Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: nån som har ett bra recept ? trim t16

  1. #1

    nån som har ett bra recept ? trim t16

    tja har läst en del här på de olika trådarna angående trim till t16 så man blev lite vilsen så min fråga är således nån som har ett bra recept på motor hamna på runt 300 hästar ^^ klart det kommer kosta en slant men ändå inte för mycket. tack på för hand

    p.s ny på forumet ^^
    Saab 99 t16 83

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Det är ju en del som ska bytas för att komma upp i dem effekttalen. Jag kan inte uttala mig i detalj, men det handlar ju om turbobyte, och då Trim60-50 eller en TD04(15-19T) med sjuans avgashus om jag inte har helt fel.

    Sedan måste du ju ha lite mer bränsle, brukar pratas om röda spridare 431 och anpassat chip för det. Sedan behöver man lite friare andningsvägar, förmodligen 3" downpipe och större IC. Annan topp ska inte heller vara fel..

    Finns förmodligen tusen olika vägar att nå 300hk...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    För att nå 300hk på en B202 behöver man lite värre doningar än för motsvarande på en 9000 med Trionic

    Turbo, minst 18T, gärna 19T, kanske även grenrör ?
    bränsle: minst gröna spridare, ev lite högre tryck, kanske pump.
    luft: IC, 2,1 insug, 2,3 topp, ev kammar.
    avgas: 3" hela vägen inkl batteriböj + sportkat/rejskat
    transmission: ??? lådan gillar inte högt vrid.. men 4vxl med kokillhus är väl en början..
    motorstyrning: helst något annat än LH/APC främst för att hålla vridet på hyffsat safe nivå vilket nog blir svårt med APC.

    Jag skulle nog satsat på att hitta dom 300hästarna på ganska högt varvtal för att kunna hålla ner vridet. Maxeffekt kring 7000rpm borde vara fullt möjligt med lite roligare kammar och inte alltför mycket pengar nerlagt på toppen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Jag hade nog övervägt Megasquirt insprutning så du först och främst slipper luftmassemätaren, och sedan kan optimera det bättre med tiden än originalsystem med chip. Fördel också att kunna mappa tändningen.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: nån som har ett bra recept ? trim t16

    Citat Ursprungligen postat av Svarta_Faran
    tja har läst en del här på de olika trådarna angående trim till t16 så man blev lite vilsen så min fråga är således nån som har ett bra recept på motor hamna på runt 300 hästar ^^ klart det kommer kosta en slant men ändå inte för mycket. tack på för hand

    p.s ny på forumet ^^
    Gå in på maptune.se Där kan du kolla runt lite på olika bilar o se vad dom har...
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419

    Re: nån som har ett bra recept ? trim t16

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Citat Ursprungligen postat av Svarta_Faran
    tja har läst en del här på de olika trådarna angående trim till t16 så man blev lite vilsen så min fråga är således nån som har ett bra recept på motor hamna på runt 300 hästar ^^ klart det kommer kosta en slant men ändå inte för mycket. tack på för hand

    p.s ny på forumet ^^
    Gå in på Maptun.se Där kan du kolla runt lite på olika bilar o se vad dom har...
    Maptun har ju inte så mycket för og900 T16 på sin sida direkt.

    Skulle kört på 2,3/2,1 topp plus insug. Portat orginalgrenrör, batteriböj och 3" såklart. Kanske T3/T4 hybrid i lagom storlek,("skona" lådan plus behålla ketchup effekten... ) kina ic, gröna spridare (om du får tag i chip till dom. Vet inte hur lätt/svårt det är)
    Annars är ju eftermarknadssprut att rekomendera. Bottnar inte LMM vid 280 hk? Svårt att ha nån vidare precision vid bränslestyrningen över det iaf som jag fattat det. Man kan väl få det att funka ändå iofs.
    /Henrik

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567
    Lite OT här dårå, men jag undrar vad en batteriböj är?

    MVH Mig Själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Standard..................... v/s.................. Batteriböj
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 531
    Medlem#
    1469
    300 hkr?? Det var inte illa.

    För att få en driftsäker bil kommer det tyvärr kosta mer än det smakar. Stora modds är nödvändiga, byta avgas och turbo etc kommer man inte så långt med utan det lär behövas större ingrepp i motorn.

