Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ryckig

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Ryckig

    Hej

    Jag har ett problem, min SAAB 9-5 -98 är mer ryckig när den är kall, detta bara vid låga varv, speciellt när jag motorbromsar. Dock när den har stått i garage eller om motorn är varm så rycker det helt klart mindre. Kan det vara så att temp givaren på bilen min kan vara kass?

    Har för övrigt bytt spjällhus ganska nyligen, tändkassetten är ett år gammal och det är nybytt tändstift. Kan ju vara DI också, har inte testat än, men då tycker jag bilen borde gå dåligt i övrigt. Vad tror ni, temp sensor eller inte? Någon som har liknande problem?
    /Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Kanske är taskiga motorfästen som får motorn att röra sig och det blir ryckigt? En teori i alla fall.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Kanske är taskiga motorfästen som får motorn att röra sig och det blir ryckigt? En teori i alla fall.
    Det låter inte troligt att det skulle vara fästena iom att den beter sig annorlunda beroende på temperatur..

    Det första som ploppar upp i min skalle är vaccumläcka eller lamdaproblem (vilket kan innebära tempgviaren med som du var inne på)
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240
    Hmm besiktade bilen för inte så länge sedan och Lambda värdena såg bra ut, men det kanske ändå kan vara lambdan? Hur kollar man enklast en vacuum läcka? Kanske bäst att lämna in den och be en verkstad gå igenom alla vacuum slangar.
    /Magnus

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Hmm besiktade bilen för inte så länge sedan och Lambda värdena såg bra ut, men det kanske ändå kan vara lambdan? Hur kollar man enklast en vacuum läcka? Kanske bäst att lämna in den och be en verkstad gå igenom alla vacuum slangar.
    Enklast är att gå lös med startgas på vaccumslangarna. Ha motorn igång, spraya på slangarna. Är dom täta så ska du inte få nån skillnad i varvtal på motorn. Varvar den upp aningen så har du en läcka. Se bara till att inte spruta på filtret, då kommer den garanterat reagera
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240
    Har testat med startgas, dock så har jag väl för mig att motorn kompenserar för det? Så startgas funkar inte? Testade med startgas förut, dock ingen skillnad.

    Kan vara så jäkligt att det är något motorfäste också som någon här sa. Kan det vara en motorkudde då? Eller motorkudde stagen som sitter under? SAAB sa att dom aldrig hört någon som har haft dåliga motorkudde stag dock.
    /Magnus

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Motorn kompenserar inte för det. Men då har du iaf konstaterat att du inte har en luftläcka iaf. Kan vara så att du har en läcka i avgassystemet innan lamdan? Låter den konstigt?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240
    Nej den låter inte speciellt konstigt, vet dock att jag har en spricka i mittburken på avgas systemet. Kan det vara det som jäklas tro?

    En fråga, när man startar upp bilen så känns det som att motorn hoppar till. Är det bara vridet? Eller är det fler som har så?
    /Magnus

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    går den dåligt pga avgasläckage så måste läckan sitta innan lamdan så det hålet har inget med saken att göra.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Magnus72
    Nej den låter inte speciellt konstigt, vet dock att jag har en spricka i mittburken på avgas systemet. Kan det vara det som jäklas tro?

    En fråga, när man startar upp bilen så känns det som att motorn hoppar till. Är det bara vridet? Eller är det fler som har så?
    Har du automatlåda ?, för jag hade liknade problem med att motorn, känns som om den hoppar till(startar "hårt")vid start.
    Jag har fått höra att detta är helt normalt,och att det det är något med multiremmen, dock byttes nyligen remmen med medföljande kit från "speedparts", och nu har det där "hårda, motorhoppet" försvunnit!!!! ibland beter bilarna sig väldigt underligt...någon som vet mer om detta fenomen ??

    Ryckig gång...då skulle jag absolut kolla upp DI:n

    mvh från Piteå
    Saab 9-5 AERO sc -02
    SAAB 9-5 VECTOR sc -03

    http://www.garaget.org/?car=86821

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240
    Nej jag har manuell. Ja får ta och testa en ny DI och se om det blir bättre.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. ryckig bil
    Av Zpophy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 22:56
  2. Ryckig
    Av iMP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:34
  3. ryckig....
    Av AeroSmith i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 11:28
  4. ryckig !
    Av v4a? i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 22:18
  5. ryckig t8 -89
    Av Alex_Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •