Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Få i gång på motorn när man plockat ur den...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401

    Få i gång på motorn när man plockat ur den...

    Har haft en motor som satt i en bil och nu har jag plockat ur motorn och det är en B202
    En sådanhär


    Såhär har jag kopplat det nu har inte startat så skulle vilja starta den så här sen försöka få ett änklare elsystem..


    Sen är på DI/APC boxen går det iväg två kontakter någon som vet nått om dom??


    Någon som har ett elschema på en strippat elsystem lr bilder på något liknaden?? Vore mycket tacksam för hjälp...


    MVH Alex

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 689

    Re: Hur gör man nu daaa

    Citat Ursprungligen postat av alex_svenne
    Någon som har ett elschema på en strippat elsystem lr bilder på något liknaden?? Vore mycket tacksam för hjälp...
    Medan du väntar har du ju tid att snickra till en betydligt tydligare rubrik.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    jag skulle nog se till att motor sitter fast lr står stadigt, borde det inte rör på sej när det hostar igång? har faktiskt inte provat själv nån gång

    lycka till

    mvh erik

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Jo, tänder den när den bara står på golvet så lär den slå en frivolt på plats. Det är nästan så att en VW 1300 motor göt det. Den är på 34 Hk och en boxer är dessutom ganska bred med ganska låg tyngdpunkt. SAABmotorn lär som sagt slå runt...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    mm ska fixa någon rigg innan jag drar igång den men nu vill jag bara se till att jag har gnista så jag vet att allt fortfarnade är okej har bara testar dutta han på starten ännu det funkade i alla fall..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    men problemet är hela elhärvan.. kan man kolla gnistan på en saab motor på vanligt sätt lr måste alla tändstift va jordade till blocket?? och kan det va svårt att få i gång det alla kablar som gick bakot i bilen är kapade och isolerade men inte dom som gick till di/apc boxen under förar stolen är kvar... det systemet va helt löst från resten av elsystemet..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    dom här två kontakterna är det jag funderar över just nu typ där måste det va boxen ska ha ström...


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    Någon som har någon aning...

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 070
    Medlem#
    2661
    Jag tror det stora kontaktstycket är ett testuttag.
    Jag har ett elschema för DI/APC:



    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    26
    Det är helt ofarligt att starta en motor på golvet utan stativ/rigg.
    Lägg några brädor under, men se till att de inte vibrerar iväg, fäst de med spikar.
    Hastiga gaspådrag och avdrag kan få den att röra sig.

    Jag har själv erfarenhet av flera motorer, från 16 liters Scania V8 till skotermotorer, ingen har tippat.

    mvh
    Peter
    mvh Peter
    9-5 Aero combi -03 (Aut, navi, pilot, xenon, vent stol)
    Porsche Carrera 3,2 -86, Golf 1,8 -98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    mm den stora kontakten är en dianogsti utag men den lilla med 4 sladdar ut från boxen det är den jag ringat in på bilden..och vad jag får det så på shemat är det två sladdar till den och två drar vidare till någon grej sen värrkar en gå till plus??


    123 heter kontaktstycket..
    4-poligt skarvhus
    Två i motorummet vid vindrutartorkarmotorn (M1989) ett under högerframstol (M1989) ett i motorumet vid bateriet (M1989)
    ett vid bränslepumpen under bagagerumets golv (M1990)
    ett vid tryckvakt för kylfläckt till höger nedanför vindrutan (M1990)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Vad är det för färg på kablarna som går till kontakterna?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    den fyrpoliga
    Blå & Grön
    Vit/blå & Vit/Brun

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av alex_svenne
    den fyrpoliga
    Blå & Grön
    Vit/blå & Vit/Brun
    De vitrandiga är diagnoskablar, de behöver inte kopplas någonstans. Den blå och gröna är förmodligen till magnetventilen. Lossa kontakten från boxen och mät om du har kontakt mellan blå och stift 33 i handsken samt grön och stift 10.

    De höver inte heller kopplas in men motorn kommer bara gå på GLT utan dessa.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    okej då är det strömmen till boxen som är frågan nu...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    Nu har jag kopplat såhär ingen gnista vad jag kan se har kopplat ihop dom fyra sladdarna mellan boxarna och dom här har jag satt plus på...


    //Alex

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    401
    gnistan kirrad nu ska jag gå på sprutet...

Liknande ämnen

  1. Dålig gång och konstigt ljud från motorn
    Av Sm3karn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 00:28
  2. Någon som plockat av mittdämparen?
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 16:39
  3. Dålig gång på motorn (löst)
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 12:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •