Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Gömma eller täcka för ABS-lampa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    11

    Gömma eller täcka för ABS-lampa

    Hur gör man lättast detta? Jag ska besikta bilen (9000CD -90) på onsdag och givaren på vänster sida har pajjat och hinner inte fixa det innan dess och har inte råd heller för den delen :P Vet att den inte kommer gå igenom så länge den lyser så är det någon som har nåt tips på att täcka över den på ett lätt sätt?

    Alla tips är varmt välkommna.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Är du säker på att alla tips är välkomna? Mitt första tips är nämligen att besiktningen kollar nog att lampan lyser när bilen startas och sedan slocknar efter en stund. Så om du vill du vara säker på att bilen ska klara besiktningen, vad avser ABS-funktionen, så är en övertäckt lampa inte rätt väg att gå. Ett tips rent generellt när det gäller lampor som inte ska lysa, skruva ur och lägg den i handskfacket. Då andra troligen kommer tipsa om att om du inte har råd att reparera bilen så ska du inte köra med den så låter jag bli att ge dig det tipset.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    koppla ihop lampan med oljetryck eller CE som med är tända när man startar....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Nu får ni ju ta det för vad det är, men om man har en så pass gammal bil att de levererades både med och utan ABS allteftersom man kryssade i beställningen så borde det väl vara rätt enkelt att bara ta bort ABS-lampan i instrumentet och låtsas som att bilen inte har ABS?
    Självklart är detta ju inte ett sätt att "laga" en trasig ABS som man fått anmärkning på innan!
    Men, om man kommer in med bilen och den inte haft anmärkning på lampan innan så skall det väl till en rätt klurig besiktningsman för att gå fram och kolla om verkligen inte bilen har ABS? På en 9000 så måste de väl öppna akvariet också eller är de så skickliga att de kan se det någon annanstans, typ kolla säkringsboxen. Är de verkligen så företagsamma om inte lampan lyser alls?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Är ju inte direkt svårt att kolla ifall det sitter givare på varje hjul.. Nu har jag ju iofs inte kollat en 9000 utan ABS, men jag kan inte tänka mig att det sitter givare på varje hjul ifall man inte har ABS. Men en sådan nitisk besiktningsman växer nog inte på träd tror jag..

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    På polarens bil gjorde vi så att vi tog ur klockan o sen stack man in näven och drog bort det stora kontaktstycket som sitter på instrumentet o sedan tejpade vi en av kontakterna och sedan kollade vi om det var rätt men de va det inte men andra försöket hade vi släckt lampan hahah!!

    Dock ska man laga inte fuska så men i nödens stund funkar det
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Samma erfarenhet från min fattiga studenttid, då drog jag en kabel från
    lampan till högersidan på passagerarstolen så jag kunde tända och släcka
    lampan när han startade bilen. Överkurs kanske?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Hade det inte varit enklare att laga den!?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hade det inte varit enklare att laga den!?
    Det enklaste är inte alltid det billigaste... I detta fallet kanske det både var den enklaste och billigaste lösningen.

    En "workaround" som det så fint heter.

    Mvh

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Är Bes-mannen lite erfaren så ser han direkt om det sitter ett stort klumpigt ABS-agg under huven eller inte, så tänds inte lampan så..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    78
    min erfarenhet av detta är att de ser att det finns ABS - hade nämligen liknande problem vid min besiktning... Så, om lampan inte tänds och sedan slocknar när de startar bilen kommer de "ana ugglor i mossen" och fråga sig vad som har gjorts...

  12. #12
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Jag har besiktat min gamla 9000 med trasig ABS för några år sen.
    Lossade helt enkelt jord-kabeln till ABS-styreneheten för att slippa lampan.
    Betydligt mycket enklare än att försöka skruva ur lampan enligt mig.

    Inget gnäll från bes-man och veckan efter så lagades ABSen igen.
    Även jag hade trasig senor.
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Är det inte lite svårt att se det på en 9000? Sitter inte mycket av det där i akvariet?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484
    Jag hade problem med ABS-lampan på min Corrado. Lampan lös men ABS'n funkade precis som den skulle så jag kopplade ur lampan. Gick igenom besiktningen båda gångerna jag besiktigade den under min tid som ägare till den uta några som helst problem/kommentarer från besiktningsmän...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Är det inte lite svårt att se det på en 9000? Sitter inte mycket av det där i akvariet?
    Styrboxen sitter i akvariet men inget mer. Resten sitter i motorrummet på torpeden...

    Däremot så kan du parallellkoppla ett par ingångar i styrboxen så att boxen tror att alla givare fungerar. Eller så löder du bara dit en annan kabel på givaren...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Mitt tips är att laga den då det kan vara mer eller mindre livsfarligt när inte ABS:n funkar på en bil som har detta standard då det är mer eller mindre lika mycket bromsverkan fram som bak .Har man dock inte råd att åtgärda detta som "fattig student" och man inte kan få hjälp av mamma eller pappa med detta dilema så är väll det minst "farliga" sättet jag kan komma på är att byggla signalen frän den fungerade framhjul:s sensorn till båda sidorna.

Liknande ämnen

  1. Gömma slutsteg 9-5 -06 Kombi
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-08, 11:34
  2. Instrumentbrädan, lampa eller säkring?
    Av aoup i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 18:53
  3. diod eller vanlig lampa!
    Av Aero -97 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 19:19
  4. Gömma slutsteg 9000
    Av TobiasLundgren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 00:01
  5. Vart kan oljan gömma sig
    Av Jesper 1873 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •