Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skillnad på lyktglas 9-5 my 02 och 01?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Skillnad på lyktglas 9-5 my 02 och 01?

    Har blästrade lyktglas (plexi) på min 9-5 my -02 och håller på att leta nya.

    Problemet är jag inte hittar några som har till -02, Saab lär ju iofs ha men då får man väl betala därefter. På speedparts har de nya glas för 545kr/st men de ska passa årsmod 98-01.

    Vad är skillnaden? Är det kört att få dit glas från Speedparts på min -02:a? Nån som provat?

    Vad säger för övrigt bilprovningen om blästrade lyktglas?
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Hela fronten skiljer, således också lyktorna så det går ej. Går nog inte
    att byta enbart glaset (som f.ö. är i plast).

  3. #3
    precis som scnabeln säger, hela fronten är annorlunda. Tänkte göra precis som du, att bara byta glaset(plasten), men icke sa nicke..SAAB vill sälja hela lyktor, men här kommer ett tips som funkade tillfredställande för mig..kräver dock lite arbetstid.

    Mtrl= våtslippapper eller klossar 1500 och 2500 kornighet, om du inte har, se till att låna en polermaskin(ej med dubbelhuvuden, du behöver kraftigare än så), rubbing/poleringmedel.

    -- låt lyktorna sitta kvar på bilen(bättre stöd), låt våtslipkloss/pappret ligga i blöt ca 1 timme innan du börjar (vatten+ en dutt med diskmedel), sen börjar du tålmodigt med lätta cirkelrörelser slipa på lyktorna, blöt ofta med såpvattnet. När du tycker dom ser riktigt jävliga ut är det dags för den finare av slipdukarna, fortsätt så tills du har en jämn o fin yta på båda glasen( dom ska bli "mjölkiga"). Nu är det dags att snygga till dom och då drar du igång polermaskinen..kör på låga varv till att börja med och prova dig fram till bästa resultat..kan skilja lite beroende på vilka medel du använder(själv kör jag med LAHEGAS nr 11). När du uppnått det resultat du vill, kan du gärna köra lite vax på ytan (gärna med maskin).--

    Mina så riktigt sunkiga ut, men efter denna behandlig lever dom garanterat något år till...folk har till och med trott att jag köpt nya..*ler*

    så kan du tänka dig att lägga ner lite tid så är detta en lösning...

    Ha det bra där ute alla saabisar
    Saab 9-5 AERO sc -02
    SAAB 9-5 VECTOR sc -03

    http://www.garaget.org/?car=86821

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Med tanke på att Saab skulle ta över FEM TUSEN för två nya lyktor så är det klart värt att lägga ner några timmar istället...

    Hittade detta medel på clasans hemsa, tänkte se hur det funkar:
    Polerpasta Sonax.
    För polering av Acryl & Plexiglas. Perfekt till hjälmvisir, husvagnglas, båtrutor, MC-kåpor, baklyktor m.m. Tub om 75 ml.
    http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=14393405

    Återkommer med rapport.
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56
    Polerpastan ovan funkade fint att polera med, men det var nödvändigt att slipa av först.

    Använde det jag hade hemma så det blev 600 våtslippapper först och sedan på med polermaskin och polerpastan. Hade nog varit bra att kunna köra ett finare slippapper emellan, men hade inget hemma. Lade ca 30 minuter per sida totalt och resultatet blev helt okej, de grövre märkena sitter kvar men glaset är numera klart istället för mjölkigt.

    Tack för info och tips!
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

Liknande ämnen

  1. Fula lyktglas 9-3 2001
    Av Pontaaa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 19:40
  2. Byta lyktglas 9-3SS?
    Av tobbelibobbe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 21:51
  3. lyktglas bak till 900 T16 -84
    Av pirre7 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 23:20
  4. Byte lyktglas?
    Av Airflow i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •