Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Torkare fram - 9000-97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152

    Torkare fram - 9000-97

    Hej!

    Mina torkare fram (9000 CSE-97) är lite lustiga för tillfället. De rör bara på sig då jag håller i spaken för spolning vid ratten i spolläget. Så fort jag släpper så stannar bägge torkar-armarna vid vardera lykta. Dessutom går de väldigt långsamt. De kan stå rätt upp - eller hur som helst när de ej används - dvs de går inte tillbaka till ursprungligt läge igen.

    Trodde innan att det var vänster torkarmotor som var kass (den var still länge) men nu vet-i-sjutton!

    Tips? Kanske ska testa dra ur kontakten för vänster- resp. höger torkare och se om det kan vara fel på någon av motorerna som e kass???

    /Jonas, Göteborg

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Vad jag har förstått finns det något relä i den vänstra torkarmotorn. Fanns en länk med en gudie om hur man fixade det.
    Själv kopplade jag ur min torkare, tycker inte det är något stort problem på 9000 att köra utan strålkastarrengörning.

    Mvh Jonathan
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Misstänker att det är denna länk som du tänker på.

    Här står det även hur man bär sig åt för att reparera.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Tack!!!

    Får hoppa på detta när tid finnes... (när!?!?!?!?)

    /Jonas

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Det är antagligen säkringen som gått sönder.

    Av nån outgrundlig anledning så kan de fortfarande röra på sig utan säkring, men de tappar automatiken med trasig säkring. (I alla fall på ng900)

    Troligtvis har säkringen gått för att någon av torkarna börjar bli sliten (och går för tungt) och då är ju joH900,s tips klockrent.

    Tror jag i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Strålkastartorkare

    Hej, som det sägs, det är troligen säkringen som är kass och då får motorerna ingen 12v via säkring och tändrelä.
    Att torkarna fungerar vid spolning beror på att de då matas med 12v via en annan säkring.
    Det sitter en lägesbrytare i varje enhet.
    Vanligt fel är annars elmotorerna i torkarenheterna, för att reparera dessa finns det som sagt en tråd.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Mmm, säkringen är trasig. Men om jag sätte ri min säkring går torkarna för full och spolningen hela tiden. Så jag åker utan säkring...
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Då har du nog felet i torkarreläet eller i spaken för spolare vid ratten.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    "Mmm, säkringen är trasig. Men om jag sätte ri min säkring går torkarna för full och spolningen hela tiden. Så jag åker utan säkring..."

    PRECIS! Det var ju det som hände för mig också! Kom ut till bilen en kall decemberkväll, spolade rutan snabbt och den fortsatte att spola och torka tills spolarvätskan var slut. Säkringen gick. Samma hände då jag satte i ny säkring.

    Vad göra? Torkarrelät sitter?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Då har du nog felet i torkarreläet eller i spaken för spolare vid ratten.
    Någon som vet hur man går till väga för att ordna upp detta???

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Dioden i matningen för starta motorn är kass. Bara att klippa upp rätt kabel och löda in en vanlig diod i serie. Kabeln är kopplad till spolarpump och torkarmotorer och behöver därför en diod för att inte sätta igång spolaranläggning.

    J.K Nilsson

    Förtydligande: Dioden sitter i torkarmotorn inguten i gummimassan där sladdarna går in.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Kolla länkarna joH900 la in! Där har du perfekt beskrivning på hur du fixar felet.. Annrs kan man ju bara byta torkarmotorn.
    Eller som jag du koppla ur dem..
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Vet att vänster motor var kass från början, om jag nu kopplar loss den (och den ÄR trasig), bör höger torkare då fungera som den ska?

    I så fall är det bara att byta den, för jag köpte en begagnad för några månader sedan, har bara inte tagit mig för att kolla på det ännu...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Orust
    Inlägg
    88
    Höger torkare lägger också av om du kopplar ur den vänstra. Byter du den vänstra och den är hel ska allt funka som vanligt.
    Volvo 242 DL 75a OrangeEd Finbil http://www.garaget.org/?car=35133
    Och en massa Saabar, mest 9000..

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    152
    Bytte vänster torkarmotor, och nu går den perfekt - men höger är fortfarande likadan, dvs den rör bara på sig då jag håller in spolarspaken i bilen.

    Får kolla om jag kan köpa en ny till höger helt enkelt, tror inte jag får ihop den igen om jag skruvar isär den...

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Bytte vänster torkarmotor, och nu går den perfekt - men höger är fortfarande likadan, dvs den rör bara på sig då jag håller in spolarspaken i bilen.

    Får kolla om jag kan köpa en ny till höger helt enkelt, tror inte jag får ihop den igen om jag skruvar isär den...
    Men kom igen nu. Om du i alla fall ska köpa en annan så måste du ju prova först. Du har ju inget att förlora liksom...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Torkare på bakrutan? 9000 CS
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Allmänt
    Svar: 68
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •