Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "Batteriräddare" i saab 9-5 aero -00

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    "Batteriräddare" i saab 9-5 aero -00

    Hej.

    har bara läst lite löst i manualen bl.a. om hur 9-5an stänger av lampor etc för att skydda batteriet från att laddas ur, och jag undrar, för ett framtida projekt, var detta styrs?

    förösker projektera och budgetera en dator installation i bilen via en laptop i standby läge, men det förbrukar ju ström det läget och då vill jag bryta förbrukningen för att spara batteriet , men inte bara via en "timer" utan lite smartare helst, typ bara när det behövs...

    finns det nån bra lösning på detta eller är det bara tidsinställda relän som styr detta?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    En laptop kan man som regel ställa in att den går över i "Hibernate" efter en viss tid och då drar den inte mer ström än vad laddaren drar i tomgång. Visst, det tar lite längre tid att starta jämfört med standby, men det är ändå en ganska enkel lösning på problemet.

    Den inbygda funktionen i 9-5'an kan ju inte fungera speciellt bra heller eftersom jag vart stående kvar i garaget efter att ha lekt lite väl mycket med diverse elektroniska pryttlar.
    Storstädning med öppna dörrar och elstolar tar visst ut sin rätt

    Sedan finns det speciella shutdown controllers som skulle gå att använda, men det blir nog lurigt att få det att fungera ihop med en laptop på ett snyggt sätt om man vill att burken ska stänga ner på ett kontrollerat sätt.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Den inbygda funktionen i 9-5'an kan ju inte fungera speciellt bra heller eftersom jag vart stående kvar i garaget efter att ha lekt lite väl mycket med diverse elektroniska pryttlar.
    Storstädning med öppna dörrar och elstolar tar visst ut sin rätt
    Tusan, jag som trodde att det där verkligen funkade...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Ham man motorvärmare så kan man ju instalera en batteri laddare på bilen batteri som underhålls laddar batteriet varje gång som motorvärmaren trycks in.
    Men att ha något som drar ständig ström i bilen är inget att rekomendera.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Den inbygda funktionen i 9-5'an kan ju inte fungera speciellt bra heller eftersom jag vart stående kvar i garaget efter att ha lekt lite väl mycket med diverse elektroniska pryttlar.
    Storstädning med öppna dörrar och elstolar tar visst ut sin rätt
    Japp detta hände mig senast i lördags när jag höll på att dra kablar till bilstereon. Alla lampor i bilen på i ett par timmar sen fick man ha starthjälp... Inte kul alls...
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 "Aero" 2.3, 225hk, 1998, 22000 mil, originalturbo.
    Av dboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 18:43
  2. Startspärr med dubbla spärrar! "Saab aero 9000"
    Av Kecke 46 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-02, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •