Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varför hände detta??? Jäkla tändmodul!!!

  1. #1

    Varför hände detta??? Jäkla tändmodul!!!

    Hej

    Var inne i fredags på saab och lät dom bytta min styrbox till en annan jag har med nordic steg 1 i.

    Han avcodade den gamla och gifte in den andre men när han skulle prova bilen så tände sig motor lampan men då trodde han att det var för att bilen miss tände lite. Så han släcke fel koden men skiten lyste igen och med lite felsökning så konstaterade han att det var tändmodulen som felet låg i.

    Varför går denna sönder just när man bytt box????
    Maximal otur eller ska det bara vara så.

    Har en 9-3 SS -03 1.8t 150hk som förhoppningsvis ska få komma upp till 210hk.

    Tacksam över lite kloka svar.

    MVH Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Varför hände detta??? Jäkla tändmodul!!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Martin
    Hej

    Var inne i fredags på saab och lät dom bytta min styrbox till en annan jag har med nordic steg 1 i.

    Han avcodade den gamla och gifte in den andre men när han skulle prova bilen så tände sig motor lampan men då trodde han att det var för att bilen miss tände lite. Så han släcke fel koden men skiten lyste igen och med lite felsökning så konstaterade han att det var tändmodulen som felet låg i.

    Varför går denna sönder just när man bytt box????
    Maximal otur eller ska det bara vara så.

    Har en 9-3 SS -03 1.8t 150hk som förhoppningsvis ska få komma upp till 210hk.

    Tacksam över lite kloka svar.

    MVH Martin
    Jaså, Saab hjälper dig med såna här jobb?

    Låter som du inte hade rätt program i din box, "tändmodulen" är inte av samma utförande alla årgångar. Men det har nog Nordic koll på om du frågar.

    //Mr MEP

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Du har ingen tändkassett, du har separata spolar till varje cylinder, sen har du dock en box som omvandlar rådata från varje spole. Men det är väldigt ovanligt att den går sönder, brukar oftast vara någon spole som pajjar.

    Spolarna är samma fram till -08 iaf, men CDM:en är samma 03-04, 05- är en annan.



    CDM:


  4. #4
    Men på nordic hemsida så står det att deras programvara går ifrån -03 och uppåt.

    Men när han läste fel koden så stod det något om knackindikerings eller nått sådant.

    För bilen går ju framåt men tydligen ska den bara utveckla max 170nm med denna fel kod.

    Nu har jag i alla fall beställt en ny tändmodul från en bil skrot så får väl hoppas att det ska fungera sen.

    Kom gärna med fler kommentarer som kan hjälpa mig med problemet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Då är det CDM:en "Combustion Detection Module". FörbränningsAvkänningsModul Omvandlar rådata från tändspolarna till nåt användbart för ECM:en (motorstyrdonet). Funkar inte den är det obra. Vette fan om jag ens hade kört, en duktig spikning och du får foder och hela helvetet i knät

  6. #6
    okej, det lät ju inte bra.

    Bilen går ju sämre än förrut, jag får väl låta bilen stå tills jag har bytt grejen.

    Finns det något sätt att nolla felkoderna i bilen utan saab tech 2 grejer?

    Typ ta den plus kabeln eller nått sått.

    MVH Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    198

    Re: Varför hände detta??? Jäkla tändmodul!!!

    Citat Ursprungligen postat av Aero-Martin
    Hej

    Var inne i fredags på saab och lät dom bytta min styrbox till en annan jag har med nordic steg 1 i.

    Tacksam över lite kloka svar.

    MVH Martin
    Den boxen hade du sen tidigare eller har köpt begagnad låter det som?
    Om du har mjukvara till fel årsmodell ger det de här symptomen. Som sagts tidigare i tråden: "CDM'en" skiljer sig mellan årsmodellerna. Om du ser på trimföretagets hemsida att effekten är densamma betyder inte det att "basmjukvaran" är densamma.

    Tyvärr tror jag att det är bortkastade pengar för dig att köpa en likadan modul från skroten; det är nog ny mjukvara som gäller för dig.

    När det gäller att köra med bilen: JAG skulle köra försiktigt med bilen. Vill du nolla check engine så lyfter du på batteripolen ett tag. Detta hjälper dock inte i detta fallet då felet kvarstår och du snart kommer få check engine igen, men kan vara bra att veta i framtiden.

    Kan inte meken gifta tillbaka ditt gamla styrdon igen?

    Mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Tag kontakt med tuner företaget och se till att du får rätt programvara istället. Är ju dumt att byta andra delar när problemet kom när du bytte box.

    Du skall ta det väldigt lungt tills du fått ny programvara ilagd allra helst sätt i orginal boxen snarast möjligt för att undvika motor skador.

    Mvh Håkan

  9. #9
    Okej, tacksam över svaren.

    MVH Martin

Liknande ämnen

  1. Ett jäkla oljud vid stereobyte 9-5
    Av RacingEdition i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 20:58
  2. Detta hände när jag köpte mig en saab 9-5 aero
    Av dr.one i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 23:56
  3. Vad är detta och varför skramlar den? (Bild)
    Av bub i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 20:13
  4. Varför tar man bort detta?
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 00:58
  5. Hjälp mig med detta!!! plz. Varför lyser min "chech en
    Av J-J-J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •