Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: CD-skiva som fastnat

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    CD-skiva som fastnat

    Var precis ute i bilen och skulle byta CD inför i morgon. Tji fick jag. Läsaren vägrar att lämna ifrån sig skivan. Den står bara och hackar en stund innan den ger upp. Försöker jag sen spela skivan som sitter i så visar siden "Ingen cd-skiva tillgänglig", eller liknande.

    Vad göra?

    Gäller bilen i signaturen
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Dra strömmen?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758

    Re: CD-skiva som fastnat

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Var precis ute i bilen och skulle byta CD inför i morgon. Tji fick jag. Läsaren vägrar att lämna ifrån sig skivan. Den står bara och hackar en stund innan den ger upp. Försöker jag sen spela skivan som sitter i så visar siden "Ingen cd-skiva tillgänglig", eller liknande.

    Vad göra?

    Gäller bilen i signaturen
    På min 9-5:a och för att få ut brända skivor med alltför glatt pappersetikett (= för mycket bläck) så har jag gjort en trådkrok, ungefär såhär:
    O--------------,
    Kroken ska vara låg, bara några mm.
    Stick in den försiktigt (ovanför skivan verkar fungera bäst för mig), vrid mer kroken i skivcentrum och dra när du känner att den greppat skivan. Det är dock en överhängande risk för repor på skivan, men du har väl bara brända kopior i bilen hoppas jag?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135
    mitt förslag är att du tar en annan cd, trycker på eject knappen, trycker försiktigt in den andre i matningshålet en liten bit tills du känner att det tar stopp o trycker lite lätt (försiktigt!) o sedan släpper du trycket o känner o lyssnar om den andre kommer med ut.
    funkar på min när den inte vill släppa ifrån cd skivorna.. iförsig, det e inte nån orginal spelare, men det kanske fungerar för din pxå?
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Dra strömmen?
    Enda som löste det på min, allt annat funka obra, efter det har det funkat felfritt.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Släppa strömmen hjälpte inte. Får göra en krok när jag hittar lämpligt material

    Knuffa på skivan med en annan gjorde jag redan igår, också det utan resultat.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Hepp, krok funkade inte heller. Nu vet jag inte hur det ser ut på insidan av läsaren, men det känns som att spindeln inte går undan och släpper skivan. Om den nu ens ska göra det?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Åk till Saab och be de demontera stereon och skcika iväg den så fixar de biffen.

    Det enda rätta.

    Om det är original stereo förstås..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Edsvalla
    Inlägg
    31

    Cd-spelaren går utmärkt att laga...

    Det är troligen samma typ av fel som jag hade på min cd-spelare [9-3 SS 2003], i allafall samma symptom. Innan skivan fastnade för gott hade jag problem att det lät lite konstigt vid utkast av cdn.
    Lösningen är följande:
    Ta reda på en bra radiotekniker som kan reparera vanliga cd-spelare mm.
    Ta loss cd-spelaren ur panelen och lämna den till verkstaden.
    Vips så kommer han på att det är en liten plastdetalj som är trasig. Ny del beställs och monteras. Du betalar troligen ca 800-1000 kr för kalaset.
    Spelaren blir som ny! (Priset för en ny spelare är ca 2500 pengar, begagnade kan finnas på skrotfirmor för halva priset.)
    Hur får man bort spelaren?
    - Djävligt svårt det där! Enligt en snubbe på SAAB's lokala handlare...
    Ganska lätt tyckte jag!!!
    Åk till din lokal SAAB-verkstad och be att få låna verktygen för demontering av cd-spelaren i ca 10 min. Bjussa på fikabröd eller annat smörjmedel...
    Sätt in gafflarna i hålen och drag sakta ut enheten en bit. Det sitter plåtbleck på varje sida av spelaren som du ska peta in med en skruvmejsel eller liknande, alltså mot spelaren, tills de kommer förbi en kant. Fortsätt att dra apparaten rakt ut. Till sist går det bra att lossa kontakstyckena på baksidan. Saken är biff!
    För att underlätta det hela kan man börja med att pilla bort delar av panelen som sitter ovanför cd-enheten, så man kan få in en smal hand och hjälpa till...
    Lycka till!

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Jag pratade med Porsche Center (köpte bilen där). De sa att det bara är att be Saab ta hem en ny spelare och skicka fakturan till Porsche Center, så löser det sig.

    Man får tacka för hjälpen!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jag pratade med Porsche Center (köpte bilen där). De sa att det bara är att be Saab ta hem en ny spelare och skicka fakturan till Porsche Center, så löser det sig.

    Man får tacka för hjälpen!
    Så ska det vara !!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289
    Tjena, lånar in mig på den här tråden så fyller vi inte upp med en helt ny.
    Jag har nyligen köpt en 9-3 SS -03 som har CD-växlaren i fram, nu är det i och för sig så att den tar emot och spottar ut skivorna utan problem, men den spelar inte upp dom, när jag trycker på disc så står det bara: Ingen skiva tillgänglig.
    Vad göra?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5

    trilskande cdspelare

    Min cdspelare i 9-5 -02 är extremt känslig för stötar, det räcker att jag står i en korsnng och skall svänga och gasar lite lagom för att uppspelningen skall stanna, potthål och andra ojämnheter i vägen resulterar alltid i ett hack och den matar inte ut skivorna utan man måste in med en "offer" skiva under den skivan som sitter i för att hämta ut den splade skivan.

    MYCKET störande.

    Jag har funderat på att sätta i någon annan spelare men jag vill inte bli av med knapparna i raten. Finns det något sätt att mintera in en eftermarknads dubbeldin spelare och koppla den till rattknapparna???

    Eller skall jag lämna in org cdn till lokala radiofixaren och få den lagad??? SAAB i karlstad vill ha 6500:- för en ny cd.
    SAAB 95 BioPower 2,3T 2008 Sportcombi

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Sjoden> Är den sådan med alla sorters skivor så låter det som om något är fel på din läsare. Dom brukar normalt sett inte vara så känsliga och brukar inte ha problem med brända skivor heller.
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 M07 Cd skiva fastnat
    Av Nick99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 16:57
  2. Skiva fastnat i fronmatad 6vlx 93ss
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 12:17
  3. gps skiva
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 18:43
  4. gps -skiva
    Av Daniel76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •