Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vevhusventilation og900

Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004

Vevhusventilation og900

Hej.

jag har byggt en riktigt dyr motor till min og900 som många säkert vet,
    dock är jag inte riktigt säker på hur jag ska göra med vevhusventilationen, jag vill INTE att olja ska återcirculeras som det är orginal.

har iallfall byggt en behållare i rostfritt som har en 15mm anslutning samt en 25mm anslutning på toppen av behållaren för ett filter. kan detta fungera?

den ser precis ut såhär: (hoppas det är ok Mikael att jag lånar bilden, säg till annars)

Re: Vevhusventilation og900

Citat Ursprungligen postat av Saaben
    kan detta fungera?
    Hur skapat denna vevhusventilation det önskade undertrycket i vevhuset?
    Hur ska den klara sig vid en besiktning?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    fråga mig inte en massa saker utan ge mig tips hur jag ska göra istället då jag inte vet.

Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    VV kommer inte funka tillfredställande på detta vis, du bör koppla den till insugsröret före turbon som det ser ut org för att säkerställa en fullgod VV. Där filtret sitter kan du dra den nya slangen till före turbon istället.

Kommer även att klara SBP

fråga mig inte en massa saker utan ge mig tips hur jag ska göra istället då jag inte vet.
    Du frågade inte efter hur du skulle göra! Du har ju redan byggt en konstruktion och ville veta om den fungerade. Jag gav dig två motfrågor som visade på två stora problem med din konstruktion.

I stället för att ge exakta anvisingar är det oftast bäst att hjälpa någon att tänka själv, det ger en hjälp som ävan kan användas i framtiden.

Mina frågor ska alltså uppmuntra dig att fundera på hur du ska få vevhusventilationen att suga gaser ut ur vevhuset (det gör inte din konservburk) och få den laglig (inte släppa ut vevhusgaser i luften vi andas). Lös dessa problem så har du någon som fungerar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    men skulle en oljefälla ifrån 9-5 vara en bra lösning?

Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Mkt bättre än det du har idag, men org är nog ändå det bästa, speciellt på dom gammla OG 900 Turbo......

Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156
    men skulle en oljefälla ifrån 9-5 vara en bra lösning?
    En oljefälla kan du säkert använda. Men för att få en god ventilation så måste vevhusgaserna SUGAS ut ur motorn. Inte ångas ut av egen kraft som din nuvarande konstruktion är.

Ordinarie vevhusventilation använder motorns sugande via insuget/luftfiltret som ventilation.

Din konstruktion skulle kanske fungera bättre om du satte en rejäl fläkt eller liknande på burken som hjälper till att få ut ångorna, men som de andra redan är inne på så fungerar original vevhusventilation ganska bra, och det är ju i regel rätt onödigt att konstruera om någonting som funkar bra. Men en oljefälla kan jag egentligen inte se skulle vara någonting negativt utan det kan du väl slänga dit om du känner för.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2661
    jag har byggt en riktigt dyr motor till min og900 som många säkert vet,
    dock är jag inte riktigt säker på hur jag ska göra med vevhusventilationen, jag vill INTE att olja ska återcirculeras som det är orginal.
    Orginal på en B202 så återcirkuleras ej oljan...utan den går med insugningsluften och förbränns.

Jag monterade en oljefälla ifrån en 9-5 Aero på min 99T16, men returen som leder tillbaka oljan till tråget har jag bara en igenomskinlig slang som är pluggad i andra änden, eftersom växellådan/tråget inte har någon anslutning till retur.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    ok, måste omformulera mig lite tror jag, samtidigt vill jag påpeka att jag INTE använt mig av någon annan form än orginal vevhusventilation än så länge.

det enda jag igentligen INTE vill är att oljan hamnar i turbon -> intercoolern -> insug och sen förbränns

om man kollar på popeyes hemsida så har han ju monterat 9-5 oljefälla, hur fungerar den igentligen? för om det är som han beskriver så kan jag alltså samla upp oljan i en behållare men samtigt få god vevhusventilation genom en anslutning till inloppsröret till turbon som "suger" igenom oljefällan men att oljan inte följer med ?

om man kollar på popeyes hemsida så har han ju monterat 9-5 oljefälla, hur fungerar den igentligen?
    En oljefälla fungerar genom att bromsa luften som passerar genom att den kommer in i ett utrymme med större area än de anslutande slangarna. Den långsamma luften tvingas sedan passera genom en labyrint. Detta gör det möjligt för oljan att samlas på fällans väggar och till slut droppa ner till botten. I botten finns en slanganslutning som kopplas till oljetråget under oljenivån. Detta är viktigt då det inte får vara möjligt att suga eller blåsa luft genom denna slang.

Det finns flera sätt att konstruera labyrinten i en oljefälla. Det kan som i 9-5 vara några väggar så att luften måste gå i zick-zack, eller kan fällan vara fylld med ett nystan av metall- eller plasttråd.

Utformningen måste till viss del anpassas efter luftflödet, dvs det kanske inte fungerar att ta vilken fälla som helst.

för om det är som han beskriver så kan jag alltså samla upp oljan i en behållare men samtigt få god vevhusventilation genom en anslutning till inloppsröret till turbon som "suger" igenom oljefällan men att oljan inte följer med ?
    Ja, men slangen som normalt går till oljetråget måste hålla tätt. Kan du inte få ner den under oljenivån i oljetråget måste den ner i någon tät flaska eller liknande som du får tömma då och då.

Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    tät flaska eller behållare är inga problem, betydligt lättare än att leda det tillbaka till oljetråget i lådan iaf. det är precis så jag vill ha det, en oljefälla samt en behållare för att kunna tömma oljan.

vet nån vad en oljefälla från 9-5 kostar? eller finns det någon lämpligare.

Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    vet nån vad en oljefälla från 9-5 kostar? eller finns det någon lämpligare.
    DrBoost angav oljefällan till turbodiesel här i forumet. Sök.

J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Helt original
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag har en kortfråga om vevhusventilationen till OG900, den har väl ingen koppling nånstans på vevhuset eller suger den endast ur ventilkåpan?
    Saab 900 T16 -1990

Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Jag har en kortfråga om vevhusventilationen till OG900, den har väl ingen koppling nånstans på vevhuset eller suger den endast ur ventilkåpan?
    Nej, det stämmer. den suger endast vid ventilkåpan. Likadant på nyare motorer(B2x5), dock så leds oljan som hamnar i oljefällan tillbaka in i tråget.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Liknande ämnen

1. Slang till vevhusventilation og900!
    Av 900turbotokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 15:06
  2. Avledd vevhusventilation, og900 t16
    Av 9000rsT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5