Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bränslepumpshelvete...

  1. #1

    Bränslepumpshelvete...

    Hej,

    Jag har åkt på ett jäkligt underligt problem med min
    Bensinpump på en saab 9-5 års. -99
    Jag har bytt bensinpump, och dess tillhörande "armatur", tre gånger på en vecka på grund av att den varje gång "skjuter" av t-korsningarna och även kopplingarna som sitter på undersidan av locket har gått sönder. hinner kanske köra ½ mil innan bilen tvärdör.

    Någon som har en aning varför den gör så och vad man kan göra åt det? jag har funderat på om det kanske kan bli vakuum någonstans i bränslesystemet? eller är jag helt ute och cyklar!?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    man kan ju bara spekulera men kommer det bensin i returen? har du mätt trycket? Sätter du dit nya delar? Skarvar du i med fel slang?
    Man kan liksom inte bara byta delar innan man konstaterat vad felet beror på..........

  3. #3
    Jag har både satt dit nya delar och skarvat ihop den gamla, med andra slangar och ett nytt t-rör och slangkopplingar. men det verkar inte ha ngn betydelse om det är original eller bytta slangar på dem, de går sönder lik förbannat.. jag har inte mätt trycket, hur gör man det? och hur ser man om det kommer bensin i returen?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Har du skarvat ovanpå armaturen, efter de där anslutningarna som brukar gå sönder? låter som om det blivit bakvänt, Tryck till retur och retur till tryck så att säga.
    Hmm.. Bor du i mullsjö eller?

    edit: för att förtydliga, de anslutningarna som man sticker ner i armaturen, det bör sitta en backventil i den ena. Sätter man den fel, då blir det stopp i returledningen istället.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    ja jag bor i mullsjö, har du talat med Magnus Björck om detta kanske? Bor du möjligtvis i tidaholm?

    Ja jag har skarvat ovanpå dessa.. jag jag har funderat på om de kan sitta fel, men märkningarna o färgerna på kontakterna sitter som de ska..

    Edit: plus att den svarta anslutingen har en slags backventil och den sitter i returanslutningen som den ska!

  6. #6

    bränslepump

    Köpte dessa nipplar som lätt går sönder på SAAB för nåt år sedan.
    De sålde bara den modell som sitter på ut från pumpen.Med backventil.
    Den måste alltså modifieras för att passa på returanslutningen, dvs man petar bort backventilen.

    mvh
    loca

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik filt
    Edit: plus att den svarta anslutingen har en slags backventil och den sitter i returanslutningen som den ska!
    Ska nog inte sitta en backis på returen, om man blåser från "slangsidan" skall det gå att blåsa igenom på returen (om jag har minnet i behåll). Men inte på trycksidan.

    Du har PM...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •