Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: problem med styrning av värmen/kyla "hjälp"

  1. #1

    problem med styrning av värmen/kyla "hjälp"

    som topic.. bilen är en saab 9000 95-a. hur jag än ställer värmen på den digitala displayen så blåser den antingen kallt eller varmt.. ska ställa den på LO och ändå blåser det kokhet / och tvärtom..

    har fattat det som att det är styrningen som sitter till höger om ratten ( ser ut som en liten högtalare) som kan spöka eller är det hela acc panelen som gett sig??

    väldigt tacksam för svår då det blir väldigt kallt " vissa" mornar.. brr

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Börja åtminstone med att göra ren innertempgivaren:

    Citat Ursprungligen postat av LM
    1. Ta loss gallret på ACC-givaren utåt.
    2. Lossa ACC panelen, bänd ut den föriktigt med lämpligt föremål utåt.
    3. Lossa ACC-givaren inåt.
    4. Blås rent, pilla bort skräp från fläkt & axel, smörj.
    5. Montera i omvänd ordning.
    6. Njut av tystnaden & vetskapen om att 5 minuters arbete har sparat in 600 :- på en ny givare.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Börja åtminstone med att göra ren innertempgivaren:

    Citat Ursprungligen postat av LM
    1. Ta loss gallret på ACC-givaren utåt.
    2. Lossa ACC panelen, bänd ut den föriktigt med lämpligt föremål utåt.
    3. Lossa ACC-givaren inåt.
    4. Blås rent, pilla bort skräp från fläkt & axel, smörj.
    5. Montera i omvänd ordning.
    6. Njut av tystnaden & vetskapen om att 5 minuters arbete har sparat in 600 :- på en ny givare.

    Lycka till!
    japp har precis testat detta nu men det hjälpte inte. fläkten som sitter i givaren snurrar på men funkar givaren som den ska då? eller kan själva fläkt delen funka ändå?

    p.s tack för tipset några mer tips vad jag ska fortsätta med i mitt sökande?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Testa att kalibrera ACC:n genom att trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt så skall ACC:n börja stega igenom alla funktioner. När allt är klart visas förhoppningsvis återigen den inställda temperaturen. Om ett fel hittas kommer det att visas hur många fel men tyvärr inte vilket fel.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Testa att kalibrera ACC:n genom att trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt så skall ACC:n börja stega igenom alla funktioner. När allt är klart visas förhoppningsvis återigen den inställda temperaturen. Om ett fel hittas kommer det att visas hur många fel men tyvärr inte vilket fel.

    Lycka till!
    har inte testat detta än men vad finns det mer som kan vara felet?

    om jag byter både givaren och acc panelen behöver jag " ställa in" något efter att detta är bytt?

    tusen tack för din hjälp LM

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 472
    Medlem#
    6901
    Börja med att kalibrera.

    Kan räcka bara att göra det till och med.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Börja med att kalibrera.

    Kan räcka bara att göra det till och med.
    har testat med att kalibrera ovh den visar NOLL fel. även testat att plocka bort "tempgivaren" och då visar den ett fel och sedan stoppat tillbaka den och även då visar den NOLL fel..

    vad ska jag testa nu? vad mer kan vara fel? är det acc panelen nu som är sönder då?

    tack för hjälpen

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av polarn99
    är det acc panelen nu som är sönder då?
    Men har du mätt upp 12V fram till kontaktstycket till motorn är det knappast fel före detta, eller hur?
    Tror nog felet ligger i den "nya" motorn trots allt.
    Är det hela enheten inklusive växellåda du bytt eller bara själva motorn?
    Jag har för mig att utväxlingen i lådan gör det väldigt svårt att dra den baklänges dvs att via manöverarmen få motorn att rotera men det var som sagt några år sedan jag höll på med detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av polarn99
    är det acc panelen nu som är sönder då?
    Men har du mätt upp 12V fram till kontaktstycket till motorn är det knappast fel före detta, eller hur?
    Tror nog felet ligger i den "nya" motorn trots allt.
    Är det hela enheten inklusive växellåda du bytt eller bara själva motorn?
    Jag har för mig att utväxlingen i lådan gör det väldigt svårt att dra den baklänges dvs att via manöverarmen få motorn att rotera men det var som sagt några år sedan jag höll på med detta.
    nu blev jag lite osäker ( vilken motor menar du? ) nej jag har inte bytt något än utan bara testat det ni har tipsat mig om.. har hittat "nya" grejer på annons som jag får med posten i morgon.. men funderar på om något annat kan vara sönder?

    Tempgivaren som sitter brevid ratten startar ( snurrar) inte av sig själv utan jag måste hjälpa igång den med en mejsel för att den ska orka starta.

    Men varför visar panelen "noll fel" då? humm...

    tack för att du tar dig tid LM

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av polarn99
    nu blev jag lite osäker ( vilken motor menar du? ) nej jag har inte bytt något än utan bara testat det ni har tipsat mig om.. har hittat "nya" grejer på annons som jag får med posten i morgon.. men funderar på om något annat kan vara sönder?
    Ursäkta, det är jag som svamlar och svarar på ett helt annat inlägg jag läste igår.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av polarn99
    nu blev jag lite osäker ( vilken motor menar du? ) nej jag har inte bytt något än utan bara testat det ni har tipsat mig om.. har hittat "nya" grejer på annons som jag får med posten i morgon.. men funderar på om något annat kan vara sönder?
    Ursäkta, det är jag som svamlar och svarar på ett helt annat inlägg jag läste igår.

    heheh ok. har du något svar till mig med? någon annan? eller några andra tips??

    ingen? ¨börjar få lite panik här

  12. #12
    nu kommer grejerna i morgon. tror ni att det är detta som är felet? något jag måste göra vid montering?

    tack för hjälpen

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Testa att kalibrera ACC:n genom att trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt så skall ACC:n börja stega igenom alla funktioner. När allt är klart visas förhoppningsvis återigen den inställda temperaturen. Om ett fel hittas kommer det att visas hur många fel men tyvärr inte vilket fel.

    Lycka till!
    lånar tråden lite, hoppas det går bra.
    har själv problem med min ACC, den kyler kanon på LOW men på tex 17grader osv kommer det ibland varmluft.
    provade att kalibrera och det visade en 2a, alltså 2 fel. men går det på något sätt att ta reda på vad det är för fel.
    Kollade även med Tech 2an och då visade det inget fel alls, inga felkoder eller nånting !?!?!?!?!
    vad kan det vara?
    SAAB 9000 "aero"-95 SÅLD med en tår i ögat http://www.garaget.org/?car=25727
    SAAB 900 s -94 (bruksbil)
    Söker nu ny bil för nytt projekt

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp, sid säger "vänta.." 93SS, PROBLEM LÖST!
    Av Phed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 21:14
  2. Styrning av elvattenpump med "strömkran", reostat
    Av morsole i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 16:58
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 13:34
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 13:11
  5. "Hjälp" Soppa problem med 9000 turbo -88 "bli
    Av flash_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •