Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: *FIXAT!* TCS lampa lyser + taskig gång 9K Turbo -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Charleswood
    Inlägg
    23

    *FIXAT!* TCS lampa lyser + taskig gång 9K Turbo -92

    Fick problem med bilen idag. Körde ca 3km och stannade bilen. När jag efter en timme skulle starta och åka hem så far motorn upp på fullgas direkt när jag startar. Detta händer 3 gånger. 4de gången får jag igång motorn normalt, men har då en jävligt trögtrampad gaspedal samt nada tomgång istället och TCS lampan börjar lysa. Vet att jag troligen har en defekt vevaxelgivare, kan det vara denna som fuckar upp hela systemet? Det har gått att köra bilen normalt med full effekt i flera veckor, men ibland har det hänt att han ryckt och enbart gått på grundladd.
    9000T 2,3 CD -92

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    54
    Hej jag tror inte att det är vevaxelgivaren som bråkar. Jag är rätt säker på att nått i tcs systemet gett upp o det kan va rätt besvärligt . Bästa att göra är att åka till saab o be dom ta ut felkoderna på så vis vet du antagligen vart du ska börja att byta saker .Anledningen att gaspedalen är trög och att bilen går dåligt är att den går på ett nödprogram kallat limp home ./mvh chricka
    saab 9-3 -01 Aero
    saab 9-5 -05 biopower

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    325
    Låter som strul med Urluftningsventilen (artnr. 40 15 202).
    Den mojäng som sitter på torpedväggen framför passageraren. Den med en slang från spjällhuset, en slang (med backventil) från plenumkammaren, en kort slang som går rakt ut i luften samt en 2-polig kontakt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Citat Ursprungligen postat av Berra
    Låter som strul med Urluftningsventilen (artnr. 40 15 202).
    Den mojäng som sitter på torpedväggen framför passageraren. Den med en slang från spjällhuset, en slang (med backventil) från plenumkammaren, en kort slang som går rakt ut i luften samt en 2-polig kontakt.
    Ett tips är att mäta på de det ska vara 30 ohm.

    Mvh

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Charleswood
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Berra
    Låter som strul med Urluftningsventilen (artnr. 40 15 202).
    Den mojäng som sitter på torpedväggen framför passageraren. Den med en slang från spjällhuset, en slang (med backventil) från plenumkammaren, en kort slang som går rakt ut i luften samt en 2-polig kontakt.
    Oki, tack för tipset... Men grejen är att den ventilen byttes i somras... Iofs ingen garanti. Men det är ju värt en koll, helt klart.
    Fler tips mottages gärna ifall detta inte är felet.
    9000T 2,3 CD -92

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    54
    Det är rätt svårt att gissa för tcs systemet består av så många saker.O det blir garanterat inte billigt att gissa vad du ska byta .Så jag står kvar vid att låta saab ta fram felkoderna.
    saab 9-3 -01 Aero
    saab 9-5 -05 biopower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Charleswood
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av CCturbo
    Det är rätt svårt att gissa för tcs systemet består av så många saker.O det blir garanterat inte billigt att gissa vad du ska byta .Så jag står kvar vid att låta saab ta fram felkoderna.
    Har fixat tid tills på tisdag för felsökning. Men har kollat lite mer själv nu...
    Vet inte när det skall bli spänning till ventilen på torpedväggen, men det blir aldrig någon när jag mätt iaf. Ventilen verkar OK. Bilen går som han ska med fullt ladd mm, det som saknas är tomgångsreglering samt att TCS lampan lyser (Den röda) Jag misstänker att spjällhuset har gett sej.
    Vad ska hända om man suger/blåser i vakumslangen till svarta dosan på spjällhuset? Någon som kan testa?
    9000T 2,3 CD -92

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 340
    Citat Ursprungligen postat av Dreamspace
    Citat Ursprungligen postat av CCturbo
    Det är rätt svårt att gissa för tcs systemet består av så många saker.O det blir garanterat inte billigt att gissa vad du ska byta .Så jag står kvar vid att låta saab ta fram felkoderna.
    Har fixat tid tills på tisdag för felsökning. Men har kollat lite mer själv nu...
    Vet inte när det skall bli spänning till ventilen på torpedväggen, men det blir aldrig någon när jag mätt iaf. Ventilen verkar OK. Bilen går som han ska med fullt ladd mm, det som saknas är tomgångsreglering samt att TCS lampan lyser (Den röda) Jag misstänker att spjällhuset har gett sej.
    Vad ska hända om man suger/blåser i vakumslangen till svarta dosan på spjällhuset? Någon som kan testa?
    Ventilerna kan du ohm mäta är det inte 30ohm så är de trasiga.Vakumslangen på svarta dosan vid spjällhuset går till en gummi vakumklocka.Så om du suger eller blåser i den så ska den inte kunna gå ut nån luft den ska vara tät.

    Mvh

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Charleswood
    Inlägg
    23
    Felet är fixat. Var helt enkelt generatorkolen som var slitna så bilen fick för taskigt med ström, samt en glappande kontakt.
    Men bara för att sabba nöjet över så enkla fel så pajade ett vevlager på vägen hem från verkstaden. Någon som vet om det går skifta utan att behöva plocka ur hela motorn?
    9000T 2,3 CD -92

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    lossa toppen och sumpen ta paketet nedåt.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2,0 turbo Abs lampa lyser
    Av Labane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 21:11
  2. Taskig gång og900 1988
    Av mekar-micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 00:27
  3. Smattrande reläer och taskig gång
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •