Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trasig toppackning, ng900 V6

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 301

    Trasig toppackning, ng900 V6

    Hittade en ytterst prisvärd -94'as ng900 här i krokarna, dock med V6'a och brusten toppackning! Min fråga är då, är det standardfel med dessa motorer att packningarna sticker eller är det så jävligt att topparna skevar till sig 8 dar i veckan?

    Visst är det kamrem på dessa krabater btw?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    vanligt vet jag inte om det är men det är ett ganska stort jobb och ja det är kamrem på dem.
    Skruvar man själv så är det väl inte hela världen men bilen ska nog vara väldigt billig om det ska löna sig eller om man nu tänker ha den själv.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 301
    Tja, en 94'a, skinn, stora stereon, automat, "all el", besiktigad ua, ska enligt säljaren gå bra (förutom packningen då) och växla som det ska... Det konstiga i kråksången var att bilen ska ha gått 35 men motorn bara 5-6, rimmar illa med trasig toppackning?

    Pris? 7k:-

    Ska åka och kika på den imorrn om den är kvar, ser det bra ut så kniper jag den nog, har ju eget varmgarage numera och behöver inte ha panik varje gång man ska göra nåt "större"!

  4. #4

    V6

    Har haft 2st ng900 V6 båda gick topp packningarna båda ggr vintern och alltid den innre. Motorn måste ut och du bör byta båda sidorna annars så går den andra rätt snart. Om läckan vart länge kan även blocket behövas plannas och det kostar mer än att köpa en bättre beg fungerande motor. En renovering går på ca 12000 kr i delar och arbete bara nya bultar går på 3000 kr för de går ej att använda igen då går alltid av. Detta är ingen SAAB motor utan från början en USA motor som satt i Chevrolets snikbilar och sedan i Opel Omega så grejorna är sköra och känsliga.
    Det brukar finnas nya motorer från SAAB i England (där många motorer är ihopskruvade från början )för ca 12000kr + frakt ca 3000kr.
    900-94, 900-95, 9-3 Aero 02, 9-3 NG Aero 06,

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 301

    Re: V6

    Citat Ursprungligen postat av MR TULO
    En renovering går på ca 12000 kr i delar och arbete bara nya bultar går på 3000 kr för de går ej att använda igen då går alltid av.
    12000 i delar för att byta toppackningar??

    Någon som kan verifiera allt detta?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    hej
    nä jag kan inte verfiera 12000:- för delar. men sant att bultar måste bytas pga dom har nått sin sträckgräns. gissar att dom kostar c:a 300:- plus lite packningar
    men motorn behöver INTE ur har själv bytt kolvar o stakar med motorn kvar i bilen.
    byta båda packningarna njae det är väl tycke o smak som avgör det ,inte helt nödvändigt att göra.
    det du ska göra är att se till att kamdrivningen är helt ok framför allt den konsollen med två spännrullar, var visst lite klen på tidiga bilar byttes på garanti då men man vet ju inte om någon kanske slank igenom...
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 301
    Bilen var i övrigt rätt risig så ingen deal här inte, kikar vidare efter lagomt renoveringsobjekt här i faggorna!

  8. #8

    V6

    Jag talar om delar och arbete, ingen ide att byta packning utan att kolla och troligtvis plana toppen/topparna. Det är rätt svårt att byta utan att ta ur motorn och det tar troligtvis kortare tid att plocka ur den. För mig tog det max 2tim att ta ur motorn. Det finnes naturligtvis piratgrejor att få från tex Speedparts då kan du komma undan med några tusingar om du skippar planning osv osv men men...
    Sannolikheten att avgasbultarna går av när du skall ta bort dem är rätt stor mkt vanligt på dessa motorer. Renoverade en slik motor fast en 3.0 för 3mån sedan som satt i min brors Omega dyrt och pyssligt. Fast det är värt det för de går mkt bra när de fungerar hänger lätt av en standard SAAB 2.0 T.
    900-94, 900-95, 9-3 Aero 02, 9-3 NG Aero 06,

Liknande ämnen

  1. Trasig toppackning? Saab 9-3 ss
    Av nemesis89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 03:54
  2. Trasig toppackning?
    Av matmol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 11:22
  3. Trasig topp eller toppackning?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 14:48
  4. Garanti på garantiarbete? Nu trasig toppackning...
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 23:44
  5. Trasig toppackning?
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •