Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljekylning av kolvar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Ystad/Södra Skåne
    Inlägg
    260
    Medlem#
    6210

    Oljekylning av kolvar

    Finns det oljekylning ut av kolvarna på en saab turbo motor?
    Och isåfall hur fungerar det? Och vilka modeler?
    Vore tacksam för svar

    mvh
    Kör: 9000CSE 2,3T-95

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Oljekylning av kolvar

    Citat Ursprungligen postat av Pepsi
    Finns det oljekylning ut av kolvarna på en saab turbo motor?
    Och isåfall hur fungerar det? Och vilka modeler?
    Vore tacksam för svar

    mvh

    Alla turbomotorer från och med balansaxelmotorn kom runt 1990.

    Det sitter nozzlar gängade in i stamoljekanalen under kolvarna som via en böjd pip sprutar olja up under kolvkronan. I nozzlarna finns små backventiler med kula och fjäder som inte öppnar fören oljetrycket nått ett visst värde.

    I princip alla block oavsett sugmotor Ltt eller fulturbo har dessa hål gjorda från fabrik för dessa nozzlar, men på icke turbo så är de pluggade med gängad plugg som kan bytas till nozzlar om man vill.

    Det enda block som inte hade dessa hål gjorda vardet speciella B204L (?) som inte heller hade några balansaxlar, och som fanns bara ett par år. Detta block är vanligt att trimmare vill ha då det är lite lättare. Tror både PA och Eklund kör på dessa block.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 144
    B206, dvs 2,0i som satt i ng900 är väl det som saknar balansaxlar och kolvkylningsmunstycken.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 742
    Medlem#
    10798
    B206 saknar mycket riktigt både balansaxlar och hål för oljekylningsmunstycken. Denna motor utgick ganska snart, typ 1995 eller något sådant efter att ha införts 1994.

    Eklunds motorer, i alla fall när jag sett dem har inte haft B206 block men det kan ju bero på den begränsade tillgången. På Pikes Peak bilen så var det ett vanligt B2X4 eller B2X5 block, vilket kunde jag inte se. På rallycross bilen, även då förstås den gång jag såg den så satt det ett likadant block i den, men med balansaxeltunnlarna bortfrästa och oljereturer och liknande pluggat.

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 067
    Medlem#
    2661
    Sen sitter det inte kolvkylningsmunstycken i B201 och B202 motorerna, men det går att fräsa, borra och gänga upp hål och sedan montera modifierade oljekylningsmunstycken i dessa block.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    B206 saknar mycket riktigt både balansaxlar och hål för oljekylningsmunstycken. Denna motor utgick ganska snart, typ 1995 eller något sådant efter att ha införts 1994.

    Eklunds motorer, i alla fall när jag sett dem har inte haft B206 block men det kan ju bero på den begränsade tillgången. På Pikes Peak bilen så var det ett vanligt B2X4 eller B2X5 block, vilket kunde jag inte se. På rallycross bilen, även då förstås den gång jag såg den så satt det ett likadant block i den, men med balansaxeltunnlarna bortfrästa och oljereturer och liknande pluggat.

    Stämmer det om Eklunds RC-motor.

    Jag har ju själv bilder på den nya vita som han startade och provkörde första gången kvällen innan han kom med den till Shell Helix promo för sina nya oljor på Radisson SAS i Frösundavik i Sthlm. Jag hjälpte han att lasta av den och få in den utställningshallen.

    Här bland dessa bilder ska det finnas några bilder på den och under huven på den.

    http://saab.ath.cx/community/tony418/Sh ... x%20Promo/


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Eklund har som sagt kört med lite olika block, beroende på tillgång mm. Även kört orört originalblock vid vissa tillfällen, förövrigt...

Liknande ämnen

  1. Mer oljekylning i og900 T16 ??
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 13:32
  2. Oljekylning till 0g 900 kokillåda?
    Av Larzzon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 14:22
  3. Oljekylning växellåda.
    Av axe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •