Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kan en topplockspackning läcka utåt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258

    Kan en topplockspackning läcka utåt

    Min bil tappar vatten och jag tror att det är toppen som läcker, längst fram till höger nere vid topplockspackningen trycker den ut vatten, kan en topp läcka vatten på detta sätt?
    Jag har en polare som oxå har kollat på problemet och han säger att det är en packning som sitter mellan växellådan och blocket som läcker!
    Är det någon som har erfarenhet av detta problem så vore jag väldigt tacksam för hjälp.
    Jag föreslog kylarcement för men han sa att det brukar bara medföra problem på andra ställen! vad anser ni om kylarcement?
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Tja!

    Prova att slå i Bar's Leak. Det är den ända som fungerar bra förutom Omega.

    MVH

    Daniel

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Kan en topplockspackning läcka utåt

    Citat Ursprungligen postat av björne
    Min bil tappar vatten och jag tror att det är toppen som läcker, längst fram till höger nere vid topplockspackningen trycker den ut vatten, kan en topp läcka vatten på detta sätt?
    Jag har en polare som oxå har kollat på problemet och han säger att det är en packning som sitter mellan växellådan och blocket som läcker!
    Är det någon som har erfarenhet av detta problem så vore jag väldigt tacksam för hjälp.
    Jag föreslog kylarcement för men han sa att det brukar bara medföra problem på andra ställen! vad anser ni om kylarcement?

    Din polare yrar....

    Det finns ingen packning mellan motor och låda som har med kylvattnet att göra!!

    Däremot kan toppackningen läcka utåt, som du beskriver, både med olja och vatten.

    Att försöka fusklaga en sådan läcka genom att hälla i nån gucka i kylvattnet är ett allternativ endast i absolut nödfall, i alla fall på en så pass ny bil som din. Bästa sättet är att snarast möjligt byta toppackningen, ev kan man testa med att efterdra toppen korrekt. Men har det läckt ett tag så brukar det kunna vara svårt att få det tätt utan att byta till ny packning.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Bilen har läckt ca 100mil så det är bara att byta packning då eller? Nu har jag aldrig bytt topplockspackning! är det svårt och vad behöver jag för verktyg.
    Efterdra toppen kan det hjälpa även om bilen har gått 19000 mil, jag menar borde inte felet ha kommit tidigare i sådana fall?.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Har använt sökfunktionen, men hittar ingen "lathund" till topplockspacknings byte! är det någon som har en sådan tro!?
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Lathunden blir ganska lång men ett råd att köpa en Haynes eller motsv om du aldrig har bytt topplockspackning innan.

    Beroende på hur seriöst man vill göra detta så skall man även byta topplocksbultar, slipa in ventiler, plana toppen (bilen gått varm??) m.m
    Glöm inte kolla så du verkligen har nollat motorn ok!

    LARS H

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Bilen har inte gått varm! Får köpa mej en Haynes. Nollat motorn? Hur noga är det med att slipa ventiler. Bultar hade jag tänkt byta.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Lyfter lite och lägger till en ny fråga. Finns det någe sätt att kolla att det verkligen är toppen som läcker? så att jag inte byter packning i onödan.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339
    Citat Ursprungligen postat av björne
    Lyfter lite och lägger till en ny fråga. Finns det någe sätt att kolla att det verkligen är toppen som läcker? så att jag inte byter packning i onödan.
    Man kan alltid kolla de genom att göra ett test på kylsystemet som kollar hur mycket det håller för (provtrycka kylsystemet).
    Man kan då se om det bubblar eller läcker vatten någon stans när man sätter ett tryck på systemet.

    Men oftast är det topp packningen som går för den brukar rosta sönder.
    Det går iblan se det att det läcker från topp packningen om man kan kolla vid skarven topplocket och motor blocket.
    I vissa fall ser man att det har blivit lite grönt.

    om man ska slipa in ventilerna är oftast onödigt för har en motor gått för varm är det oftast byte av toppen som gäller.
    Där emot kan det vara lämpligt att se så det inte behövs plana lite på block och topp.
    Detta för att undvika att det händer igen.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Lyft ventilkåpan och känn på bultarna så får du se att den längst ut har släppt kan bli så när toppen inte är efterdragen.
    9-3 Aero-08

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Hur vanligt ära det att bultarna släpper? Jag ser att det droppar från höger fram där topplockspackningen sitter men när bilen blir varm så slutar det, toppen sväller väll förstår jag, eller så tar vattnet en annan väg.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    är ganska förekommande på B2x4 motorer om jag inte är ute och snurrar
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. lacka eller inte lacka ? (bilder)
    Av mackan99gl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 19:13
  2. går det att åtgärda en bula i lacken som går utåt?
    Av skcorpion i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 23:07
  3. Blir det någon skillnad på ljud med magneten utåt?
    Av Zankan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 21:52
  4. Bas med korgen utåt?
    Av Murkas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •