Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Angående laddluftkylare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272

    Angående laddluftkylare

    Igår kväll låg jag och läste en gammal Automobil från 1989. Där provkör dom den (då)nya Lotus Esprit Turbo SE som gentemot den vanliga Turbo modellen är utrustad med laddluftkylare, en så kallad chargecooler som alltså kyler laddluften med hjälp av kylvatten istället för fartvind. Jag vet att SAAB även haft någon enstaka sådan i nån tävlingsbil om jag inte minns fel. För att citera vad som står i tidningen:
    "Simon Wood berättar vidare att anledningen till att man valde en vattenkyld luftkylare är att vatten är 3,7 gånger effektivare än luft som kylmedium. Dessutom har det gjort att man kunnat hålla kylaren mycket kompakt och därmed sluppit öka volymen och minska strömningshastigheten på luften, något som påverkar responsen negativt."
    Om det som nu sägs är korrekt så borde ju en sådan IC vara mycket bättre än en vanlig IC. Så varför används inte sådana här? Är det så mycket dyrare att tillverka? Eller är uppgifterna felaktiga? Att det inte alls är så mycket effektivare?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  2. #2
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    SAAB tog i början av 80-talet, tillsammans med SETRAB, fram en prototyp till en vattenkyld intercooler för og 900, som monterades i ett antal provbilar. Genom kontakter fick jag en sådan av SAAB till min bil. Laddtrycket ställdes upp från det normala 1,0 bar till 1,2 -1,4. IC:n kylde ganska dåligt, men efter att ha lyft toppen och slipat av alla skarpa kanter i förbränningsutrymmet, gick bilen sanslöst bra.

    IC:n monterades på tryckrörets plats och var i princip en gjuten aluminiumburk med en oljekylare i, som luften passerade igenom. Genom oljekylare passerade vatten som kyldes av en annan oljekylare, vilken var monterad framför den ordinarie vattenkylaren. Vid vänster hjulhus monterades en vanlig burk som används för för vidrutespolningen. Den innehöll pump och vatten och var hopkopplad med IC:n och den extra oljekylaren i fronten.

    IC:n var mycket lättmonterad men kylde, som jag sa, tyvärr ganska dåligt. Projektet lades sedan ned av SAAB sedan Ola Strömberg visade dom hur man kunde montera en luftkyld Heuschmidt-kylare i vänster hjulhus. Bökigare att montera, men mycket effektivare. Den lösningen infördes sedan som standard i produktionen.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Så att den skulle vara 3,7ggr effektivare är alltså fel? Eller var det bara saab's konstruktion som var dåligt planerad?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  4. #4
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Det var nog så att SAAB:s konstruktion inte var den bästa. Den kylande arean inne i IC:n var nog inte tillräckligt stor. Vad jag kommer ihåg så var Heuschmidt-kylaren effektivare i alla fall.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  5. #5
    Jag vet inget om riktiga siffror men. Vatten kyler bättre än luft givetvis men det är nog svårt att hålla temperaturen på vattnet nere tillräkligt mycket för att göra någon effekt. Dessutom så kommer det ta större plats än en vanlig IC i slutändan. Men bättre att kyla med 20 gradig luft än 40 gradigt vatten antar jag.
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Sant eftersom Lotus använde ett helt separat system för kylvattnet bara till chargecoolern, där det ingick vattenpump och kylare till vattnet. Dock kanske det var bättre på den bilen än på en vanlig bil där man har större frontarea att placera IC innanför. En Esprit har ju inte direkt någon stor frontarea och inga direkt bra luftintagsmöjligheter heller.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  7. #7
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Sant eftersom Lotus använde ett helt separat system för kylvattnet bara till chargecoolern, där det ingick vattenpump och kylare till vattnet.
    Jag kanske utrtyckte mig oklart, men SAAB:s system var också ett helt separat system. Det hade ingenting att göra med bilens ordinarie kylsystem.