    Även växellådan ställs det stora krav på. Motorstysystemet måste bytas, LH fixar säkerligen inte så stora effektutag med fortsatt precision.


    Mycket tid och pengar mao...

    Axelsson > Har du kvar TE05-12b på din och hur blir det med flänsen mot turbon med ett JT rör?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    104
    Eftersom jag har tummat med snabb, pålitlig samt billig ekvationen på og:n så har jag provat några setup och även bänkat dom.

    Setup:1
    Original oröd b202 med lh 2.2
    Programmet annars standard förutom fullgasberikningen ändrad på de tre högsta varvtalspunkterna
    18t#7
    renoverade originalspridare, möjligtvis 10% mera föde.
    JT 3" avgas
    9000ic
    bosch 040 bränslepump
    malpassi progressiv 1:1.2 bränsletrycksregulator samt en 4bar i grundbränsletryck.
    Med detta 280hk samt 400Nm med en laddtryck på ca 1bar med pysventil p.g.a. lättja(orkade inte bråka med att få en vettig laddkurva med apc)
    Som magrast 13.8 i afr och ingen problem med knack.
    http://www.garaget.org/?car=35419&image=545496

    Setup:2
    Samma koncept men spridarna utbytta till röda -431 och lmm ställskruven bottnad för att det inte blir alltför rik blandning.
    Topp bytt till en lite egenpulad 2.3 samt 2.1 insug till detta.
    Matchportat grenrör.
    En väldigt misslyckad laddtrycksstyrning med apc p.g.a för lite injustering.
    Oroväckande ljud från turbon samt växellådan begränsade justerandet.
    Resultatet http://koti.mbnet.fi/stress/OgAero/vrid/
    308hk vid 4000rpm samt 560Nm vid 3690rpm.
    Helt misslyckad även om jag nådde målet på 300hk.
    Hade bara testat att den laddade vad jag ville ha ca 1.3bar över 5000rpm.

    Bränsleförbrukningen med 431 spridarna steg mycket.
    Dessutom var funktionen med dem ej riktigt önskvärd.
    Accelerationsberikningen gav för mycket soppa med dom så det blev knyckigt att köra vid lastväxlingar.
    Filade inte på programnvaran alls.
    Har bekanta som har försökt med otaliga programförändringar samt med realtidsmappning med hjälp av en egenbyggd
    lh simulator att få större spridare att fungera lika bra som original utan att lyckas.
    Kan ju hända att de har höga krav eller så kan de inte sin sak....

    Genom att skruva på lmm så kan man kompensera bort berikningen som det höjda bränsletrycket ger under lmm styrda området.
    Det här med att lmm "bottnar" så har ju ingen betydelse enligt mitt tycke.
    Efterson det övergår till fullgasvärden i programmet när den bottnar eller när man bokstavligen ger fullgas vilket boxen märker från trottelgivaren.
    På lh 2.2 finns tre lägen, tomgång, fullgas allt annat mellan dessa två.

    Dock rekommenderas vänligen att man investerar i en bredbandslambda.
    För att kunna ha något koll vartåt det bär.
    Detta var nu mina erfarenheter efter 3t mil med afr värden alltfrån 9 till 18,
    en riktig bredblandningsmotor med original tändsetup.
    Säkert finns det bättre oprövade metoder.
    Det är ju fritt fram att prova.
    Värsta fall så kan man lära sig något på samma gång.
    9000cc aero
    900 aero 1988

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Lite OT här dårå, men jag undrar vad en batteriböj är?

    MVH Mig Själv
    Og900 har ett tight utrymme precis utanför turbon och första biten på original downpipe svänger kraftigt (och stryper mycket) för att inte ta i batteriet.

    Med batteriböj menas den början på 3" downpipe som inte får plats om man inte flyttar batteriet. Vanligast är att man flyttar det till bagaget.

    Batteriböj: http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=473017
    Original: http://www.garaget.org/mypage/gallery_e ... mage=49992

    EDIT: För långsam...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Axelsson > Har du kvar TE05-12b på din
    Jepp
    hur blir det med flänsen mot turbon med ett JT rör?
    Vet ej. Min böj är hemmasnickrad med standardflänsen. ---> http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 6j#1386798

    Troligtvis blir det knas med JT-böj då den verkar vara gjord för konad anslutning
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... 8000#38000
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Troligtvis blir det knas med JT-böj då den verkar vara gjord för konad anslutning
    http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... 8000#38000
    Vad är skillnaden på konad och inte konad?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av CoOLtiUM
    Eftersom jag har tummat med snabb, pålitlig samt billig ekvationen på og:n så har jag provat några setup och även bänkat dom.

    Setup:1
    Original oröd b202 med lh 2.2
    Programmet annars standard förutom fullgasberikningen ändrad på de tre högsta varvtalspunkterna
    18t#7
    renoverade originalspridare, möjligtvis 10% mera föde.
    JT 3" avgas
    9000ic
    bosch 040 bränslepump
    malpassi progressiv 1:1.2 bränsletrycksregulator samt en 4bar i grundbränsletryck.
    Med detta 280hk samt 400Nm med en laddtryck på ca 1bar med pysventil p.g.a. lättja(orkade inte bråka med att få en vettig laddkurva med apc)
    Som magrast 13.8 i afr och ingen problem med knack.
    http://www.garaget.org/?car=35419&image=545496

    Setup:2
    Samma koncept men spridarna utbytta till röda -431 och lmm ställskruven bottnad för att det inte blir alltför rik blandning.
    Topp bytt till en lite egenpulad 2.3 samt 2.1 insug till detta.
    Matchportat grenrör.
    En väldigt misslyckad laddtrycksstyrning med apc p.g.a för lite injustering.
    Oroväckande ljud från turbon samt växellådan begränsade justerandet.
    Resultatet http://koti.mbnet.fi/stress/OgAero/vrid/
    308hk vid 4000rpm samt 560Nm vid 3690rpm.
    Helt misslyckad även om jag nådde målet på 300hk.
    Hade bara testat att den laddade vad jag ville ha ca 1.3bar över 5000rpm.
    Resultatet i setup 2 verkar ju vara allt annat än lämpligt för lådan
    Har du någon uppfatting om hur setup 2 skulle fungerat med bränsle och laddtrycksstyrning från setup 1 ? Den förbättrade andningen borde gjort att den klarade att bibehålla vridmomentet på lite högre varvtal och då flyttat upp maxeffekten lite. Det borde inte fattats så mycket för att nå 300hk
    Pysventil är ändå inte så dumt om man kan vara säker på att det inte spikar. APC kan man ha för att sköta en spikdiod
    Man skulle kunna tänka sig att köra med EZK tändning istället och låta ev spikningar påverka tändningen istället.

    330Nm@6500 rpm = 301hk
    Det borde inte vara helt omöjligt att nå med en vettig laddtrycksstyrning Om man mha ett bra och välmappat motorstyr kunde hålla vridet på konstant 330Nm skulle effektmålet vara i hamn samtidigt som även lådan skulle klara sig riktigt bra.

    Siktar man på 280-300hk tycker jag man ska välja en bättre IC än "9000 IC" som bevisligen är i minsta laget på en 9000 med samma effekt.
    Man kan nog även fundera på ett bättre grenrör och lite roligare kammar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    134
    Her är mitt setup. Det finns på 3-4 oliga bilar i Danmark.
    Med dom svarte spridare med blå rand (lucas) och t04b compressor + JT"3 bromsade min kompis 311 hk/390 nm

    setup funkar bra på alla bilarne

    link :

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =bromsning

    mvh sg

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Resultatet i setup 2 verkar ju vara allt annat än lämpligt för lådan
    Har du någon uppfatting om hur setup 2 skulle fungerat med bränsle och laddtrycksstyrning från setup 1 ? Den förbättrade andningen borde gjort att den klarade att bibehålla vridmomentet på lite högre varvtal och då flyttat upp maxeffekten lite. Det borde inte fattats så mycket för att nå 300hk
    Pysventil är ändå inte så dumt om man kan vara säker på att det inte spikar. APC kan man ha för att sköta en spikdiod
    Man skulle kunna tänka sig att köra med EZK tändning istället och låta ev spikningar påverka tändningen istället.

    330Nm@6500 rpm = 301hk
    Det borde inte vara helt omöjligt att nå med en vettig laddtrycksstyrning Om man mha ett bra och välmappat motorstyr kunde hålla vridet på konstant 330Nm skulle effektmålet vara i hamn samtidigt som även lådan skulle klara sig riktigt bra.

    Siktar man på 280-300hk tycker jag man ska välja en bättre IC än "9000 IC" som bevisligen är i minsta laget på en 9000 med samma effekt.
    Man kan nog även fundera på ett bättre grenrör och lite roligare kammar.
    Underligt nog har växellådan hållit ihop fortfarande. Längre än vad det höll i 9000 med exakt samma turbo.
    Kan ju bero på körstilen också.
    Men det var en yttersta kort stund som det plågades med över 500Nm.
    Redan efter några fullgasrepor så fick fyrans växel ljud med sig.
    Intressanta är att tändningen hängde fortfarande med.
    Har inte haft problem med tändningen sen allting är i fabriksvärden.

    Kör nu med sådan setup som du beskriver, original spridare samt pys.
    Fått mycket beröm från folk över motorkaraktären.
    Går ganska jämnt med en steg3 9k aero i 100-200 drag. Luftmotståndet är ju vad den är på gamlingen.
    Har 0.9bar glt nu för vintern i bruk. Blir väl till våren att testa med en riktig ventil istället för biltemavarianten jag använde.
    En bättre ic vore också intressant eftersom jag har sprängt gavlarna på en redan eftersom jag har prioriterat bort bypassen.
    Man tager vad man haver trim.
    Men skulle vara intressant att komma över 300hk med original spridarna bara för att det inte skall vara möjligt.
    En intressant upptäckt för se som är frälsta av og ljudet så blev min markant tystare med 2.3 toppen och tappade lite av det fina ljudet.
    9000cc aero
    900 aero 1988

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567
    axelsson och Hyvens: Tack för svaren, nu förstår jag vad alla talar om
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av CoOLtiUM
    Kör nu med sådan setup som du beskriver, original spridare samt pys.
    Fått mycket beröm från folk över motorkaraktären.
    Går ganska jämnt med en steg3 9k aero i 100-200 drag. Luftmotståndet är ju vad den är på gamlingen.
    Har 0.9bar glt nu för vintern i bruk. Blir väl till våren att testa med en riktig ventil istället för biltemavarianten jag använde.
    En bättre ic vore också intressant eftersom jag har sprängt gavlarna på en redan eftersom jag har prioriterat bort bypassen.
    Ett alternativ är att skippa pysventilen och använda en hård tryckklocka som ger önskat ladd.
    Det är nog inte avsaknaden av bypss som knäckt gamlarna på ic´n utan snarare högt laddtryck Nu finns det ju fina Kina-intercoolers för en billig peng så det är bara att handla
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kronoby/Finland
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av CoOLtiUM
    Kör nu med sådan setup som du beskriver, original spridare samt pys.
    Fått mycket beröm från folk över motorkaraktären.
    Går ganska jämnt med en steg3 9k aero i 100-200 drag. Luftmotståndet är ju vad den är på gamlingen.
    Har 0.9bar glt nu för vintern i bruk. Blir väl till våren att testa med en riktig ventil istället för biltemavarianten jag använde.
    En bättre ic vore också intressant eftersom jag har sprängt gavlarna på en redan eftersom jag har prioriterat bort bypassen.
    Ett alternativ är att skippa pysventilen och använda en hård tryckklocka som ger önskat ladd.
    Det är nog inte avsaknaden av bypss som knäckt gamlarna på ic´n utan snarare högt laddtryck Nu finns det ju fina Kina-intercoolers för en billig peng så det är bara att handla
    En sådan klocka som finns där nu
    http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/s60a ... %20008.jpg
    Har även en 600x300x76 kina ic i stallet för det egentliga trim projektet.
    Missänker att det blir väl trångt i 900:an med den. Men inte är det förbjudet att kapa.
    Nåväl kanske bäst att jag slutar att förädla brukisen, mittiallt så får man börja cykla
    9000cc aero
    900 aero 1988

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 246
    Citat Ursprungligen postat av CoOLtiUM
    Har även en 600x300x76 kina ic i stallet för det egentliga trim projektet.
    Missänker att det blir väl trångt i 900:an med den. Men inte är det förbjudet att kapa.
    Enklare att skaffa en 508x300x76
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=40
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. recept på ca 315 hk
    Av guerini i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 20:16
  2. Ännu en "recept på trim" fråga
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-16, 16:51
  3. trim recept og900 T8 -88
    Av peps9_3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 19:36
  4. Trim recept 9000 Talladega-90
    Av fagge17 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •