fral

    *******
    Fel

    Dörrlister. Det är bakdörrar som gör slag på listerna då det öppnar för mycket/listen är för tjock
    Skrap Visar upp
    Dörrlist på lack. Demontering list
    Dörrlist montering och justering bakdörrar.

    HF framskärm justeras då den sitter för högt.

    Sedan beslutas att det skall dit nya lister runt om. Detta blir M-07 lister. Byts på service

    Dörrhandtag tappar färg. Mailar bilder. Handtag beställs V16. Monteras V37 då de kommit hem. Kommer färdiglackade från u-lev Tyskland. Får ej lackas av åf. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=premium

    ABS+ESP och Check Engine tänds i 180 km/h.
    Byte ABS sensor. Samma fel fortfarande
    Byte av drivknut med tagghjul till ABS. Ingen förbättring.

    Byte av övre bromsljus då det läcker in stora mängder vatten i bagaget under tysklandresa. Får åka med tape över ljuset. Släppt i limningen. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... kt#1359995

    Fukt i bakljus. Mailat bilder. Byts på service. http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... G_2964.jpg

    Handbroms tar för högt. Håller på att bada med bil och trailer. Handbromsdamask lossnar. En plastbit till mattskydd går sönder under montering men det bryr man sig inte om.

    Missljud vid högersväng
    Byte stötdämpare bak utan förbättring. De hade läckt olja. V37
    Byte av drivknut IGEN. Denna byttes vid ABS felet ovan. V39

    Pulserande bromsar.
    Byte av skivor fram inklusive belägg.

    Byte av bränslepump i samband med service.

    Byte av termostat. Motortempen gick till ca 50% av normalt.

    Smörjning av dörrlås bakdörrar.
    Kan tyckas vara en lång lista, men det är ju inte några jätteproblem egentligen. Lister, lyktglas, handtag etc är ju inte direkt allvarliga fel, dock nog så irriterande för den som är lite pedant.
    Taskig handbroms och lysande ABS lampa är ju lite sämre, men det är inget som man inte kan leva med till nästa service.

    Den -06:a BioPower vi har i firman verkar ha klarat sig bättre, men på den har vi många förare och därför ingen som bryr sig om lister, handtag etc. Själv har jag glömt att kolla hur det är med bakljuset t.ex.

    Det som bytts fram till 7500mil är: bränslepump (i samband med service), termostat, vindruta, xenonlampor (blinkade vid 7500mil), hjulinställning (2ggr), tändstift (trasigt stift efter service. troligen glömde verkstan att byta stift)
    Övrigt irriterande:
    Högt vindbrus från vindrutan - troligen dåligt monterad av glasmästarn.
    Transmissionsglapp som verkar finnas redan från fabrik.
    Kollegor som varken orkar tvätta, säga till om ev fel eller kasta sina godispapper och kaffemuggar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Provade en 9-5 Biopower 2.0t -08(?) i helgen, som hade gått 170 mil. Maken till trött bil har jag inte sett/kört på länge (bara tankad med E85)..

    Såg dessutom att det var fullt av fukt inne i båda främre strålkastarglasen, redan! Och att gummiramen runt nyckelhålet var fullt av repmärken efter andra nycklar på knippan osv..
    Dom känns ofta riktigt trötta innan motorn kommit upp i temp och en motor som gått bara 170mil har knappast hunnit lossna än.
    Jag tycker ändå att det är rätt bra fjong med E85 i tanken. 180hk i en tung bil gör ju knappast att det blir någon räser
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Taskig handbroms och lysande ABS lampa är ju lite sämre, men det är inget som man inte kan leva med till nästa service.
    ABS felet tenderar ju att ge en 2:a på en besiktning. Känns inte rätt att åka till nästa service då. ABS lampan lyste hela tiden. Även ESP lampan lyste hela tiden. Inte meningen att jag som brukare skall släppa på batteripolen för att släcka dem.

    Termostatfelet gjorde att den drog rejält mer med soppa.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Fral

    ABS felet tenderar ju att ge en 2:a på en besiktning. Känns inte rätt att åka till nästa service då. ABS lampan lyste hela tiden. Även ESP lampan lyste hela tiden. Inte meningen att jag som brukare skall släppa på batteripolen för att släcka dem.

    Termostatfelet gjorde att den drog rejält mer med soppa.

    /Fred
    Ah, tolkade dett som att ABS bara tändes vid 180.
    Lyser den konstant är det ju ett akut fel.

    Huruvida man kan åka med ett fel till nästa service beror ju lite på hur länge det är till service också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av monty
    Provade en 9-5 Biopower 2.0t -08(?) i helgen, som hade gått 170 mil. Maken till trött bil har jag inte sett/kört på länge (bara tankad med E85)..

    Såg dessutom att det var fullt av fukt inne i båda främre strålkastarglasen, redan! Och att gummiramen runt nyckelhålet var fullt av repmärken efter andra nycklar på knippan osv..
    Dom känns ofta riktigt trötta innan motorn kommit upp i temp och en motor som gått bara 170mil har knappast hunnit lossna än.
    Jag tycker ändå att det är rätt bra fjong med E85 i tanken. 180hk i en tung bil gör ju knappast att det blir någon räser
    Det låter ju bra, bilen jag testade hade gått 15 mil när jag satte mig i den så tempen lär ha kommit upp sig i arbetstemperatur. Men man får ju hoppas att den, som du säger, kommer igång ordentligt när den är inkörd. Hur långt kan man räkna med att den måste gå innan den presterar som den ska?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ah, tolkade dett som att ABS bara tändes vid 180.
    Lyser den konstant är det ju ett akut fel.

    Huruvida man kan åka med ett fel till nästa service beror ju lite på hur länge det är till service också.
    Inte lätt att tolka när jag underlåter att skriva alla fakta

    Efter första drivaxelbytet fungerade ABS och ESP. Tydligen hade "tagghjulet" släppt. Dock högg det i bilen när man åkte i högersväng och den neg. Detta slet säkert på transmissionen. Efter ytterligare ett drivaxelbyte blev det bra.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Föräldrarnas 2,3t biopower uttagen nov. 06, har bara varit inne för byte av dörrhandtag än. Den har rullat ca. 2.000 mil i dagsläget.

Liknande ämnen

  1. Hur ofta tanka bensin i Biopower?
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 23:31
  2. Tanka E85 i Saab BioPower 2,3t Orginal?
    Av Etuna_9-5_2.3t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 22:35
  3. Farligt att tanka E85 i en bil som ej är BioPower?
    Av tornros i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 20:56
  4. Hur skall man tanka en biopower?
    Av sund i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 10:41
  5. Hur tänka angående prioritering vid biopower trimning?
    Av Örebroarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •