Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-3 Aero med kylproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    9-3 Aero med kylproblem

    Tjenare grabbar!

    Jo, de gäller min 9-3 Aero av årsmodell -01 som jag ganska nyligen köpt.
    En vecka efter jag köpte den så började den göra lite underliga grejer...

    Check Engine började lysa och tempmätaren ramlade ner i botten, den stängdes av eller något sådant... den sjönk inte ner som man kunde tänka sig om den hade svalnat...

    Detta var på motorväg i runt 120-130~. blev ganska orolig när jag såg de så jag körde in på nästa avfart direkt och stängde av motorn. sen när jag startade den igen, så lös lampan fortfarande men temp mätaren fungerade igen... och den visade ca kl 7 eller 8. detta var 10 min efter att jag stängt av den.


    Numera lyser inte check engine efter att jag fick slut på batteriet och allt nollades. men temp mätaren går inte upp mer än till kl 8 på motorvägsfart däremot går den upp till kl 9 när man kör i staden.

    Oroväckande nog så fortsätter temp mätarn att krascha lite till och från. vanligast på motorvägen.

    har googlat lite och vad jag fattar det som så är det antingen termostaten eller någon temp givare...

    men jag har aldrig försökt mig på att byta någon av dem... är det knöligt på min 9-3a? eller ja klart de e lite knöligt... jag e inte tekniskt invalidiserad däremot har jag lite dåligt med verktyg så om det inte innebär motorlyft eller demontering av halva bilen så borde det inte vara så svårt med lite guidning



    hoppas ni kan hjälpa mig!

    MVH Portal

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Ett tips kan vara att åka till Saab och få felkoder utlästa med Tech-2 eller om någon annan har tillgång till detta.

    Även ODB2-läsare ska klara av detta.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46
    juste de glömde jag skriva med... har gjort detta.. dem dillade om att de va termostaten.. men fan de känns skummt... tycker det liknar nått elfel..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Tempgivaren som ger signal till instrumentet sitter på toppens kortsida mot v-lådan till. Denna ger även signal till kylfläkten.
    Termostaten sitter på motorns "baksida" sett ur färdriktningen. Följ den stora kylarslangen så hittar du snart termostathuset. Lite småpill att komma åt men inga stora kostnader att byta och inte så svårt heller.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Felet sitter i termostatet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418
    Termostaten tar 10 minuter att byta och kostar knappt en hundring. bytte min själv för första gången för en vecka sedan, allt med tempstyrning och svaj uppoch ner löste sig direkt + att det inte tog en halvdag innnan motorn blev varm.

    Kristian

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: 9-3 Aero med kylproblem

    oj då... ber om ursäkt att jag uppdaterar den här tråden igen men tänkte att eftersom jag löst problemet, ja det var termostaten som gått sönder, så måste jag ju säga det så att fler med liknande problem kan hitta hit

    MVH Andreas

Liknande ämnen

  1. Turbo/kylproblem-9000 2,3t A50-98.
    Av Cruunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 18:15
  2. Kylproblem 9000
    Av FredrikA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •