Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000 2.0i (-95) vill inte starta

  1. #1
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88

    Saab 9000 2.0i (-95) vill inte starta

    Tja allihopa, nu behöver jag er hjälp.

    Min 9000 vill inte starta. Har nämligen bytt topplockspackning på den och skruvat ihop allt efter konstens alla regler. Rätt moment dragna och allt. I fredags fick jag och en kompis igång bilen, i början gick den bara på 3 cylindrar, de berodde på DI-kasseten. Men de räckte med att rengöra kontakten då den va rejält dammig, så efter de gick den på alla 4 igen.

    Igår gick jag ut för att tomgångsköra bilen för att få upp olja till ventiltryckarna och för att få ut kylvätska i hela systemet.

    När jag skulle starta så var den rejält trögstartad, behövde hjälpgas för att få igång den. Första gången gick den igång men hamnade på ett tomgångsvarv på drygt 2000 rpm och gick väldigt svajigt. Stängde då av och startade den igen, då va jag tvungen att sitta och gasa för hålla liv i bilen. Efter ett tag så lyckades bilen hålla igång sig själv och hade då ett tomgångsvarv på 1000 rpm. Den höll igång i en 3-4 minuter, men sen dog den helt plötsligt. Vågade inte försöka få igång den igen då jag trodde att den inte fått ut kylvatten i hela systemet. Trodde då att termostaten gjort sitt, så jag åkte iväg för att köpa en ny sån.

    Monterade den och märkte då att de fanns gått och väl glykol i motorn, och när jag skulle starta bilen så gick motorn runt, men de blev aldrig något motstånd. Verkade som att det inte fanns något komp i den. Har ingen möjlighet att mäta kompet så det har inte gjorts än. Pappa som stog framför bilen sa att strax innan jag släppte nyckeln så small de till lite grann (som jag hörde inne i bilen) och de kom en liten rökpuff mellan insugsrören. Men jag tror att de va vevhus-slangen som ploppade ur av nån anledning.

    Så nu behöver jag er hjälp här nu.
    Så kom med förslag här nu, uppskattas mycke då jag själv är helt slut på idéer.

    Tack på förhand

    /Jacob

    Bil = Saab 9000 CS 2.0i 1995
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Ta bort ventilkåpan och kontrollera så att du verkligen har fått kammarna på rätt position i förhållande till vevaxeln.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Vart fins markeringen för att ställa veven i nolläge?

    Nollade motorn me kammarna nämligen när jag plockade av toppen första gången och trodde att den kunde stå så. Men de kan vara så att jag fått vevaxeln att rotera nån kugg

    Finns ett titthål i växellådan, men där ser jag inte ett piss Eller e de där man ska se markeringen på -95:or??

    Jag har inte möjlighet att plocka ur motorn som en liten notis bara
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  4. #4
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Har varit ute vid bilen lite nu, och att kamaxlarna står fel e nog ingen möjlighet

    Men jag tror inte att de räcker me att ställa in dom rätt för att bilen ska gå bra igen. Dessutom fattar jag fan fortfarande inte hur Saab hade tänkt att man skulle se markeringen vid växellådan!

    Skulle också behöva lite hjälp me att lista upp olika grejer som kan behöva bytas ut om kammarna står åt helvete fel

    Ventiler vet jag, men kan de va så att kolvarna behöver bytas ut?
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  5. #5
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Har varit ute o skruvat lite, plockade bort kamdreven då. Och då såg det ena ut så här.



    2 ventiler har då stått öppna, kan detta har gjort att de inte blivit nått komp eftersom att den inte får nått att komprimera på resterande 3 cylindrar där ventilerna har stått stängda?

    Det är drevet till insugskammen.

    /Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  6. #6
    AJ!
    du har nog krökt lite ventiler. förhoppningvis bra två men det är bara att lyfta toppen igen o kolla.

  7. #7
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av freddy berg
    AJ!
    du har nog krökt lite ventiler. förhoppningvis bra två men det är bara att lyfta toppen igen o kolla.
    Hehe, tror också de
    Men jag undrar hur kolvarna klarar sig egentligen. Måste dom bytas ut, eller kommer de inte märkas?

    Den låg ju som sagt bara på drygt 1000 rpm.

    /Jacob
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  8. #8
    kolla så det inte har blivigt några sprickor i kolvarna. Om inte så e det bara o köra på.

  9. #9
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Okej, skönt. Bara och hoppas på de bästa dårå.
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

  10. #10
    Sugmotor Rallyhalles avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    88
    Har fått av toppen nu, kolvarna har klarat sig. På toppen finns de inga synliga skador.

    Ventilerna ser konstigt nog rätt okej ut också Va och köpte en ventilbåge på mekonomen, men den funkade inte på toppen.

    Har tagit bilder på hur de ser ut trots att allt sitter monterat på toppen fortfarande.


    Ser de här bra ut, tycker nästan att den högra ventilen ser lite sne ut.



    Inga synliga skador, borde de inte ha blivit nåt på ventilen ändå
    Kan de va så att ventilerna klarat sig och gått fritt
    Saab 9-5 B205R 1999 - Ban-/gatbilsprojekt
    Saab 9-5 SC 1.9TiD 2006 - Bruksbil

Liknande ämnen

  1. 9000 2,3 T - 98 vill inte starta
    Av Aero Steffe Ö-o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:16
  2. 9000 -97 som inte vill starta längre
    Av Philip82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 16:26
  3. 9000 CSE 2.3T vill inte starta
    Av Veneratio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 14:26
  4. 9000 CD -89:a vill inte starta *Startar*
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 21:33
  5. Vill inte starta (9000 -97)
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •