Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpråd Saab 900 T16 Aero eller T8 Special

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Köpråd Saab 900 T16 Aero eller T8 Special

    Tjenare, riktigt sugen på att köpa någon av ovanstående bilmodeller. Är det något speciellt jag skall tänka på förutom länkarmsinfästningar och liknande?

    Hittade denna annonsen på Blocket, vet att det nästan är omöjligt att säga enbart utifrån en annons men verkar den vara "shysst"? Kan man få en hygglig Aero i den prisklassen?

    http://www.blocket.se/vi/14917684.htm?ca=15_s


    Sen undrar jag om det är många av er där ute som kör med tonade baklampor som har blivit stoppade av dom med saftblandare på taket?




    Exempelbild på denna underbara bilmodell som är nästan lika mycket kultbil idag som gamla Saab 96:an
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Köp en T-16, 8 ventilaren tar för mycket bränsle, det är de erfarenheter jag har av äldre 900 T, 16 v går snålt och fint men 8 v är dyr i drift.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Ok, bra o veta. satsar på en 16 ventilare då, är student så ja har inte råd med allt för stora sopparäkningar.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816
    Köp en og900 Aero T16....!!! går att få tag i riktigt billiga och "fina"....om man hittar rätt....
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Maskinellt är T16 att föredra även om även T8 är en kul bil även den. T16 är snålare och är mer driftsäker, dock lite dyrare att försäkra. Som student är mitt tips att kolla vad det kostar att försäkra en Aero innan köp - dom är inte billiga

    Det viktiga att titta på är rost. Länkarmar, dörrar, stötdämparinfästningar etc. PeterT16 har en projekttråd som visar var en og900 kan rosta.

    Ägna även en stund åt plastpaketet. T.ex. är stötfångarförlängarna inte helt lätta att hitta till vettigt pris. Delarna mellan hjulen är enklare.

    Inredningen är oftast skinn i Aerosarna och ofta slitet/sprucket. Beroende på färg är det mer eller mindre lätt att hitta.

    Motor och låda ska såklart provas men det är inga problem att hitta delar idag och inte speciellt dyrt heller.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Maskinellt är T16 att föredra även om även T8 är en kul bil även den. T16 är snålare och är mer driftsäker, dock lite dyrare att försäkra. Som student är mitt tips att kolla vad det kostar att försäkra en Aero innan köp - dom är inte billiga

    Det viktiga att titta på är rost. Länkarmar, dörrar, stötdämparinfästningar etc. PeterT16 har en projekttråd som visar var en og900 kan rosta.

    Ägna även en stund åt plastpaketet. T.ex. är stötfångarförlängarna inte helt lätta att hitta till vettigt pris. Delarna mellan hjulen är enklare.

    Inredningen är oftast skinn i Aerosarna och ofta slitet/sprucket. Beroende på färg är det mer eller mindre lätt att hitta.

    Motor och låda ska såklart provas men det är inga problem att hitta delar idag och inte speciellt dyrt heller.
    Min Aero är billigare att försäkra än min gamla 900s -91..

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Min Aero är billigare att försäkra än min gamla 900s -91..
    Hoppsan, där ser man
    Försäkringsbolag är ju lite nyckfulla.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Tack för tipsen, får försöka ragga tag på en T16 Aero då men de verkar inte vara allt för vanligt förekommande på blocket, kollat varje dag i drygt en månad nu utan att hitta nått direkt "fynd". Kanske inte riktigt säsong men några borde man ju se. Om ni känner någon som går i säljtankar så får ni gärna skicka ett pm eller ett mail. På blocket har jag enbart hittat denna i princip och den har skador i balkarna och länkarmarna under o måste svetsas vilket är ett mindre helvete o svetsa ihop och få det bra.

    http://www.blocket.se/vi/14903956.htm?ca=15_s
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  9. #9
    Hej, ny på forumet så detta blir mitt första inlägg Lånar denna tråden då den handar om samma sak.

    Jag ska kika på en Saab 900 T8 Special imorron och tänkte höra mig för om ni har några tips/synpunkter att dela med er av? Jag har kikat runt lite på forumet och kommit fram till att jag ska syna rosten noga, verkar rosta på de flesta ställen så man får kolla noga överallt verkar det som Inga fler fel som är vanliga? Brukar elhissar, speglar osv fungera bra? Kikade på lite priser på delar och det mesta överraskade positivt får jag säga. Försäkringen är helt ok med, billigare än den jag kör med nu.

    Bilen: http://www.blocket.se/vi/16068661.htm?ca=23_10_s

    Sen undrar jag HUR stort problem det är med avgasvärdena? Jag har inte tänkt trimma utan hålla den så original som möjligt. Verkar ju vara halvt omöjligt enligt vissa inlägg, skulle ju vara synd att bilköpet faller på en sådan sak Bränsleförbrukningen verkar ha varit uppe med, finns det kopplingar till avgasvärdena kanske? Om jag räknar med strax över litern vid lugn körning, är jag ute och cyklar då?

    Och jag vet att det inte är en "riktig" Aero, så det behöver ni inte påpeka Tacksam för alla svar.

    /Thomas

Liknande ämnen

  1. Köpråd Saab 9-3 SC Aero eller Vector
    Av JohanKman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 00:32
  2. Köpråd: 900 T8 Special
    Av Slender i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 00:04
  3. köpråd saab 9-5 aero eller 3000gt vr4 gen1
    Av läppglans i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •