Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klots tar inte jämt på skiva

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    34

    Klots tar inte jämt på skiva

    Hej

    Byte bromsar runt om på bilen för ett par dagar sen. Både klots och skivor. Bak är inga problem tar klots jämt över hela skivan på båda sidor. Värre är det fram. På vänster sida tar det ungefär 60% och på höger 70% på skivan. Har provat att göra lite längre inbromsningar med jämt tryck i olika hastigheter. Även provat att trycka lite hårdare under korta stunder.

    Hur ska man göra för att det ska ta jämt över hela skivan? Någon som har ett bra svar på det är jag tacksam.

    Mvh
    Nicklas
    Metal Forever
    9-3 SE 2.0t 185hk -00

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296

    Re: Klots tar inte jämt på skiva

    Citat Ursprungligen postat av Strato
    Hej

    Byte bromsar runt om på bilen för ett par dagar sen. Både klots och skivor. Bak är inga problem tar klots jämt över hela skivan på båda sidor. Värre är det fram. På vänster sida tar det ungefär 60% och på höger 70% på skivan. Har provat att göra lite längre inbromsningar med jämt tryck i olika hastigheter. Även provat att trycka lite hårdare under korta stunder.

    Hur ska man göra för att det ska ta jämt över hela skivan? Någon som har ett bra svar på det är jag tacksam.

    Mvh
    Nicklas
    Detta är ett ganska vanligt problem på 9000.
    Ett tips brukar vara när man monterar nya skivor och klossar att man motionerar oken ordentligt med handbroms justeringen.
    sen att smörja upp alla glidytor på oket med koppar fett och sen kolla så att handbromsen inte tar för långt upp utan då justera handbromsen så den tar bra.
    Det är dom sakerna man kan göra.
    Tyvärr är nog redan skadan skedd på klossarna men om du byter klossar och om du kan svarva till skivorna så ska det nog funka.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 722

    Re: Klots tar inte jämt på skiva

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av Strato
    Hej

    Byte bromsar runt om på bilen för ett par dagar sen. Både klots och skivor. Bak är inga problem tar klots jämt över hela skivan på båda sidor. Värre är det fram. På vänster sida tar det ungefär 60% och på höger 70% på skivan. Har provat att göra lite längre inbromsningar med jämt tryck i olika hastigheter. Även provat att trycka lite hårdare under korta stunder.

    Hur ska man göra för att det ska ta jämt över hela skivan? Någon som har ett bra svar på det är jag tacksam.

    Mvh
    Nicklas
    Detta är ett ganska vanligt problem på 9000.
    Ett tips brukar vara när man monterar nya skivor och klossar att man motionerar oken ordentligt med handbroms justeringen.
    sen att smörja upp alla glidytor på oket med koppar fett och sen kolla så att handbromsen inte tar för långt upp utan då justera handbromsen så den tar bra.
    Det är dom sakerna man kan göra.
    Tyvärr är nog redan skadan skedd på klossarna men om du byter klossar och om du kan svarva till skivorna så ska det nog funka.
    Till att börja med så var det frambromsarna det gällde, bak tog dom riktigt och vidare så verkar det handla om en 9-3?

    Dock kan jag hålla med om att det inte är någon dum idé att smörja upp glidytorna...

    Mvh

    /Martin

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    34
    Är en 9-3 jag har och det är inte bak som är problemet utan fram. Jag smörjde ordentligt så att allt gick lätt och fint, var bra "glapp" i klotsarna innan jag satte ihop allt.

    Klotsarna kan ju inte vara kassa redan liksom skivorna. Har väl kört 30 mil sen jag satte på det. Och har kört lugnt och fint. Var först ikväll jag provade att bromsa till lite för att se om det gjorde någon nytta.

    Någon mer som kan tänkas vad som behövs göras...

    Mvh
    Nicklas
    Metal Forever
    9-3 SE 2.0t 185hk -00

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Slita till klotsarna bättre, om en vecka är det bättre. Kör mycket i stan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Dessa problem kan komma upp trots att man smörjat upp oken ordentligt med glidytor och kolvar osv. Men jag tycker det inte är några konstigheter, det kan ta ett ganska bra tag att slita in bromsarna, även att både skivor och backar är nya måste de nötas in mot varandra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    618
    En idé kan vara att ta ur kolvarna och svarva bort "fnaset" på kolven som belägget ligger an mot

Liknande ämnen

  1. kupeluftsensor går jämt
    Av Saabmicke1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 17:03
  2. Kupéfläkten går Jämt, nyckel ur!
    Av Kjelll i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-29, 22:40
  3. Kylfläkt går jämt
    Av Stranna i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 13:04
  4. Fläkt har ström jämt??
    Av Källén i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 19:55
  5. Kör jämt med m3or.
    Av ae86_driver i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 07:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •