Igår kväll låg jag och läste en gammal Automobil från 1989. Där provkör dom den (då)nya Lotus Esprit Turbo SE som gentemot den vanliga Turbo modellen är utrustad med laddluftkylare, en så kallad chargecooler som alltså kyler laddluften med hjälp av kylvatten istället för fartvind. Jag vet att SAAB även haft någon enstaka sådan i nån tävlingsbil om jag inte minns fel. För att citera vad som står i tidningen:
"Simon Wood berättar vidare att anledningen till att man valde en vattenkyld luftkylare är att vatten är 3,7 gånger effektivare än luft som kylmedium. Dessutom har det gjort att man kunnat hålla kylaren mycket kompakt och därmed sluppit öka volymen och minska strömningshastigheten på luften, något som påverkar responsen negativt."
Om det som nu sägs är korrekt så borde ju en sådan IC vara mycket bättre än en vanlig IC. Så varför används inte sådana här? Är det så mycket dyrare att tillverka? Eller är uppgifterna felaktiga? Att det inte alls är så mycket effektivare?