    Lyften till turbon kyldes av den oljekylare (egentligen vattenkylare) som satt i den gjutna aluminiumburken (IC:n). Den oljekylaren kyldes i sin tur av vattnet som pumpades runt i slingan mellan den den frontmonterade oljekylaren, plastburken i vänster hjulhus och IC:n. Vattnet i systemet kyldes av luftflödet genom den frontmonterade oljekylaren (vilken således fungerade som en vattenkylare).
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Vattenkylda intercoolers är inte helt ovanliga på t ex mittmotorbilar med överladdning. Om jag inte missminner mig sitter det t ex på vassare modeller av Lotus Elise och på turbojärnet Opel Speedster Turbo.

    Som redan nämnts är det väl primärt av utrymmes- eller placeringsskäl som man väljer en chargecooler framför en luftkyld intercooler.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Fakta är att en vettig vattenkyld (chargecooler) är bättre än en vanlig luft-luft laddluftkylare.

    De är är effektivare, i synnerhet där man inte har plats för stora nog frontmonterade vanliga IC. Enda kruxet är väl att om man har behov för att kunna kyla maxeffekten under långa perioder, så kan värme ackumuleras i vattnet som kan vara lite jobbigare att kyla ner.


    SAAB använde i alla fall tidigare just sådana vattenkylda IC från Lotus Esprite turbo inne på motorlabbet i bromscellerna. Men då med omvänd funktion, alltså att man använde dem för att värma upp inloppsluften för att simulera t ex. ökenklimat.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Turborulle
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Sant eftersom Lotus använde ett helt separat system för kylvattnet bara till chargecoolern, där det ingick vattenpump och kylare till vattnet.
    Jag kanske utrtyckte mig oklart, men SAAB:s system var också ett helt separat system. Det hade ingenting att göra med bilens ordinarie kylsystem.

    Lyften till turbon kyldes av den oljekylare (egentligen vattenkylare) som satt i den gjutna aluminiumburken (IC:n). Den oljekylaren kyldes i sin tur av vattnet som pumpades runt i slingan mellan den den frontmonterade oljekylaren, plastburken i vänster hjulhus och IC:n. Vattnet i systemet kyldes av luftflödet genom den frontmonterade oljekylaren (vilken således fungerade som en vattenkylare).
    Nejdå jag förstod precis vad du menade. Men Lotus system kan ju dock ha varit effektivare. Men som maximalt skulle insugsluften hålla 60C efter chargecoolern och detta var under max belastning under längre perioder. Under normala förhållanden skulle den vara mycket lägre. Vilka temperaturer ligger insugsluften på i ett vanligt system med luft-luft IC? T.ex på en hyfsat modern bil som en 9-5 Aero?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Trevligt ämne, och hade varit bra om man hade lite siffror att gå efter. Själv har jag experimenterat med min IC och inlopps luft till
    kompressor. Logiskt tänkt (tycker jag) kallare luft in ger också kallare luft ut och givetvis utformningen av IC-s inlopp och utlopp för att få bästa ( största ) kyl yta och inte först till kvarn. I mitt fall med direkt ansluten luftburk, samt trycksatt i spoiler kunde jag få
    kall och fräsch luft in i kompressor ( problem kunde varit vintertid och många minus grader men då täppte jag hållet i spoiler och öppnade ett mellan rum strax efter för att få andning.)
    lite av utförminigen av IC
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=204606

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Ja det kan nog stämma ganska bra. Men frågan är på en bil som saabarna hur kall kan luften bli. Jag menar det finns ju en lägsta temperatur beroende på temperaturen ute. Och tror en bra vanlig IC kan ge nära bästa effekt på en bil som saabarna. Men vill man ha kallare luft så kan man bara sätta in en pump en vattentank och några sprutmunstycken så sätter man igång de när man vill vissa hästarna
    Saab 9-5 2,3t. Där har ni ren ondska.

Liknande ämnen

  1. Laddluftkylare
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:23
  2. angående WG-arm
    Av mikaoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:20
  3. Laddluftkylare
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 21:35
  4. Frontmonterad laddluftkylare gamla 900, söker bilder...
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •