Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lite frågor ang. Saab 9-5 kombi 02-04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Lite frågor ang. Saab 9-5 kombi 02-04

    Om svaren på de frågorna jag ställer finns i andra trådar kan ni gärna länka.

    Sitter nu med en Volvo V70R 1998 och det är ju inte det bränslesnålaste man kan åka runt i precis. Då jag har barn så behöver jag kombi. Jag åker ganska mycket bil så nu börjar det svida rejält att tanka. När de slänger på skatt efter skatt på bensinen så har man ju snart inte råd att köra bil Sitter nu och sneglar lite på en 9-5 2.3t kombi årsmodell 02-04 för ett pris runt 90-100K. Blir ju en del mil på mätaren för de pengarna men är det nån större fara? Blir ju en som är servad enligt konstens alla regler givetvis. Funderar lite på om man tjänar mycket på att köpa en sån och etanolkonvertera den. Etanol är ju trots allt betydligt billigare än bensin i dagsläget i varje fall. Här kommer några funderingar jag har:

    1. Bränsleförbrukning på ett ungefär, drar den mer när den är etanolkonverterad?
    2. Vad är det för skillnad på 2.3t med 185hk och 2.3T med 220hk? (Förutom dyrare försäkring)
    3. Mycket "onödiga" fel på dessa modeller? Har ju inte undgått det med vevhusventilation m.m som vissa modeller haft mängder med problem med. Plötsliga motorras osv. är jag ju inte så intresserad av... Lite därav av jag är skeptisk till Saab nu för tiden... Men sånt går ju att ändra på
    4. Finns det några "standard" fel på dem som är vanligt att man råkar ut för?

    Det va väl vad jag kom på just nu... Har ni fler intressanta saker att förtälja så va inte blyga
    [Turbolover]

  2. #2
    hej hej, bränsleförbrukningen är ja inte säker på men borde kunna åka på en 0,8 vid manuell o snål körning kanske, dricker mer ja om du etanolkonverterar, vet inte hur mkt själva operationen kostar men undrar om det lönar sig?
    problemen som är vanliga är ju vevhusventiltion,tändkasset(som byts på garanti på dessa årsm), vevaxelgivare, bränslepumpen, annars ganska driftssäkra, visst ganska vanligt med kedjor o oljeläckage i kåpan osv men om du servar den o har nya vv:n så ska de nog gå bra. bakvagnsbussningar är förövrigt vanligt att dom blir dåliga
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Okey... Får väl räkna med litern per mil då på etanol... Själva konverteringen går på 7900 spänn hos Bsr och Nordic Uhr.
    [Turbolover]

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Räkna inte med någon markant ekonomisk vinst på att etanolkonvertera. I alla fall inte med dagens bränslepriser. Visst, någon krona per mil kanske det går att spara, men det tar ju några mil att räkna hem det om man säger så...

    Skillnaden mellan 2,3t/185 och 2,3T/220 är att den sistnämnda har samma hårdvara som 9-5 Aero (förutom att den inte har ventilerade skivor bak). Klart mycket bättre än 2,3t/185 m.a.o. Köper du den kan du montera samma trimsatser som till 9-5 Aero, d v s du kan få ut 280-290 hk på etanol med bara mjukvara och spridare.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305
    Nu sitter jag ju på en Aero men inom samma årsmodell-kategori.

    Var ute och körde långkörning häromdagen och hamnade i snitt på 0.8, Detta då med både Automat och Aero. Så är man snäll emot en Manuell 2.3t borde du kunna köra ännu snålare. Garanterat snålare en "enliters volvon"

    Andra "standard" fel är väl Ärgande backspegel hållare, inget funktionsfel bara inte så snyggt.
    Annars är väl 9-5:ans största problem Stötdämpare, brukar inte hålla många mil så man börjar snabbt snegla mot Utbytesmodeller.

    Sen kan jag ju bara tipsa om Automatlåda, Den är helt underbar. Kan bli lite väl törstig om det är mycket stadskörning. Då är nog manuell att föredra, även om det är skönare med automat i stan.

    Om du nu ska byta bil så skulle jag absolut satsa på en -04.
    Helst Pilotpaket, Halv eller Helskinn och Xenonljus!
    Den årgången hade dom fixat det mesta med motorn angående vevhus o.s.v. Och sen är det väl Vector eller Aero som gäller, bättre utrustning och bättre komfort.

    Pilotpaketet innehåller Regnsensor och Backsensor, varav den senare är väldigt flitigt använd! (i.a.f av mig)

    Sen ska du givetvis snegla på Stereopaket med.
    Ska du uppgradera själv (byta flera högtalare) så Spelar det inte så stor roll. Att sätta i baslåda går dock smidigt på alla modeller. Däremot byta ut högtalare blir problem då de har väldigt konstiga ohm-tal.
    AS3:an som är störst tycker jag låter alldeles utmärkt och det är bra skjuts i ljudet. AS2:an är väl lite klen men låter rätt bra på "lagom" volym.
    (provlyssna är givetvis bäst)

    Detta var väl en liten sammanfattning.
    Provkör många bilar hos en Saabhandlare är mitt tips. Så kommer volvon snart vara såld

    Jag tror att det kommer sluta med en 9-5 Aero -04 Automat för dig
    (och du kommer bli väldigt nöjd!!!)
    Det kan kanske bli lite svårt med din prisklass just nu, men kan vara värt och lägga till någon krona. Det är trots allt rätt skönt med en "nyare" bil.

    Lycka till!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

Liknande ämnen

  1. Saab 9-4x lite frågor
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 11:03
  2. Lite frågor om saab 900 2.0T
    Av galensaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 19:17
  3. Fragor ang saab 95 kombi -02 och 02-
    Av BraveStarr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 09:08
  4. Lite frågor angående Saab 9-3 Aero Sport kombi 250 hkr
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 13:35
  5. lite frågor ang:saab 900 2,0 t 95:a
    Av saabluthman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •