Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Min bilbyggar historia... (för den som orkar läsa)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Min bilbyggar historia... (för den som orkar läsa)

    Det började för 4 år sedan, nästan exakt. Jag låg i lumpen på Arlanda och var i behov av en bil som kunda ta mig dit och hem på ett så roligt sätt som möjligt. Efter en veckas letande satte jag och en kompis våra bakar på pendeln ut till Södertälje. Väl framme stog den där,
    en 900 T16 -85 med rostiga skärmar, dåliga dörrar men med fint ryt under huven (som oxå var rostig).
    Det blev affär!

    Tre dagar senare tog jag en sväng förbi banken för att plocka ut 9000:- av sparade pengar, satte nosen mot Södertälje och vände hem med en egen bil (som mamma äger).
    Livet rullade på någon vecka innan jag läste på detta forum att man kunda löda om boxen och på så sätt hitta lite extra hästar. Skitbra ju, ur med boxen, fram med lödpennan och där vad jag fast i träsket...

    Veckan efter rostade avgassystemet sönder, lika bra och köpa ett 3" system från speedparts. Sagt och gjort, systemet kom hem, monterades och funkade prima. Tiden gick och till slut var det dax för MUCK och 9000:- i bidrag för att ha pillat sig i naveln i 10 månader.
    Kanon tänkte Oskar, ett öppet filter, röda spridare och en TE05-12B landade hemma strax därefter. När man ändå var i farten råkade det finnas en Bat. Böj till salu

    Allt monterades och SAAB:en kändes som en racer. Så fick den rulla i ca. 2 månader innan jag fattade att en 2,3 topp tillsammans med ett 2,1 insug skulle göra susen. Som vanligt var jag en "svag" människa, delarna kom hem och monterades. Nu fanns det ingen som kunde köra ifrån mig (trodde jag).

    Vid det här laget hade vinter kommit till Enköping, in med bilen i garaget, ur med all inredning, iväg med dörrar, baklucka och skärmkanter till soppen. Jag tror inte jag kommer göra om samma sak igen, allt slipande, spacklande, svetsande, kapande och målande i ett kallgarage. Fy fan säger jag nu!!! Finishen blev sådär eftersom jag inte hade råd med en lack, istället blev det sprayburk

    I november 2003 fick jag råd med lack, valet föll på Volvos titaniumgrå metallic. Enligt mig en skitsnygg färg. De som fick förtroendet var den lokala fordonsskolan (Westerlundska gymn). Viist tog det lite tid, men för 8000:- va valet enkelt. Det blev kanon!!!

    Nu är vi framme i mars, livet lekte och SAAB:en såg ut som en riktig skönhet. Men den började kännas långsam, inte bra alls. Till sommaren inhandlades gröna spridare med Ragnarchip, TD04-18, dubbla 9000 I´C och nya 70 mm tryckrör. När allt detta satt på plats bar det iväg till mantorp och bilsports evenemang. Siktade på en 13 tid, men kopplingen började slira redan på nervägen så den tiden var det bara o glömma.
    Det blev 14,31 och 157 över linjen. Skapligt men inte bra!

    Under hösten 2004 beställdes en nya lameller till kopplingen från dalhems, vipps så satt det en 4 puckad 228 mm sinter på plats. När jag ändå var i farten så portade jag och AERO4EVER (han gjorde mest ) toppen och insuget. Väl hemma monterades allt, vilken skillnad, bättre flöde, bättre gassvar och mer varvvillig.

    Nu var bilen verkligen snabb (hoppades på 300+ hk). Tyvärr hade "misslyckandet" från mantorp satt sig på hjärnan och det fanns bara ett botemedel. En större turbo (Schwitzer), en 46 mm WG letades fram på nätet, lite rör och flänsar till ett X-rör likaså. Nya 839 cc spridare ska också handlas i veckan. De tillsammans med MS (&EDIS) ska få ta hand om soppan och tändningen.

    Förutseende som man är har en catchtack redan svetsats ihop, den kommer matas av org. pumpen, därifrån ska en 220 l/ timme pump mata vidare i en 10 mm ledning till spridarna.

    Ungefär så står bilen idag, lite nerplockad men i väntan på roliga delar

    Så här har mitt och bilens liv tillsammans sett ut, vi har tagit oss igenom både med och motgångar, men efteråt har vi rest oss starkare och snabbare än tidigare...

    Jag skrev det här för att det är kul att dela med sig och förhoppningsvis motivera fler till att visa att en 20 år gammal bil fortfarande kan vara snabb och underhållande. Nått man ska tänka på är att det går att kombinera bilbygga och studier, det senaste året har jag pluggat 60 från bilen.

    Skriv gärna vad ni tycker, pos. och neg. om bilen. Kommentarer om min svenska kan ni skippa ;-)

    Ses på strippen...

    MVH O-snabb
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    417
    Rolig läsning!
    Blir fint det där Oskar. Ska bli roligt att hjälpa till med mappningen av sprutet och lite andra detaljer. Jag står ju redan för en anseenlig del av effekten i din bil.

    MVH
    Carl

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Trevlig läsning!

    Min og900 historia börjar för 3½ år sedan ganska precis, men jag är för trött för att skriva en uppsats nu

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    409
    Fler sådana historier! Roligt att läsa.

    Gjorde du lumpen som flygplatsbrandman?


    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    sundin>> Japp, 10 månader av lökande, men det var riktigt kul och lärorikt.. har du också gjort det?
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 713
    Kul att läsa projektets gång! Tummen upp!


    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Fler sådana historier! Roligt att läsa.

    Gjorde du lumpen som flygplatsbrandman?


    mvh sundin
    Den där lekstugan räknas fortfarande inte som lumpen...
    Audi 80 Quattro

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 294
    kul läsning,verkligen! mer sånt!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 202
    Kan inte låta bli att kommentera svenskan. Tycker att det var mer än tillräckligt.

    Ingen begär att det skall vara så ens gamla svenskalärare gör vågen. Din story gav en klar blick på bilhobbyn utan att man missade någonting.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Den här tråden kommer kanske övergå till en projekttrås så småningom.
    Nu har iaf CSN beslutat att skicka ut lite pengar till, så nu ska det beställas soppapump och spridare...

    Det finns lite bilder o se på nere i profilen...

    Mer feedback
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Jag ger också tummen upp! Tom. flera tummar upp... Informativ läsning utan att man somnar är alltid det bästa.
    Kanske skulle skickat in för publicering i Turbotrycket?
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    409
    Citat Ursprungligen postat av O-snabb
    sundin>> Japp, 10 månader av lökande, men det var riktigt kul och lärorikt.. har du också gjort det?
    Yes, jag var i den absolut sista gruppen på BRS. Grymt bra utbildning

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Tack ska ni ha.
    Nu är pompen beställd från speedpart, spridarna kommer innan helgen.
    Så det som är kvar nu är.... typ allt

    Hur gör man för att få vara med i turbotrycket??
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    730
    Utan att vara helt säker så tycker jag att du kan PM'a Mr Dezent och höra med honom. Om inte mitt minne är sämre än jag tror det är så skriver och pular han i Turbotrycket.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Ingen som har något mer kul och säga om tråden.
    Soppapumpen kom idag från speedparts, nice säger jag!

    Finns lite nya bilder på garaget sidan..
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  16. #16
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    NICE
    DETTA var ett projekt i min smak!!!
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 855
    frå väl dra mitt lilla projekt också då. något förkortat.

    köpte min första bil, en embasadblå 900 -88b när jag var 17½år gammal. 3 dagar efter jag fått mitt körtkort lade jag den i diket. det var rätt dystert just då när försäkringsbolaget löste ut den. men snart fick min bror syn på en vinröd saab 900 CC på en bilfirma i växjö med 13500mil på mätaren. då såg den ut så här
    http://popeye.rty.nu/1999/222-01.jpg.
    den var helt vit i lacken, oxiderad som fan, skeva skivor, trasig backspegel m.m. priset prutades ner till 10.000kr från de 15 dom begärt.

    det blev affär och hemgång. hemma polerades bilen och det gjorde gott! bröjade med att styla min nya bil (var ju nästan 5år sen nu). tonade rutor, 15" alu fälgar, tonade blinkersar och andra skitfräcka saker
    så här vacker var den då
    http://popeye.rty.nu/2000/0327-02.jpg

    dett var år 2000. denna sommaren blev jag sugen på t16konvertering men det blev inte mer än funderingar. trimmade istället mina vilda 110hk genom att ta bort katten och ta bort sista ljuddämparen

    vintern 2001/2002 blev det så dags att konvertera. köpte in en donatorbil och hängde över en t16-88b. regbesiktiga, och sedan var det dags att börja trimma, självklart. var egentligen inte tänkt att bli så mycket alls. kan den dagen i mina vildaste fantasier förstå det skulle bli SÅ mycket trim...

    sommaren 2002 had ejag fått på kjolpaket, köpt 16" superaero, fått på 9000ok och åkte nu med skruvad apc, betteriböj, halvsystem 3", 9000ic och öppet filter. borde levererat runt 220hk kanske. såg då ut så här:

    http://popeye.rty.nu/2002/0421-07.jpg

    denna sommaren köpte jag "den gule" 900an vars kaross numera grewen äger.denna motor had emycket rolig spec och jag täntke ett tag hänga över motorn rakt av. lyckligsvis kom jag på bättre tankar.

    allt kul sparades, resten såldes och vintern 2002/2003 bröjade motorrenovering och projekt rejäl trimnning. motorn renoverades från grunden, topp byttes emot 2.3, matchportat insug, prospark tändning och bränsle monterades, 3" hela vägen. dubbla 9000ic:s samt en mängd småsaker. bilen gick som ett skållat troll, tills den började bråka med mej. det hela berodde på mitt prospakr där jag hade spänningsfall, glapp m.m.

    led även av bräsnlebrist och byggde mej en catchtank och köpte ny pump. även scoophuv har byggts samt en rad ljudinstallationer. växellådan har renoverats av mej själv osv osv.

    tyvärr var inte bränsleproblemet som var det egentligen felet,, utan troligen spänningsfall. detta problem är efter 1år ännu inte löst, jag känner mej aningen motarbetad. men detta året så ska jag jävla i mej få ordning på det! effekten bör när allt lirar korrekt ligga mellan 300-350hk.

    trycker in 2st före/efter bilder som avslutning.

    kaross: http://popeye.rty.nu/bilder/forekaross.jpg
    motor: http://popeye.rty.nu/bilder/foremotor.jpg

    mcyket mcyket MYCKET mer finns att läsa på min hemsida.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

Liknande ämnen

  1. Bevara en historia!
    Av drittling i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 13:57
  2. En historia om en krånglande 95a....
    Av Magnus 99? i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 10:15
  3. Historia om 9000?
    Av occe i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 11:40
  4. STCS Historia
    Av Bolero i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-27, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •