Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ACC död på en 9-3 aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    26

    ACC död på en 9-3 aero -02

    Har preics skaffat mig en 9-3 aero från -02. Har haft bilen i ca 3 veckor nu, och idag efter jag tvättade bilen, så på vägen hem så märkte jag att det blev immigt som fan i bilen. Och skulle då sätta på fläkten ännu mer, men märkte då att den va helt sten död. Även om jag sätter på max effekt så händer det ingenting. Kommer kanske lite, lite luft men det är knappt så det känns..
    Vad kan felet vara?
    Någon som har haft något liknande?
    Bilen har precis slagit över till 10k mil.
    - Kör du först, så väntar jag där framme -
    http://www.garaget.org/-Blomman-

  2. #2
    skulle gissa på fläktstyrdonet.. fick detta utbytt på min för 2 månader sedan. kostar ca 800 kr på saab..
    Pontus Nilsson.
    --"Ett kvicktänkt citat bevisar ingenting"--
    http://www.garaget.org/?car=136688

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    men det styrdonet ska väl inte gå sönder utan vidare? den brukar gå sönder om ex något fastnar i fläkten och liknande.. Men du kan ju mäta om du får ström fram till Fläktmotorn iallafall, har du det så är det fläktmotorn eller styrdonet som är paj.. Men vilket av dom hur man vet det vet inte jag, ska väl gå och resistans mäta styrdonet kanske för och få reda på det..

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: ACC död på en 9-3 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av -Blomman-
    Har preics skaffat mig en 9-3 aero från -02. Har haft bilen i ca 3 veckor nu, och idag efter jag tvättade bilen, så på vägen hem så märkte jag att det blev immigt som fan i bilen.
    Inkluderade tvätten också motortvätt? Kan ju vara fukt i nått kontaktstycke eller nått.. Kanske inte så troligt, men möjligt..


    Först och främst skulle jag kolla över säkringarna, bara för att det är så enkelt att göra.

    Som steg 2 skulle jag göra en felkontroll på ACC,n genom att hålla in Auto och OFF. Har man fel i systemet så kan den i vissa fall hitta fel på det viset. Internt fel på ACC-enheten bör den t ex hitta. Om den hittar några fel så skulle jag försöka få felkoden utläst för att få bättre hum om vad som är fel. (Dock är det inte troligt att det är något fel på enheten, men det är också en sån enkel grej att kolla så att det är lika bra att göra).

    Som steg 3 skulle jag prova att försöka mäta upp eller byta ut fläktstyrdonet. Det är inte helt jätteovanligt att fläktstyrdonet pajjar.

    Och som steg 4 skulle jag ändå titta på om fläkten mår som den ska. Man kan ju t ex försöka tvångsmata fläkten med ström t ex för att se om den går ö.h.t. Troligtvis är det inte fläkten i sig som är trasig då den ofta ger en indikation på att den håller på att ge upp innan den dör helt, så som att den gnisslar, går sämre ibland och bättre ibland osv. Har du inte märkt något sådant så tror jag inte på att fläkten är paj, även om det naturligtvis är en möjlighet det också.



    Citat Ursprungligen postat av Joo
    men det styrdonet ska väl inte gå sönder utan vidare? den brukar gå sönder om ex något fastnar i fläkten och liknande..
    Nja.. Det är ju en elektrisk pryl. Elektriska prylar överlag, om det så gäller glödlampor, tv-apparater eller fläktstyrdon så kan de få för sig att gå sönder emellanåt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •